گام‌های سیر معنوی انسان / اندیشیدن را در جامعه ترویج دهیم
کد خبر: 3999789
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
آیت‌الله دژکام:

گام‌های سیر معنوی انسان / اندیشیدن را در جامعه ترویج دهیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به گام‌های سیر معنوی انسان، بیان کرد: در مسیر معنوی باید نیازهای خودمان را گام به گام شناسایی کنیم و درصدد این بر بیاییم که این نیاز را به نوعی پاسخ بدهیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، دوم مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، گفت: انسان همان‌طور که نیاز به مسائل مادی برای گذران زندگی نیاز دارد، نیاز معنوی هم دارد، به گونه‌ای که اگر این نیاز معنوی تأمین نشود، انسانیت انسان لطمه می‌خورد و خود انسان احساس سلامت را  از دست می‌دهد و بیمار می‌شود.

وی با بیان اینکه در مسیر معنوی باید نیازهای خودمان را گام به گام شناسایی کنیم و درصدد این بر بیاییم که این نیاز را به نوعی پاسخ بدهیم، افزود: اولین چیزی که در این سیر معنوی نیاز است، بیرون آمدن از غفلت است. افراد بسیاری هستند که به‌واسطه بعضی بیماری‌ها که دارند، متوجه لطمه‌هایی که به بدنشان می‌خورد، نمی‌شوند. به‎عنوان مثال اگر کسی در اعصابش مشکل است، وقتی بدنش ضربه می‌خورد نمی‌داند دلیل کبودی بدنش و مشکل چیست یا حتی برخی‌ها متوجه بریده شدن اعضای بدنشان نمی‌‍شوند، این‌ها بیمار هستند ولی چون غافل هستند، متوجه نمی‌شوند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در جهت معنوی هم اگر حواسمان نباشد و غافل باشیم ممکن است از شکل انسان در پیشگاه خدا برگشته باشیم، اما خودمان حواسمان نباشد. اینکه آمده است در روز قیامت بعضی‌ها به‌صورت حیوانات محشور می‌شوند برای آن است که در دنیا غفلت داشته است.

امام‌جمعه شیراز گام نخست برای دستیابی به مقامات معنوی انسانی را بیرون آمدن از غفلت برشمرد و گفت: باید بیدارباش معنوی در گوش دلمان نواخته شود. اگر این بیداری برای ما پیدا شود، گوش دلمان باز خواهد شد و حرکت معنوی را آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: یکی از قدم‌های دیگری که باید برداریم این است که فکرمان را به کار بیندازیم، متوجه شده‌ایم که ممکن است یک سفر پرخطر جلویمان باشد پس باید فکرمان  را به کار بیندازیم. خداوند متعال در قرآن کریم آیه 21 سوره حشر می‌فرماید «لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ؛ اگر من این قرآن را بر کوه نازل می‌کردم می‌دیدید که کوه به لرزه درمی‌آید» چرا وقتی قرآن می‌خوانیم دلمان هیچ حرکتی نمی‌کند. قساوت این دل از سنگ بیشتر شده است و اگر واقعاً صدای ملکوتی قرآن را می‌شنویم و دلمان گوشش باز است چرا هیچ تغییری در رفتار ما دیده نمی‌شود.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: طبق آیه مذکور کوه با همه عظمتش در مقابل موعظه قرآن و از ترس خداوند خاشع می‌شود چرا ما این‌گونه نیستیم؛ مبادا قساوت قلب پیدا کرده باشیم، پس با خود بیاندیشیم «...وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ و اين مثلها را براى مردم مى‏‌زنيم باشد كه آنان بينديشند» (همان آیه) گمان نکنیم که در طول عمر عمدتاً از بدن کار کشیده و از مغز کار نکشیده باشیم. این مغز را به کار بیندازیم و فکر کنیم. الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ، اگر فکر کنیم مثل یک آینه روشن هرچه در عالم است به قلبتان منعکس می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به حدیثی از حضرت علی(ع) در این رابطه اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرمودند «إن التفکر یدعوا الی البرّ و للعمل»، نتیجه فکر آن است که انسان را به خوبی‌ها دعوت می‌کند. خوب است به وضعیت شهرها نگاه کنیم به عنوان مثال در شیراز که دارای سابقه تاریخی دارد، چقدر منازل مختلف وجود دارد که صاحبان آنان از دنیا رفته‌اند و به این بیندیشیم که کسی که این بنا را احداث کرد، اکنون کجاست. چرا به این مسائل توجه نداریم، آیا این‌ها درس نیست؟ اگر فکر کنیم، بله درس است.  این مسیر تفکر برای تک تک ما باید مسلماً یک مسیر اجرایی و عملی باشد.

معنویت و عرفان به گوشه‌نشینی نیست

وی بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و افزود: معنویت و عرفان به معنای عزلت‌گزینی و در گوشه عزلت فرو رفتن و فقط تنهایی خود را یک نفر ببینیم، نیست. همین‌طور که در باب بیدارباش معنوی گفته‌ایم، رهبر معظم انقلاب نگاه اجتماعی و سیاسی به مسئله یقظه دارد، در باب تفکر معنوی هم همین‌گونه است. ایشان می‌فرمایند که باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد. جوان‌ها، مدیران، مسئولان فرهنگی، دلسوزان انقلاب همه باید به فکر جامعه باشیم و تفکر باید در جامعه نهادینه شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: در این هفته که آغاز سال تحصیلی است مدیران ما فکر کنند که چه چیزی را به دانش‌آموزان یاد دهند. تنها یک‌سری فرمول و قاعده و تئوری که حفظ کنند یا فقط حافظه بچه‌ها را فعال ‌کنیم، یا اینکه تفکر ‌دانش‌آموزان را رشد دهیم. اگر حافظه را فعال می‌کنیم یک صندوق برای تئوری دیگران خواهد بود و اگر تفکر را رشد می‌دهیم این خود تولیدکننده تئوری‌های جدید خواهد بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس یادآور شد: اگر در جامعه ما دانشمندان بزرگی مثل ابن سینا و شیخ بهایی و شیخ طوسی و... در این دو قرن اخیر نداشتیم، علتش این است که فقط تئوری دیگران را یاد می‌دهیم، نه فکر کردن را. فکر کردن است که ابن سینا و ملاصدرا می‌سازد و خواجه نصیرالدین طوسی را تحویل جامعه می‌دهد پس تفکر را در جامعه رواج دهیم، این کار آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تصریحاً فرموده‌اند آیا می‌خواهید صرفاً تئوری به آن‌ها بدهید یا تفکر؟ اگر می‌خواهید تفکر یاد بدهید باید تحول در آموزش و پرورش رخ دهد. اینکه مشاهده می‌کنیم متأسفانه بعد از این سالیانی که از انقلاب اسلامی گذشته است، بهترین مغزهایمان در خدمت کشورهای دیگر می‌رود به دلیل این است که مجال رشد و تفکر را اینجا باز نکرده‌ایم تا این رشد تفکر هم باعث ایجاد ثروت مادی شود و هم تولید ثروت معنوی.

ضرورت معرفی هرچه زودتر وزیر آموزش و پرورش

آیت‌الله دژکام ضمن قدردانی از زحماتی که دولت جدید در عرصه‌های مختلف از ابتدای فعالیت آغاز کرده است، گفت: متأسفانه هنوز وزارت آموزش و پرورش، وزیر ندارد. کسی که وزیر نیست ولو اینکه وظیفه خود را به ظاهر انجام می‌دهد اما تصمیم‌های کلان که زمان‌بر است، رها می‌کند و اکنون با شروع کار آموزش و پرورش از مجموعه دولت خواهش می‌کنیم که به فکر یک وزیر باشند که متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی و این هدف‌گذاری که امام و رهبر معظم انقلاب در مورد آموزش و پرورش دارند بتواند تحول در آموزش و پرورش را در راستای اینکه تفکر رشد بکند ایجاد کند و تفکری که شخصیت‌های بزرگی مثل فارابی و ابن سینا و ملاصدرا امثال اینها تحویل بدهد. این نوع تفکر ضمن اینکه به دنیای مردم کمک می‌دهد به آخرت ما نیز کمک می‌کند.

امام‌جمعه شیراز ابراز امیدواری کرد: از چهره‌های توانمند و با تجربه زحمت کشیده در راه انقلاب اسلامی بتوانیم در میدان تحول آموزش و پرورش استفاده کنیم و مسئولان در مرکز این مسئله را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که دیگر فرصت را در گام دوم از دست ندهیم و در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب اسلامی تحولی را که رهبر معظم انقلاب سندش را امضا کرده‌اند، شاهد تحقق شدن آن باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به در پیش رو بودن اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: اگر محدودیت شیوع کرونا نبود، شاید بسیاری از ما از نزدیک می‌توانستیم به ساحت مقدس امام حسین(ع) عرض ادب کنیم، اما اگر از زیارت از نزدیک محروم هستیم، می‌توانیم از راه دور به آن حضرت سلام بفرستیم و عرض ادب کنیم و ان‌شاءالله محروم نخواهیم بود.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: آنچه که در شیراز خدای متعال منت بر ما گذاشته است و رهبر معظم انقلاب هم در این مسئله تاکید و تصریح فرموده‌اند این است که اینجا هم حرم اهل بیت(ع) است و ما در سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی هستیم و اگر توفیق پیدا کرده‌ایم که در سومین حرم هستیم، کسانی که نتوانستند در کربلا باشند، شرف زیارت حضرت احمدبن موسی(ع) و برادرشان را از دست نخواهند داد و موکب‌دارانی که نتوانستند در مسیر پیاده‌روی اربعین موکب برپا کنند، در بین‌الحرمین شیراز موکب برپا کنند که به یاری خدا از همین امشب بساط موکب‌ها و هیئت‌های مذهبی در بین‌الحرمین آغاز خواهد شد.

انتقاد از طولانی شدن بررسی طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین به بحث توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اشاره کرد و گفت: حدود 11 سال از سفر رهبر معظم انقلاب به شیراز می‌گذرد و در طی این سال‌ها طرح توسعه حرم مطهر آماده شده و در تعامل و رفت و آمد بین کارشناسان و متخصصان است تا بهترین طرح ارائه شود اما متأسفانه این بررسی‌ها طولانی شده است. به نظر می‌رسد آماده شدن یک طرح برای توسعه حرم به مدت 11 سال بسیار طول کشیده است و جا دارد وزیر صمت و وزیر مسکن و شهرسازی به این مسئله توجه داشته و تمام اعضای هیئت دولت همکاری کنند تا این طرح به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های حرم مطهر این است که مثل مشهد و حتی قم نماز جمعه هم در همین محیط ملکوتی حرم برگزار می‌شود اما یک ضرورت پیش آمد که بحث واکسیناسیون بود و چون می‌خواستیم طی یکی دو ماه بیش از 50 میلیون نفر را در کشورمان واکسینه کنیم که کار کوچک و آسانی هم نیست، با همت و همکاری تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، این حرم برای واکسیناسیون کرونا آماده شد.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: برای اینکه مردم بتوانند هم به راحتی زیارت کرده و نماز جمعه اقامه کنند و هم بتوانند به حرم هم دسترسی داشته باشند، تمهیدات لازم را اندیشید، البته با توجه به همه چارچوب‌های شهرسازی و معماری و مسائل تاریخی که ما به آن‌ها احترام  داریم اما مطمئن هستیم راه حل مسئله هم پیدا می‌شود  و از این جهت به تولیت حرم قول می‌دهیم که همکاری و همراهی را به جایی برسانیم که هرچه زودتر این نتایج محقق شود.

فعالان قرآن و عترتی پای کار باشند

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به تشکیل شورای قرآن و عترت استان طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: این شورا متشکل از فعالان قرآنی و اهل بیتی حول محوریت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) از سال گذشته شکل گرفته است و طرحی هم از سوی حرم‌های اهل بیت(ع) در سطح کشور شکل گرفته و از ائمه جمعه هم خواسته شده است که بر روی آن کار کنند، این است که آموزش قرآن را در کشور جدی بگیریم. بنابراین برای تحقق این مسئله از همه تشکل‌های قرآنی و اهل بیتی که قول همکاری داده بود، درخواست می‌شود که باز هم پیگیری‌های خود را ادامه دهند تا بتوانیم موفقیت خودمان را در شیراز به نحوی محقق کنیم به زیرا حضرت احمد بن موسی(ع) شخصی بودند که در زمینه قرآن کار ویژه کرده و کتابت قرآن در منزل انجام می‌دادند.

وی یادآور شد: گفته‌اند در آن دوران، هزار قرآن در مرکزی که حضرت احمدبن موسی(ع) در مدینه داشته‌اند نوشته شده و به اقصی نقاط جهان اسلام ارسال شده است و همچنین وجود مقدس حضرت سیدمیرمحمد(ع) که از ایشان نیز نباید غافل بشویم ایشان نیز خودشان کاتب قرآن بوده‌اند.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که در مجلس کلید خورده است، اشاره کرد و افزود: همه می‌دانیم اگر یک جوان بخواهد مجوزی بگیرد که کسب و کاری  را شروع کند، با چه گرفتاری‌هایی روبه‌روست. این طرح تسهیل برای آن است که اگر کسی خواست مجوز کسب و کار بگیرد بتواند با سرعت بیشتری کارش را شروع کند. شنیده‌ام در برخی کشورها مجوز کسب و کار در یک روز صادر می‌شود اما در کشور ما گاهی مدت‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد و گاهی این تبدیل به رانت و انحصار به گروه‌های خاص شده است و این مسئله باید حل شود. اینکه این طرح چقدر می‌تواند کمک دهد، ان‌شاءالله خواهیم دید اما قطعاً کار ارزشمندی است و از مجلس هم باید چنین طرحی تشکر می‌کنیم اما باید تا لحظه آخر نظارت کند تا این طرح اجرایی شود و اگر موانعی وجود دارد نیز حل شود و فقط به تصویب طرح اکتفا نشود.

انتهای پیام
captcha