ضرورت استفاده از فرصت فضای مجازی برای ارتقاء آموزشی حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3997540
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹

ضرورت استفاده از فرصت فضای مجازی برای ارتقاء آموزشی حوزه‌های علمیه

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: استفاده از فرصت فضای مجازی برای ارتقاء آموزش و فعالیت‌های فرهنگی در راستای رسیدن حوزه‌های علمیه  به تراز گام دوم انقلاب اسلامی، ضروری است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، عصر روز گذشته، 22 شهریورماه، در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ مدارس علمیه خواهران هرمزگان، اظهار کرد: خداوند در آیه 80 سوره اسراء فرمود: «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا؛ و بگو که بارالها مرا (همیشه به هر جا روم به مکه یا مدینه یا عالم قبر و محشر) به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عطا فرما».

وی افزود: بر اساس این آیه هر چه منطبق با واقع باشد، صدق است و صدق کار حوزه‌های علمیه خواهران این است که کار و درس دادن آن‌ها مطابق با واقع باشد و تعلیم و تعلم یکی از این واقعیت هاست. به این معنا که اگر در حوزه‌های علمیه درس نخوانیم، کذب است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: آموزش، پژوهش و تهذیب نفس 3 رکن و واقعیت در حوزه‌های علمیه است که در گذشته این 3 بخش در هم تنیده بودند اما اکنون از هم تفکیک شده‌اند در حالی که پژوهش باید در متن آموزش و تهذیب نفس نیز باید در بطن آموزش باشد. انقطاع کامل با آموزش چه برای امور پژوهشی و امور فرهنگی آسیب بزرگی به بار می‌آورد. اگر حوزه‌های علمیه در این 3 حوزه  آموزش، پژوهش و تهذیب نفس، خروجی خوبی داشته باشد، پیشرفت به همراه دارد و اگر در این زمینه‌ها تعلل شود، کذب و به واقع ضرر کرده است.

عبادی‌زاده عنوان کرد: امیدی که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به حوزه‌های علمیه خواهران دارند، می‌تواند گره‌های بزرگی که دامن‌گیر جامعه و خانواده‌ها در کشور و استان است را باز کند. البته چشم‌اندازها و برنامه‌ها روشن است و در هر دو سطح ملی و استانی باید به آن توجه شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های مناطق با هم متفاوت است و به همین علت برخی برنامه‌ها در برخی استان ها عملیاتی نمی‌شود؛ چراکه برنامه‌های ضمنی و برش استانی ندارد. شیوع انحرافات فکری صوفی گری، تفکرات تبشیری و بهائیت از مسائل مهم این استان است و امروز حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان، باید به مسئله مقابله با نحله‌های فکری بپردازند و برای آن برنامه‌ریزی کرده و آماده پاسخگویی باشند. تاسیس و راه‌اندازی مراکز تخصصی در زمینه فرق و مذاهب و شیعه شناسی برای برادران طلبه نویدبخش اتفاقات خوبی در آینده است و امیدواریم سریعتر این روند پیش رفته تا از این ظرفیت برای حل مسائل فکری استانی استفاده شود.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با اشاره به مجازی بودن آموزش‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: استان هرمزگان در حوزه تامین استاد، مشکلات بسیاری دارد و چه‌بسا از طریق همین فضای مجازی بتوانیم بسیاری از محدودیت‌ها و مشکلات از این قبیل را برطرف کرده و از این فرصت و ظرفیت برای آموزش و فعالیت‌های فرهنگی بهتر استفاده کنیم تا بتوانیم به حوزه‌های علمیه تراز گام دوم انقلاب مد نظر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برسیم.

انتهای پیام
captcha