اقامه عدل با توجه به سیره معصومین(ع) دنبال شود
کد خبر: 3996446
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

اقامه عدل با توجه به سیره معصومین(ع) دنبال شود

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه در راه اقامه عدل باید صبور بود، گفت: افرادی که دغدغه عدالت دارند، سعی کنند در سیره ائمه اطهار(ع) مطالعه کنند و دقت‌نظر داشته باشند تا مطالبی که از روی دلسوزی می‌گویند در مقام عمل هم نتیجه خوبی داشته باشند.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 19 شهریورماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: یکی از اثرات تقوا، بیداری دل است، اگر کسی می‌خواهد دلش بیدار باشد و از غفلت دور شود باید تقوا پیشه کند و بدون تقوا کسی به این مقام و درجه نمی‌رسد.

وی با یادآوری کلام مولی‌الموحدین در نهج‌البلاغه، بیداری دل را اولین قدم در مسیر به دست آوردن معنویت برشمرد و افزود: اولین کاری که برای بیداری دل باید انجام بدهیم این است که تقوا به خرج بدهیم. نکته‌ای را مقام معظم رهبری در این رابطه فرموده‌اند که بیداری ممکن است برای یک فرد باشد یا ممکن است برای جامعه باشد بعد ایشان مثال می‌زنند که حزب‌ها و گروه‌ها و جریان‌هایی که ساخته می‌شوند، گاهی ممکن است در خواب غفلت باشند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: ممکن است برخی‌ها در گمراهی بروند اما به نظر خودشان بهترین موضع‌گیری را دارند، این‌ها باید محاسبه کنند و ببینند آیا خداوند از کار آن‌ها راضی است. رهبر معظم انقلاب فرمودند جریان‌ها و گروه‌ها و احزاب بیدار باشند. ممکن است شخصی که رهبر یک جریان است علاوه بر خودش، دیگران را نیز به جهنم ببرد.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه افراد در جامعه اسلامی با محاسبه اینکه قیامت و حسابی در کار است و ترازوی اعمال در روز قیامت است باید کار کنند، گفت: اگر کسی این ذهنیت را برای خودش داشته باشد اکنون که ما برنده و پیروز و در مسند قدرت هستیم، پس باقی مسائل مهم نیست، باید بداند چنین چیزی مورد رضایت خداوند نیست، هرچند که ما در جبهه حق باشیم، اگرچه جبهه حق است اما ممکن است کار ما برحق نباشد. اینکه رهبر معظم انقلاب به تحول معنوی تاکید دارند یعنی جامعه ما باید این‌ها را تجربه کند و باید توقع از خود و جریان‌های نزدیک به خودمان و از جریان‌هایی که گمان کنیم مقابل ما هستند، این باشد که همه رضای خداوند را در نظر بگیریم و تقوا برای این است.

آیت‌الله دژکام باز هم کلام مولای متقیان را یادآور شد و افزود: حضرت علی(ع) در جای دیگری در نهج‌البلاغه می‌فرمایند از خواب غفلت بیدار شوید و گوشتان را برای حرف حق باز کنید. در باب گرفتن مسئولیت نباید اینگونه باشیم که به دنبال مقام و اسم بدویم باید تقوای الهی را رعایت و خوب فکر کنیم، حضرت علی(ع) می‌فرمایند به احوال مرگ و پس از مرگ خوب فکر کنیم و تکبر را کنار بگذاریم تا دل بیدار شود و چشم دلمان باز شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه 90 سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ...؛ در حقيقت ‏خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‏ دهد...» گفت: برخی ممکن است این تصور را در مورد عدل و فسادستیزی داشته باشند که توجه ما به این مسائل کم شده باشد. این کار آسانی نیست و نباید این نکته را نادیده گرفت. گاهی اوقات افرادی هم در مسائل داخلی و هم در مسائل خارجی یکسری اقداماتی انجام داده‌اند و بعد از آن متوجه شدند که اشتباه بوده است پس نباید عجله کرد.

وی ادامه داد: در حالی که باید دنبال اقامه عدل بود، برای اینکه گاهی اوقات عجله ممکن است ده‌ها نکته مهم را ضایع کند، باید صبور هم بود بنابراین افرادی که دغدغه عدالت دارند که بسیار هم ارزشمند است سعی کنند در سیره امیرالمؤمنین(ع) و سیره ائمه اطهار مطالعه کنند و دقت نظر داشته باشند تا مطالبی که از روی دلسوزی می‌گویند ان‌شاءالله در مقام عمل هم نتیجه خوبی داشته باشند. هر هفته می‌گوییم عدالت اما اینکه این عدالت چگونه واقع شود، نباید کاری کرد که مثلاً یک مدیر گرفتار شده و آخر کار هم به نتیجه نرسد.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود به فرا رسیدن ماه صفر اشاره کرد و گفت: این ایام مصادف با دوره قیام حضرت زینب(س) و حضور اسرا و کاروان اسرا در شام است. زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) دمشق را در قبضه منطق اسلامی خود گرفتند و کسی نتوانست تحمل کند و بیان رسای زینب و خطبه امام سجاد(ع) یزید را در منگنه گذاشت. این ایام، یادآور چنین صحنه‌هایی هست و البته همه ظلم‌هایی که بنی امیه کردند. عزا سنگین است تا روز اربعین این ایام را باید احترام بکنیم.

امام‌جمعه شیراز بیان کرد: امروز یکسری مذاکراتی با تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) داشتیم که امسال هم برای اربعین مانند سال گذشته که مسیر زیارت بسته بود، در بین‌الحرمین شیراز توفیق عرض ادب به محضر امام حسین(ع) داشته باشیم و به یاری خدا مجموعه‌ها برای این کار هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد زیرا چنین کاری بسیار اثرگذار است و امیدواریم بین‌الحرمین شیراز که یادآور بین‌الحرمین کربلا برای همگان است، امسال شاهد اجرای چنین برنامه‌ای باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مجموعه‌های مدیریتی هم‌اکنون در حال تازه نفس شدن هستند، این مجموعه‌ها را به توجه به حدیث امام جواد(ع) معطوف داشت و افزود: آن حضرت فرمودند مؤمن به سه چیز برای سعادتمند شدن نیاز دارد؛ اول توفیق از طرف خداوند است. گاهی اوقات ممکن است برنامه‌ای داشته باشیم که از همه جهت درست باشد اما می‌بینیم کامل به نتیجه نرسیده است. اینکه چه کنیم که این برنامه عملیاتی شود نیاز به توفیق از جانب خداوند دارد و هیچ‌کس نباید به خودش مغرور شود و برای آن هم نباید توسل و عبادت را از دست داد. همه این مدیران سرمایه‌های جامعه‌ای اسلامی هستند که به میدان آمده‌اند، از خداوند متعال می‌خواهیم که به آن‌ها توفیق بدهد تا بتوانند آنچه را که مدنظرشان از خدمت به مردم و جامعه اسلامی است، به خوبی انجام دهند.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: دومین چیزی که همه ما و همچنین مدیران به آن نیاز دارند، بندگی خداوند است. انسان قبل از پذیرش مسئولیت و بعد از آن گاهی وقت‌ها متفاوت می‌شود و برای رفع این کار نیاز به واعظ و هشدار دهنده وجود دارد. نیاز به واعظ و هشداردهنده در درون ما انسان‌هاست، اگر کسی را دیدید که قبل و بعد از مسئولیت گرفتنش، رفتار و گفتارش متفاوت بود واعظ درونی نداشته است. به درگاه خداوند باید بندگی کنیم تا او ما را حفظ کند.

حق تعیین تکلیف برای مدیران نداریم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه اگر کسی خیرخواهی برای یک مدیری می‌کند باید بپذیرد تأکید کرد: باید از کسی که ما را نصیحت می‌کند، قبول کنیم اما از طرف دیگر این نکته هم مهم است. وقتی یک نفر مسئول می‌شود اختیاراتی دارد. بعضی افراد در وضعیت فعلی اینگونه هستند که خیال می‌کنند به جای اینکه باید به یک مسئول نصیحت بکنند، به جای او می‌توانند تصمیم بگیرند و به او می‌گویند که چه کار بکند و چه کار نکند و فلانی را اینجا نصب کن و فلانی را آنجا. نه اینگونه نیست از نظر قانون کسی که از مجلس رای گرفت اختیاراتی دارد بقیه می‌توانند به او مشورت بدهند و خیرخواهی خود را انجام دهند و تمام. نه اینکه بیش از حد به شخص مسئول فشار بیاورند و اصرار کنند که چرا به حرف ما گوش نمی‌دهی خیر او مسئول است.

وی با تأکید بر اینکه باید اجازه دهیم که مدیران در حیطه اختیارات و مسئولیتشان تصمیم بگیرند تا ما بتوانیم بر کار آن‌ها نظارت بکنیم، افزود: هر کس باید در جای خودش باشد. نمی‌توانیم اختیارات او را سلب کنیم. اینگونه نمی‌توان کشور را اداره کرد. ضمن احترام به همه گروه‌های فعال سیاسی و اجتماعی بنده به عنوان یک طلبه که اساس کار سیاسی را باید یاد بدهم این نکته را عرض کردم.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: ما در سایه دین مبین اسلام آنقدر بزرگ شده‌ایم که می‌توانیم بشریت را راهنمایی کنیم، در این شرایط نباید مانند کودکان با هم کشمکش کنیم. این رفتار باید اصلاح شود، هرکس مسئولیتی دارد کار دست خود اوست اما حق نظارت را برای خودمان نگه می‌داریم و اگر اشتباهی صورت گرفت می‌گوییم و از آن بالاتر اگر قابل عفو نبود آن مسئول را کنار می‌گذاریم.

وی در ادامه با بیان اینکه شیراز شهر فرهنگ است و همیشه به این شهر افتخار کرده‌ایم زیرا مهد فرهنگ است، گفت: در هفته‌ و روزهایی که گذشت، یکی از قله‌های افتخار شیراز که فرهنگ را به جهان صادر می‌کند رقم خورد و بحمد الهی در المپیک و پارالمپیک، ورزشکاران شیرازی مدال‌هایی داشتند که مایه افتخار است و این افتخار‌آفرینی‎‌ها را به صاحبان مدال‌ها تبریک می‌گوییم اما یک قهرمان شیرازی هست که ۲ مدال همزمان دارد یک مدال برای اینکه ظاهراً در تیراندازی مدال طلا گرفته است اما با یک تیر دو نشان زده است. چادر عزت و حجاب فاطمیه‌اش را پوشید و پرچم جمهوری اسلامی را به دست گرفت و بین جمعیت آمد و گفت که ما نماینده این تفکر هستیم این یعنی نقطه پایان برای کسانی که می‌گفتند اگر کسی می‌خواهد باحجاب باشد نمی‌تواند در میدان‌های بین‌المللی حاضر شود. حضور در عرصه‌های اجتماعی برای بانوان وجود دارد و حجابشان را هم رعایت می‌کنند ما هم از افتخارآفرینان شهرمان تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha