توسعه گردشگری، رونق اقتصادی را به دنبال دارد
کد خبر: 4003841
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴

توسعه گردشگری، رونق اقتصادی را به دنبال دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: باید در حوزه گردشگری به نقش دولت به معنای کلی آن توجه کنیم چراکه رشد گردشگری می‌تواند رونق و توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایکنا از کردستان، خالد جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، شامگاه گذشته، 18 مهرماه در نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: کرونا نه تنها استان کردستان و کشور را بلکه همه دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری در توسعه اقتصادی افزود: طبق مفهوم گردشگری امروزه می‌توان گفت کردستان استانی نوپا است و این نوپا بودن گردشگری مراقبت ویژه‌ای را می‌طلبد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اشاره به اینکه گردشگری می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی داشته باشد، بیان کرد: طی دو سال گذشته، تأکید این معاونت به گردشگری بیشتر اقتصادی بوده و این رویه همچنان ادامه خواهد داشت. متأسفانه در استان کردستان برنامه مشخصی برای ظرفیت گردشگری در نظر گرفته نشده است، لذا گردشگری استان نیازمند داشتن برنامه‌ای جامع و کامل است.

جعفری بیان کرد: ما باید در حوزه گردشگری به نقش دولت به معنای کلی آن توجه کنیم چراکه رشد گردشگری می‌تواند رونق و توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد. طی دو سال گذشته، ۲۰ هزار میلیارد ریال در حوزه اقتصاد گردشگری استان سرمایه‌گذاری و در بخش زیرساخت‌ها دست به اقدامات بسیار مهمی زده‌ایم.

وی با اشاره به نقش زیرساخت‌ها در توسعه گردشگری یادآور شد: خوشبختانه در حوزه زیرساخت‌ها پروژه‌های خوبی اجرا شده و چنانچه که مستحضر هستید برای پروژه جاده سنندج ـ مریوان 7 هزار میلیارد هزینه صرف شده است.

بهره‌مندی از چارچوب علمی و اصول منطقی برای رشد گردشگری

یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: گردشگری و صنایع دستی می‌تواند در حوزه اشتغال، کاهش بیکاری، توسعه اقتصادی و ... بسیار مؤثر باشد، که این مهم چارچوب علمی و اصول منطقی خود را می‌طلبد.

وی افزود: خوشبختانه طی چند سال اخیر حرکات زیرساختی موثری در استان کردستان انجام شده است، گرچه هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد اما کارها و اقدامات خاصی در این حوزه صورت گرفته است که بحث راه‌آهن همدان - سنندج یکی از آن اقدامات مؤثر در حوزه گردشگری است. همچنین جاده سنندج - مریوان، فرودگاه سقز نیز می‌توانند در بحث گردشگری مؤثر واقع شوند و این اقدامات بستری را فراهم کرده‌اند که بتوان بهتر از گذشته از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به ثبت جهانی اورامان در تاریخ پنجم مردادماه اشاره کرد و افزود: لازم است همه بخش‌ها اعم از خصوصی و دولتی و حتی بخش‌های مردمی برنامه‌ای مدیریتی همه جانبه‌ای را برای حفظ بافت تاریخی، فرهنگی و صنایع دستی و در نهایت توسعه گردشگری در هورامان را داشته باشند.

گویلیان ادامه داد: ما حاضر نیستیم به هر قیمتی توسعه گردشگری در استان اتفاق بیفتد و برنامه‌ها باید به نحوی باشد که در کنار توسعه گردشگری مسائل زیست محیطی، کشاورزی، حفظ ابنیه و آثار تاریخی و فرهنگ و صنایع دستی دچار آسیب نشود. در صورت نداشتن برنامه‌ای منسجم باید شاهد خارج شدن هورامان از ثبت جهانی در چند سال آینده باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: ثبت جهانی اورامان افتخاری بود برای استان کردستان و در صورت توسعه این منطقه شاهد رونق اقتصادی منطقه غرب کشور خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha