تأثیر بدگویی در اخلاق فردی و اجتماعی
کد خبر: 4004574
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
امام‌جمعه الیگودرز تبیین کرد؛

تأثیر بدگویی در اخلاق فردی و اجتماعی

امام‌جمعه الیگودرز با اشاره به اهمیت کنترل زبان، اظهار کرد: گاهی اتفاق می‌افتد انسانی اهل نماز، عبادت و کارهای خیر است، اما قادر به کنترل و مدیریت زبان خود نیست. لذا، همه اعمال صالح او تحت‌الشعاع زبانش قرار می‌گیرد.

امام جمعه الیگودرز تشریح کرد:به گزارش ایکنا از لرستان، نشست مجازی مباحث اخلاق فردی، اجتماعی و اداری ویژه مدیران، کادر، اساتید، مشاوران، دانش‌آموختگان، مبلغان و طلاب مدارس علمیه خواهران لرستان امروز، ۲۱ مهرماه با موضوع «تأثیر بدگویی در اخلاق فردی و اجتماعی» در بستر کوثرنت و سامانه سیما معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران لرستان برگزار شد.

در این نشست که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران لرستان و با همکاری مدرسه علمیه فاطميه(س) الیگودرز برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک، امام‌جمعه شهرستان الیگودرز با اشاره به اهمیت کنترل زبان، اظهار کرد: گاهی اتفاق می‌افتد انسانی اهل نماز، عبادت و کارهای خیر است، اما قادر به کنترل و مدیریت زبان خود نیست. لذا، همه اعمال صالح او تحت‌الشعاع زبانش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه غیبت و بدگویی کردن از دیگران یکی از گناهان مرسوم در جامعه است، افزود: غیبت و بدگویی از گناهان بزرگ و معاصی کبیره است که به‌واسطه زبان انجام می‌گیرد و قرآن از این عمل به خوردن گوشت برادر مرده تعبیر می‌کند.

امام‌جمعه الیگودرز با بیان اینکه شخصی که از او غیبت و بدگویی می‌شود حکم یک مرده را دارد که در یک بیابان افتاده و حیوانات وحشی برای خوردن گوشت بدن او هجوم آورده‌اند و وی قادر به دفاع کردن از خود نیست، ادامه داد: روایات زیادی در رابطه با گناه غیبت وجود دارد از جمله اینکه در روایت است همان‌گونه که آتش هیزم را می‌سوزاند غیبت هم اعمال صالح انسان را می‌سوزاند و خاکستر می‌کند.

سرلک اضافه کرد: امام جعفر صادق(ع) نیز فرموده‌اند که اگر کسی در مسیر غیبت با آبروی یک انسان بازی کند و هدفش این باشد که او را از چشم مردم بیندازد و مردم را نسبت به وی بدبین کند، خدای متعال این شخص غیبت‌کننده را از ولایت خود خارج می‌کند و چنین شخصی را حتی شیطان نیز نمی‌پذیرد.

این کارشناس مذهبی افزود: امام علی(ع) در حدیثی فرموده‌اند «از غیبت کردن بپرهیز؛ این کار تو را نزد خدا و مردم مبغوض می‌کند و پاداشت را بر باد می‌دهد.» و امام صادق(ع) نیز فرموده‌اند شخصی آمد پیش پدرم امام سجاد(ع) و گفت: فلانی به شما نسبت گمراه و بدعت‌گذار داد. امام سجاد(ع) فرمود: حق همنشینی با آن مرد را رعایت نکردی؛ زیرا سخن او را به ما منتقل کردی. حق من را هم رعایت نکردی، زیرا از برادرم چیزی را به من رساندی که آن را نمی‌دانستم. از غیبت کردن بپرهیز که غذای سگ‌های جهنم است. بدان کس ی‌که از مردم زیاد عیب‌گویی کند به همان اندازه در خود او عیب هست.»

سرلک گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «منشأ غیبت ده قسم است؛ اول فرو نشاندن خشم، دوم همراهی کردن با بقیه، سوم بد نام بودن، چهارم تصدیق خبر دیگران، پنجم حسادت، ششم بدگمانی، هفتم مسخره کردن، هشتم تعجب کردن، نهم خود را خوب جلوه دادن و دهم دلگیری. پس تنها به یاد آفریدگارت باش و آفریدگان را فراموش کن، تا به جای غیبت کردن عبرت نصیبت شود و به جای گناه ثواب.»

انتهای پیام
captcha