پرکاربردترین آیه‌ای که از دفاع مقدس به جبهه مقاومت منتقل شد / جنگ را درست بنویسیم
کد خبر: 4000760
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
ناگفته‌های دفاع مقدس؛

پرکاربردترین آیه‌ای که از دفاع مقدس به جبهه مقاومت منتقل شد / جنگ را درست بنویسیم

یک رزمنده دفاع مقدس همدانی با بیان اینکه قرآن در زندگی رزمندگان اسلام نفوذ پیدا کرده بود، گفت: یکی از پرکاربردترین آیاتی که رزمندگان تلاوت می‌کردند آیه 9 سوره یس بود که در جبهه مقاومت نیز این آیه بسیار پرکاربرد بود. فرهنگی که از دفاع مقدس به این جبهه رسیده بود و موقعیت مبارزه در مناطق سوریه و جنگ خانه به خانه تمسک به این آیه را بیش از دفاع مقدس کرده بود.

رمز پرکاربردترین آیه‌ای که به عنوان یک فرهنگ از دفاع مقدس به جبهه مقاومت منتقل شدبنابر اظهارات مقام معظم رهبری دفاع مقدس گنج است و ضروری است که ناگفته‌های آن بیان شود، به همین منظور و به‎مناسبت هفته دفاع مقدس گفت‌وگویی با حسین بابایی، رزمنده و جانباز دفاع مقدس و مدافع حرم که برای اولین بار در سن 18 سالگی در جبهه‌ها حضور و در عملیاتی همچون کربلای 5، نصر، بیت‌المقدس 2 شرکت داشت و پس از آن با شکل‌گیری جبهه مقاومت در سوریه حضور پیدا کرد انجام شده است که متن آن از نظر می‌گذرد.

حسین بابایی، رزمنده دفاع مقدس و جبهه مقاومت با حضور در دفتر ایکنا همدان، اظهار کرد: بعد از تغییر نظام شاهنشاهی به نظام اسلامی، استکبار جهانی تاب نیاورد و تلاش کرد که با این نظام مقابله کند و با توجه به اختلافات مرزی که با عراق وجود داشت بهانه‌ای شد که استکبار با حمایت از دولت بعث به تمامیت مرزی ما هجوم و یک جنگ ناخواسته‌ای را به ما تحمیل کند، غافل از اینکه مملکت ما بر اساس اعتقادات، ایمان و دین و به رهبری مرجع عالی‌قدر جهان تشیع امام خمینی(ره)، انقلاب کرده بود و وقتی مملکتی تابع چنین رهبری باشد هنگامی که در معرض خطر قرار بگیرد تا آخرین قطره خون خود پای انقلاب می‌ایستد.

حضور پررنگ جوانان در دوران دفاع مقدس

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به حضور پررنگ جوانان در جبهه‌ها، اظهار کرد: اوایل دفاع مقدس معمولاً خانواده‌ها با اعزام فرزندان خود در سنین پایین مخالفت می‌کردند البته این مخالفت بیشتر از جنس عاطفه و وابستگی آنها به فرزندان بود. حضرت امام(ره) حضور در جبهه را واجب کفایی اعلام کرده بود، تمامی اقشار از نوجوان، پیر و جوان در جبهه‌ها حضور داشتند و اگر این حضور نبود ما به این پیروزی‌ها دست پیدا نمی‌کردیم.

بابایی با بیان اینکه تاریخ دفاع مقدس یک گنج در اعماق اقیانوس‌ها است که باید کشف و استخراج شود، افزود: عراق از تمامی افسران عالی‌رتبه استفاده کرده بود در صورتی که ما علم و آمادگی نداشتیم و تجهیزات ما برای دفاع از یک مملکت کفایت نمی‌کرد و این عوامل سبب شد تا رژیم عراق با حمایت از استکبار جهانی به ایران حمله کند و هنوز هم در تعجب هستند چطور نتوانستند بر ما پیروز شوند.

وی با اشاره به اینکه از بیش از 30 کشور اسیر گرفتیم، گفت: کشورهایی که آرزو داشتند تنها حکومت شیعی که برخلاف نیات آن‌ها با پیروی انقلاب و ملت عزیزمان در دفاع مقدس تشکیل شده را از بین ببرند تمام نقشه‌هایشان برملا شد به مقاصد خود نرسیدند.

جنگ را نباید درشت بنویسیم و جنگ را باید درست بنویسیم

این رزمنده دفاع مقدس با تأکید بر گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس را باید بزرگ بداریم و آن را همان‌طور که هست نشان دهیم و بنابر اظهارات مقام معظم رهبری جنگ را نباید درشت بنویسیم بلکه جنگ را باید درست بنویسیم و وظیفه ما است که فداکارهای ایثارگران و شهدا را انتقال دهیم.

وی اظهار کرد: در فتح خرمشهر، جمهوری اسلامی ایران در موضع ضعف بود و بعد از پیروزی رزمندگان اسلام، سازمان ملل و رژیم عراق دستپاچه شده و اصرار می‌کردند که جنگ به اتمام برسد، اما حضرت امام(ره) هم تأکید داشتند زمانی که دشمن در خانه ما است ما دست دوستی به طرف دشمن دراز نمی‌کنیم.

بابایی افزود: سال 65 اوج درگیری‌‌‌‌‌ها در جبهه بود و چون عملیات رزمندگان اسلام در جبهه‌های مختلف شدت پیدا کرده بود عراق با توجه به شکست‌های مکرری که از ایران خورده بود تصمیم به تاکتیک جدید «دفاع متحرک» با همکاری مستشاران اسرائیلی گرفته بود که این تاکتیک هم نتوانست به جایی برسد، چراکه ما وقتی عملیات مکرر انجام می‌دادیم عراق دیگر توان نظامی‌اش را از دست داده بود و مناطق مختلف از جمله مناطق صعب‌العبور یکی پس از دیگری به تصرف رزمندگان اسلام درمی‌آمد.

رزمندگان اسلام به شوق لبخند امام هر کاری می‌کردند

وی با اشاره به علاقه ملت ایران به امام خمینی(ره)، گفت: به محض اعلام حضرت امام(ره) که جبهه‌ها را خالی نگذارید، نیروهای مردمی به جبهه اعزام می‌شدند و اگر رزمندگان اسلام به مشکلی برمی‌خوردند پیام‌ها و گفته‌های ایشان راهگشا بود، چون رزمندگان اسلام اعتقاد الهی به حضرت امام خمینی(ره) داشتند و به شوق لبخند ایشان هر کاری می‌کردند.

این مدافع حرم بیان کرد: سرانجام در سال 67 بعد از رفت‌‌وآمدهای سران دولت عراق و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در خصوص به سرانجام رساندن قطعنامه 598، توانستیم خواسته‌هایمان را به رژیم بعث عراق و استکبار جهانی تحمیل کنیم.

بابایی با اشاره به حضورش در عملیات بیت‌المقدس 2 و کربلای 5، گفت: در عملیات بیت‌المقدس 2، توانستیم با عبور از مناطق صعب‌العبور، مناطق عظیمی را که مشرف به عراق بود تصرف کنیم. همچنین در عملیات کربلای 5 با توجه به حجم عظیم آتش و همچنین شرایط هموار سرزمین شلمچه رزمندگان اسلام پیروز و شهدای فراوانی را تقدیم انقلاب کردند، به‌طوری که قدم به قدم در شلمچه خون شهیدان وجود دارد.

وی به تشریح برخی از خصوصیات همرزمان شهیدش پرداخت و گفت: در گرامیداشت یاد شهدا به یک نفر نمی‌شود اکتفا کرد آنجا افراد زیادی بودند؛ مناطق عملیاتی مناطقی است که انسان از آینده خودش خبر ندارد و بیشتر باید به فکر رسیدن به هدف در پناه لقای الهی باشد.

شهید نوری از فرماندهان شاخص و گمنام تیپ ویژه شهدا

وی با یادی از فرمانده دلاوری که در مناطق عملیاتی همچون شلمچه ایثارگری به تمام معنا انجام داد، اظهار کرد: شهیدحسین نوری همدانی فرمانده‌ای است که کمتر از او یاد شده است. او فرمانده اطلاعات عملیات تیپ ویژه شهدا بود؛ این تیپ مختص مناطق غرب کشور بود که در مقابله با عناصر ضدانقلاب در غرب کشور در زمان جنگ فعال بودند. شهید همدانی در زمان عملیات کربلای 5 به منطقه شلمچه اعزام و مسئول محور منطقه عملیاتی تیپ ویژه شهدا بود که توسط بالگردهای رژیم بعث عراق در این عملیات و در شهرک دوئیچی به شهادت رسید.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به خصوصیات بارز شهید نوری همدانی همچون اخلاص، فداکاری و شجاعت، گفت: نیروهای اطلاعات عملیات از افراد شجاع انتخاب می‌شدند و در کنار آن هم افراد تخریب‌چی که در نهایت دلاوری، اخلاص و شجاعت بودند، که آنها را می‌توان گل سرسبد رزمندگان اسلام دانست که به خنثی کردن میدان‌های مین می‌پرداختند، شهید دین‌شعاری، فرمانده مخلص گردان تخریب لشکر 27 حضرت رسول(ع) از جمله این رزمندگان بود.

بابایی با بیان خاطره‌ای از علی قمی، جانشین فرمانده تیپ شهیدحسین نوری همدانی در یکی از ارتفاعات پیرانشهر، گفت: در عملیاتی، نیروهای ما باید از یک ارتفاع مهم نظامی که بسیار صعب‌العبور بود عبور می‌کردند؛ حضور و تسلط منافقین و ضدانقلاب بر این ارتفاعات دشواری عبور از آن را بیش از پیش کرده بود، هر نیرویی برای عبور از آن سعی می‌کرد کمترین و سبک‌ترین تجهیزات را بردارد، درگیری شدت پیدا کرده بود و در ارتفاع به محاصره دشمن در آمده بودیم و پشت تخت سنگی پناه گرفته بودیم، در اوج شدت درگیری ناگهان دیدیدم شهیدحسین نوری همدانی از کوله‌پشتی خود یک هندوانه درآورد و آن را به زمین زد و به نیروهایش قارچ‌هایی از آن را داد، این هندوانه به‌قدری به نیروها روحیه داد که توانستند محاصره را بشکنند و دشمن را به عقب برانند.

وی افزود: شهیدحسین نوری همدانی شجاعت، ایمان و قدرت بدنی خاصی داشت؛ رفتارها و ویژگی‌ها از او می‌دیدیم که قابل‌باور نبود. عبادت‌های شبانه، نماز شب‌ها و معنویت موجود در بین رزمندگان ماجراهایی را رقم می‌زد که نمونه‌اش را در جایی نمی‌توان یافت همان‌طور که شهید علی چیت‌سازیان می‌گوید «کسی می‌تواند از سیم‌خاردارهای دشمن عبور کند که از سیم‌خاردارهای نفسش گذشته باشد.»

این جانباز دوران دفاع مقدس اظهار کرد: به همین جهت دشمن برای سر شهدایی همچون محمود کاوه، حسین نوری، ناصر کاظمی، علی قمی و محمد بروجردی و... جایزه گذاشته بود چراکه عبور از نفس و اخلاصی که در این افراد وجود داشت موجب اثرگذاری و به ستوه آوردن دشمن شده بود.

وی ادامه داد: این شهدا حتی افرادی از جبهه دشمن و منافقان را جذب می‌کردند، در حال حاضر و پس از شهادت نیز افرادی همچون شهید همت و شهید ابراهیم هادی را می‌توان فرمانده قلب‌ها دانست که همچنان افرادی را به خود جذب می‌کنند همچون زن غیرمسلمانی که به‌واسطه ارتباط و شناخت شهید هادی به اسلام تشرف پیدا می‌کند و این به‌واسطه اخلاص این شهدا بوده است.

مدافعان حرم از رزمندگان دوران دفاع مقدس الگو گرفتند

بابایی با تأکید بر الگوسازی دفاع مقدس برای نسل‌های آینده، اظهار کرد: مدافعان حرم از رزمندگان دوران دفاع مقدس الگو گرفتند. طول حضور در جبهه مقاومت تمام رفتارهایی که در رزمندگان دوران دفاع مقدس مشهود بود در آن رزمندگان هم قابل رؤیت بود. این‌ها تماماً الگو گرفته از دوران دفاع مقدس است و چون دفاع مقدس تأثیر بسزایی در عملکرد و اخلاق رزمندگان داشت در جبهه‌های مقاومت هم دفاع از حرم و الگوپذیری از شهدا و دوران دفاع مقدس به وضوح مشخص بود و حتی این الگوپذیری به کسانی که هم‌پیمان ما در جبهه مقاومت بودند همچون نیروهای فاطمیون، زینبیون و حزب‌الله انتقال داده شد.

این مدافع حرم افزود: مناطق عملیاتی در محور مقاومت همچون دوران دفاع مقدس نبود و نمی‌دانستیم هم‌محور ما چه کسی است؛ با وجود اینکه با همرزمانمان هم‌زبان نبودیم اما چون هم‌دل، اعتقاد و هدفمان یکی بود این مشکل رفع شده بود.

وی بیان اینکه برخی از شهدای مدافع حرم با اصرار و برخی هم از طریق شهرهای دیگر اعزام می‌شدند، بیان کرد: به‎عنوان مثال شهید صدرزاده بعد از آنکه موفق به اعزام نمی‌شود از طریق برادران افغان در جبهه مقاومت حضور و یکی از فرماندهان شاخص در جبهه مقاومت می‌شود.

بابایی با اشاره به افزایش درگیری‌ها در سال 94 در جبهه مقاومت در منطقه خان‌طومان و گرامیداشت یاد شهدای مقاومت همچون قدیر سرلک، میثم نجفی، احسان میرسیار، اسماعیل سیرت‌نیا، رضا فرزانه، تقی ارغوان، احمد گودرزی، اصغر فلاح پیشه، سیداحسان میرسیاح و در رأس همه آن‌ها حاج حسین همدانی، اظهار کرد: نیروهای سوری با توجه به اینکه تجربه جنگی نداشتند، نمی‌توانستند کارها را پیش ببرند تا اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی با مدیریت و تدبیری که به کار برد جبهه مقاومت را یکپارچه کرد و در کنار این افراد شجاع و با تدبیر همچون حاج حسین همدانی مؤثر بودند که هم‌اکنون یک جبهه واحد و مستحکم همچون اتوبانی از ایران، عراق و حزب‌الله شده است.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به تدبیر حاج حسین همدانی در تشکیل نیروهای بسیج مردمی، گفت: اگر این تدبیر و شگرد نبود ما نمی‌توانستم در جبهه مقامت به پیروزی برسیم، زمانی که حاج حسین بسیج مردمی را در سوریه با الگو گرفتن از دفاع مقدس بازسازی کرد توانستیم پیروزی‌های بزرگ‌تری را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: وقتی نیرو در مقابله با دشمن انگیزه، ایمان و اعتقاد نداشته باشد، موفق نمی‌شود، اما زمانی که اعتقاد پیدا کند با دشمن از روی اعتقاد بجنگد پیروز می‌شود. اگر در مقابله با افراد تکفیری دچار مشکل شدیم به خاطر این بود که این افراد به کفر خودشان ایمان داشتند و آموزش دیده مدارس علمیه وهابی هستند، این‌ها اعتقاداتشان این است که ما بر حق نیستیم و استکبار طوری آن‌ها را تربیت کرده که اعتقادی بجنگند.

بابایی با بیان اینکه جنگ‌های ایدئولوژیکی در دنیا جزء سخت‌ترین مبارزات هستند، اظهار کرد: جنگ ایران و عراق جنگی ناسیونالیستی بود که می‌خواستند خاک ما را تصرف کنند، اما در جبهه مقاومت شاهد جنگ اعتقادی و بنیادی هستیم.

استکبار جهانی با اسلام به جنگ اسلام آمد

وی ادامه داد: آموزه‌های دینی به ما یاد داده بود که در مقابل دشمن ایستادگی، از ولی‌فقیه زمان اطاعت کنیم. حکومت اسلامی وقتی وارد عملیات می‌شود دیگر بحث اعتقادی پیدا می‌کند که این در دفاع از حرم بسیار سخت بود چراکه نیروهای تکفیری با آیات قرآنی موعظه می‌شدند. استفاده از دین گاهی برای پیش‌برد مقاصد است و استکبار جهانی وقتی دید که نمی‌تواند با ما مقابله کند با اسلام به جنگ اسلام آمد.

بابایی با اشاره به ترورهای منافقین در ابتدای انقلاب، گفت: گرچه در آرم سازمان منافقین آیه‌ای از قرآن حک شده است، اما آن‌ها برخلاف آن عمل می‌کردند اما غافل بودند از اینکه حق از بین‌رفتنی نیست.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه جنگ را با روایت‌های اغراق‎آمیز نباید خارق‌العاده نشان داد، تأکید کرد: ایثار و از خودگذشتگی که در وجود رزمندگان ایرانی وجود داشت را می‌توان خارق‌العاده دانست، شجاعت، از خودگذشتگی و ایثار ویژگی برجسته رزمندگان و شهدا بود شجاعتی که تابع عقلانیت و فرماندهی بود.

بابایی توضیح داد: گاهی در درگیری‌ها و عملیات پیش می‌آمد که از جبهه مقابل اسیر گرفته می‌شد، در این شرایط غالباً نیروهای عراقی خیلی زود تسلیم می‌شدند و معمولاً با تمایل خود و خیلی زود اسیر ایرانی‌ها می‌شدند، چراکه رفتار همراه با رأفت اسلامی ایرانی‌ها با اسرا را دیده و شنیده بودند، در اسارت به آن‌ها در مواردی شغل و حقوق داده می‌شد و این‌چنین احساس شخصیت می‌کردند.

وی ادامه داد: شکل دیگری از رفتار با اسرا را در جبهه مقاومت در سوریه نیز می‌دیدیم، در بین داعش و یا جبهه النصره چیزی به اسم اسیر وجود نداشت، هر که را می‌گرفتند سر می‌بریدند و به شهادت می‌رساندند. داعش خود را مقید به اسلام و پیامبر اکرم(ص) می‌داند اما رفتاری دقیقاً مخالف با دستورات اسلام دارد که آن را به بدترین شکل به نمایش می‌گذارد؛ مسلما افراد غیرمسلمان اما با فطرت پاک با دیدن چنین رفتارهایی از اسلام زده می‌شوند. اسلامی که پیامبر(ص) به ارمغان آورد اسلام رحمانی است که در جنگ‌های صدر اسلام پیامبر(ص) با اسرا با مهربانی رفتار می‌کرد و به دنبال بهانه‌هایی بود تا آن‌ها را زودتر آزاد کند، به‌طور مثال اگر اسیری به کسی سواد خواندن و نوشت می‌آموخت آزاد می‌شد.

این مدافع حرم همدانی گفت: البته عملکرد جبهه مقاومت در دو یا سه سال اخیر موجب شده تا نگاه سایر ملت‌های غیرمسلمان نسبت به این دین تغییر پیدا کند و ماهیت داعش تا حدودی شناخته‌ شده است و این جبهه مقاومت بود که اجازه نداد اسلام در انزوا بماند.

جلسات قرآن همیشه در جبهه‌ها برقرار بود

وی با اشاره به اینکه در جبهه‌ها همیشه جلسات قرآن برقرار بود، بیان کرد: قرآن در زندگی رزمندگان اسلام نفوذ پیدا کرده بود و زندگی آنان نشئت گرفته از آیات بود. در کنار مباحث تفسیری آیات که در قالب کلاس برگزار می‌شد، تلاوت آیات یا سوره‌هایی خاص به‌صورت دسته جمعی انجام می‌شد، به‌طور مثال همیشه قبل از خواب سوره واقعه را می‌خواندیم، در صبحگاه و ورزش‌های خود نیز آیاتی را به‌صورت هم‌نوایی در حالت دو یا ورزش تلاوت می‌کردیم. یکی از پرکاربردترین آیاتی که رزمندگان تلاوت می‌کردند آیه 9 سوره یس «وجعلناه ...» بود که در جبهه مقاومت نیز این آیه بسیار پرکاربرد بود، فرهنگی بود که از دفاع مقدس به این جبهه رسیده بود، موقعیت مبارزه در مناطق سوریه و جنگ خانه به خانه تمسک را به این آیه بیشتر می‌کرد.

بابایی گفت: در دوران جنگ و در جبهه‌ها آیات در سکنات رزمندگان تجلی پیدا کرده بود، انس با قرآن و وصل شدن به منبع وحی موجب به دست آمدن موفقیت‌ها در جبهه‌ بود.

حسین بابایی از شهدای زنده‌ای است که در سوریه بر اثر شدت جراحات وارد شده خبر شهادت او به خانواده‌اش داده می‌شود، هماهنگی‌هایی از جمله چاپ بنر تصویر او به عنوان سومین شهید مدافع حرم همدان و برگزاری مراسم تشییع صورت می‌گیرد که در نهایت پس از انتقال به تهران و بهبود وضعیتش به همدان و نزد خانواده‌اش بر می‌گردد.

انتهای پیام
captcha