نظام‌سازی و تشکیل حکومت؛ مقدمه‌‌ای برای تمدن اسلامی
کد خبر: 4004360
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
حجت‌الاسلام بابایی بیان کرد:

نظام‌سازی و تشکیل حکومت؛ مقدمه‌‌ای برای تمدن اسلامی

مدیر مدرسه علمیه عباسقلی‌خان شاملو گفت: انقلاب اسلامی دارای پنج گام انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن است که سه مرحله «فرد‌سازی، گروه‌سازی و جریان‌سازی» ذیل گام اول قرار می‌گیرد.

نظام‌سازی و تشکیل حکومت؛ مقدمه‌ تشکیل تمدن اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از روابط‌عمومی حوزه‌علمیه خراسان، حجت‌الاسلام عباس بابایی، مدیر مدرسه‌علمیه عباسقلی‌خان شاملو با بیان مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی در سیره پیامبر اکرم(ص) به مراحل انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: طبق کلام مقام معظم رهبری، که برگرفته از سیره پیامبر گرامی اسلام است، حكومت و انقلاب اسلامی دارای پنج گام انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن است که سه مرحله «فردسازی، گروه‌سازی و جریان‌سازی» که در جلسه دوم گفته شد، ذیل گام اول قرار می‌گیرد.

وی افزود: پیامبر(ص) در مکه سختی‌های فراوانی دیدند تا این‌که در سال‌های پایانی حضور در مکه، وعده‌های الهی شروع می‌شود و پیمان عقبه اول و دوم اتفاق می‌افتاد كه پیرو پیمان عقبه اول و با حضور مصعب ابن عمیر به‌عنوان مبلغ اسلام در فاصله کوتاه یک‌ساله اکثر مردم یثرب مسلمان شدند و این همان وعده الهی بود.

مدیر مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را هم نصرت الهی دانست و تصریح کرد: حضرت امام رحمة الله علیه وقتی انقلاب را شروع كردند، اتفاقاتی افتاد که جز نصرت الهی نبود. البته در تحقق وعده‌های الهی باید هم باور داشته باشیم و هم ببینیم وظیفه ما چیست؟

حجت‌الاسلام بابایی در ادامه به دومین مرحله انقلاب اسلامی پیامبر یعنی نظام سازی اشاره و اظهار کرد: نظام یعنی ساختارهایی که بتواند یک حکومت اسلامی را تشکیل بدهد و مردم در قالب این حکومت بتوانند به جامعه اسلامی برسند و آن ساختارها هم، همان قانون، شکل و شمایلی است که به‌عنوان هندسه یک حکومت به مردم معرفی می‌شود.

وی با اشاره به آیه 3 سوره نجم که خداوند می‌فرماید: «وَمَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ؛ (پیامبر) و هرگز به هوای نفس سخن نمی‌گوید، گفت: اولین و مهم‌ترین مواد و اسناد بالادستی این حکومت، قرآن کریم است. اصلا بسیاری از آنچه در حکومت اسلامی باید انجام شود، در قرآن آمده است.

مدیر مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو، منبع دوم نظام اسلامی پیامبر را عهدنامه‌ای برشمرد که پیامبر در مدینه نوشتند و از همه مردم مهاجر و انصار و غیره پیمان می‌گیرند که امت واحده هستند.

وی افزود: این نظام اسلامی در زمان ما، همان قانون اساسی است که همه بندهای آن برگرفته از آیات قرآن و روایات و ساختار این نظام اسلامی هم مشخص است و همه این‌ها مبنای فقهی دارد.

بابایی، مرحله سوم انقلاب اسلامی پیامبر اسلام را «دولت اسلامی» برشمرد و تصریح کرد: گرچه برخی از روشنفکران می‌گویند پیامبر حکومت تشکیل ندادند اما این حرف نارسی است زیرا حکومت این است که انسان یک چارچوبی داشته باشد و در آن مشخص باشد رهبر جامعه کیست، روابط بین مردم با مردم، مردم با مسئولین چگونه است و این در زمان پیامبر(ص) اتفاق افتاد.

مدیر مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو افزود: جامعه زمان آن حضرت، بسیط بود و طبق همین امر، مسئله چینش نیروها و برقراری روابط خارجی انجام می شد.

وی با اشاره به اینکه اگر عموم مردم در هر دولتی همراهی نکنند معمولاً به نتایج مطلوب نمی‌رسد، ابراز کرد: بعد از نظام سازی، پیامبر(ص) وارد مرحله بعدی یعنی تشکیل دولت می‌شوند. خودشان به‌عنوان شخص اول و افرادی هم به‌عنوان مدیران میانی شناسایی و گماشته می‌شوند و مسجد را به‌عنوان پایه‌های اصلی دولت بنا می كنند.

بابایی ادامه داد: در واقع مسجدی که در زمان پیامبر(ص) است با مساجد دوران ما متفاوت است زیرا در آن مسجد کار علمی، قضاوت، مشاوره، رفع مشکلات و عبادت انجام می‌شد. از این رو گفته می شود كه مسجد تراز اسلامی مکانی فقط برای عبادت نیست.

وی اضافه کرد: هرگاه مسجد با این هویت نقش خود را ایفا کند در جامعه بسیار مؤثر است. در دفاع مقدس، مسجد همین نقش را داشت و علت مقاومت شهر خرمشهر، مرکزیتی به نام مسجد جامع شهر است.

بابایی با بیان اینکه دومین پایه دولت پیامبر، بحث‌های اقتصادی بود زیرا اسلام نظام اقتصادی ازجمله بحث‌های انفاق، تولید، خمس، زکات، قرض‌الحسنه و غیره دارد، گفت: پایه دیگر در دولت و انقلاب پیامبر اسلام را مسائل نظامی تشکیل می‌دادند كه از این رو، ایشان، سپاه تأسیس نمودند، چون اگر اسلام سپاه نمی‌داشت مشرکان، آن را نابود می‌کردند.

انتهای پیام
captcha