سبک‌شناسی تلاوت قرآن چیست
کد خبر: 4001624
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

سبک‌شناسی تلاوت قرآن چیست

ناصر دغاغله در توضیح سبک‌شناسی، به هدف، نتیجه، عوامل تشکیل‌دهنده آن و انواع تحریرها اشاره کرد.

دغاغله

به گزارش ایکنا از خوزستان، ناصر دغاغله، قاری و مدرس قرآن کریم در برنامه جمعه‌شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز درباره سبک‌شناسی تلاوت قرآن کریم،‌ با طرح این پرسش که منظور از سبک شناسی چیست؟ اظهار کرد: منظور از سبک شناسی، سبک تلاوت قاریان مصری است.

وی گفت: هدف از سبک‌شناسی شناخت سبک متناسب با توانایی‌های صوتی و لحنی قاری است. سبک‌شناسی برای انتخاب قاری مقلِد ضروری است.

دغاغله گفت: نتیجه این تحلیل برای قاری، ایجاد یک سبک مناسب است. قاری می‌تواند چند سبک را تلفیق کند یا از چند سبک با حالت تلفیقی تقلید کند. ممکن است این سؤال پیش بیاید که قاریان مشهور و موفقی هستند که قله‌های قرائت را فتح کرده‌اند دیگر چه لزومی دارد که این مسیر را آغاز کنیم؟ این فکر صحیح نیست چون اولاً این کار یک اقدام معنوی است، ضمن اینکه شاید فرد بتواند به عرصه تلاوت چیز جدیدی اضافه کند.

این مدرس قرآن کریم با اشاره به عوامل تشکیل‌دهنده یک سبک، بیان کرد: عوامل تشکیل‌دهنده یک سبک صوت خاص قاری و هندسه تلاوت است که شامل چگونگی شروع و اوج‌گیری، نحوه فرود و ... است.

وی به انواع تحریرها اشاره کرد و گفت: عامل تمییز سبک‌ها از یکدیگر نوع تحریر است؛ هر سبکی تحریرهای خاص خودش را دارد و قاریان در تحریرها متفاوت عمل می‌کنند. 

انتهای پیام
captcha