هدیه سیدالشهدا(ع) به گرفتاران اهدا کنیم / آداب زیارت اربعین
کد خبر: 4000635
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

هدیه سیدالشهدا(ع) به گرفتاران اهدا کنیم / آداب زیارت اربعین

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه امسال افراد بسیاری از رفتن به زیارت اربعین محروم شده‌اند، توصیه کرد که اگر می‌خواهیم ثواب این زیارت نصیبمان شود، خوب است که هزینه آن سفر را صرف کارهای خیر کنیم.

چهل روز گذشت، چهل روز از آن روزی که خون بهترین انسان‌های خدا به فجیع‌ترین شکل ممکن به زمین ریخته شد. 40 روز از آن ظلم عظیمی که جند شیطان بر معصوم‌ترین انسان‌های روزگار وارد کرد، گذشت اما تازه اول راه روشنگری مکتب عظیم عاشورا بود.

گرچه علم عباس(ع) را به زمین زدند، اما هزار سال است که هزاران علم به عشق علمداری و وفاداری او و خون‌خواهی حسین‌بن علی(ع) برافراشته می‌شود. همه به عشق حسین(ع) به راه می‌افتند تا دل خود را راهی حریم و ستر عفاف و ملکوت کنند. همه حق‌طلبان و آزادگان عالم سرگشته اویند. همه یک مقصد دارند و آن کسی جز حسین(ع) نیست.

چه بسیار عاشقانی که امسال هم از پیمودن طی طریق عشق در کربلا جاماندند اما دل‌هایش هرگز از این مسیر روی‌گردان نیست و هرکسی سعی می‌کند تا به نحوی ابراز ارادت را به ساحت مقدس سلطان عشق نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: اربعین حسینی یک همایش و رفراندم بین‌المللی و خاری در چشمان وهابیت، بهائیت و گروه‌های تکفیری است.

وی پاسخ به اینکه اربعین امسال را چه کار کنیم، گفت: متأسفانه برنامه پیاده‌روی اربعین سال گذشته و امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا تعطیل شد، اما عشق به حسین(ع) که تعطیل‌شدنی نیست.

حدائق بیان کرد: همیشه در سال‌های گذشته هم به افرادی که توانایی پیاده‌روی اربعین را نداشتند، می‌گفتیم که اگر پول دارند هزینه زیارت اربعین یک نفر را دهند و دیگری را جایگزین خود کنند و امسال هم که راه بسته است و شرایط بیماری اقتضا نمی‌کند پس خوب است که به یاد امام حسین(ع) قدمی برداشته شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: امسال که شرایط مجلس گرفتن هم نیست می‎توانیم هزینه سفر زیارت اربعین را به یک انسان نیازمند گرفتار که در دوران کرونا هم با مشکلات زیادی مواجه شده است، اعطا کنیم. همچنین خوب است به بیماران کمک کنیم و همه اینها را به عشق امام حسین(ع) انجام دهیم و به فردی که کمک می‌کنیم هم بگوییم که این‌ها هدیه سیدالشهدا(ع) است و در این صورت قطعاً کسانی که نیت زیارت را داشتند، خداوند ثواب زیارت را نصیب آنان می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که افراد بسیار کمی از هموطنانمان امسال به زیارت اربعین مشرف شده‌اند، به تشریح آداب زیارت اربعین پرداخت و گفت: در احادیث و روایات به این نکته اشاره شده است که در اینجا حدیثی از امام صادق(ع) که در کامل الزیارات باب 48 آمده است، اشاره می‌کنیم.

حدائق، خوش‌رفتاری با همراهان و احترام به دیگر زائران امام حسین(ع) و همچنین کم‌گویی آن هم در نیکی و خیر یعنی به جز خیر و نیکی سخن نگفتن و یاد خدا بسیار کردن و پاکیزگی لباس انسان را از جمله آداب زیارت اربعین برشمرد و گفت: همچنین یکی از آداب زیارت این است که قبل از ورود به حرم غسل زیارت انجام شود و زائر به برکت این غسل، کسب طهارت، معنویت و نورانیت کند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه از آداب دیگر زیارت اربعین، بسیار نماز گذاردن است، گفت: نماز از عالی‌ترین نمونه‌های معنوی پیوند با خدا و برترین جلوه‌های ذکر خداست. امام حسین(ع) در شب عاشورا به اباالفضل(ع) می‌فرمایند من چهار چیز را بسیار دوست دارم، نماز، تلاوت قرآن، دعای بسیار و استغفار. امام حسین(ع) ابتدا نماز را نام می‌برند یعنی بیش از همه به نماز علاقه دارند. لذا زائران اربعین باید بدانند به زیارت چنین شخصیتی می‌روند که نماز را از همه چیز بیشتر دوست دارد.

وی صلوات فرستاد بر محمد(ص) و خاندان مطهرش، با وقار بودن، چشم‌پوشی از نگاه حرام، کمک به نیازمندان در طول سفر و احترام به بزرگترها، تقیه برای پاسداری از دین و حمایت از وحدت، دوری از گناه اعم از غیبت، تهمت و توهین و همچنین ترک مجادله و بحث‌هایی که در آن قسم خورده می‌شود را از دیگر آداب زیارت اربعین برشمرد.

حدائق یادآور شد: امام صادق(ع) فرمودند کسانی که ادعا می‌کنند شیعیان ما هستند در شعار با ما هستند، در عمل همراهی با ما نمی‌کنند. همسویی با ما ندارند. لذا شیعه واقعی کسی است که این‌گونه عمل کند. پس شایسته است که زائر این آداب را رعایت کند تا مستحق بازگشت با آمرزیدگی و رحمت و خشنودی خداوند شود.

انتهای پیام
captcha