از بخش‌های محقق نشده سند راهبردی قرآن تا ظرفیت مغفول‌مانده بانوان قرآنی
کد خبر: 3996279
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
در نشست کمیته تخصصی قرآن چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد؛

از بخش‌های محقق نشده سند راهبردی قرآن تا ظرفیت مغفول‌مانده بانوان قرآنی

دومین نشست کمیته تخصصی قرآن چهارمحال‌وبختیاری با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، در قالب برنامه پنج‌شنبه‌های قرآنی برگزار شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ۱۸ شهریورماه  در نشست کمیته تخصصی قرآن با نماینده ولی‌فقیه در استان که در قالب برنامه پنج‌شنبه‌های قرآنی برگزار شد با ارائه گزارش یک‌ماهه از فعالیت‌ها و اقدامات این کمیته، اظهار کرد: چندی پیش نخستین نشست کمیته تخصصی با حضور دبیران قرآنی ادارات استان تشکیل شد و امروز دومین جلسه کمیته تخصصی برگزار می‌شود؛ راه‌اندازی کمیته قرآنی شهرستان‌ها با دبیری ادارات تبلیغات اسلامی هر شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد کمیته قرآنی در احصای ظرفیت‌ها و گام‌های مثبت قرآنی در گوشه و کنار استان، از شش شهرستان بازدید و ظرفیت‌های قرآنی خوبی شناسایی شد؛ از جمله می‌توان به اقدام یک خانم طلبه در روستای باغ انار میلاس در لردگان اشاره کرد که توانسته است ۷۰ قرآن‌آموز روستا را تحت آموزش قرار دهد. این ظرفیت‌ها با نذر وقت برای قرآن در پنج‌شنبه‌های قرآنی جستجو و احصا می‌شوند.

۵۰ مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی استان راکد هستند

طاهری با اشاره به بندهای محقق نشده سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی در راستای ارتقای سطح قرآنی استان، بیان کرد: در این سند مقرر شده بود که تا افق ۱۴۰۰، تعداد مراکز و مؤسسات قرآنی استان از ۱۷۰ به ۲۵۰ مرکز ارتقا یابد، اگرچه این عدد ارتقا یافته و به ۲۵۰ نزدیک شده بود اما حدود ۵۰ مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی راکد هستند که در راستای اجرایی ساختن این بند از سند، تلاش می‌شود این مجموعه‌های راکد احیا شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در خصوص دیگر بند الزام‌آور سند مبنی بر تأسیس سه مدرسه قرآنی تا افق ۱۴۰۰، بیان کرد: هیچ اقدامی در این خصوص از سوی نهادهای ذیربط انجام نشده است؛ همچنین در خصوص تدریس درس قرآن کریم در مدارس گلایه‌هایی احصا شده است که یا به‌دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص در آموزش و پرورش و یا به‌کارگیری نیروهای قرآنی در مشاغل غیرمرتبط، آموزش قرآن در مدارس دچار آسیب شده است.

طاهری افزایش محافل قرآنی استان از ۳۱۰ محفل در سال ۹۶ به ۳۸۰ محفل در سال ۱۴۰۰ را یکی دیگر از بندهای سند راهبردی قرآن استان برشمرد و توضیح داد: در پی شیوع کرونا، این بند از سند بیش از سایر بندها آسیب دید و برگزاری محافل قرآنی و جلسات خانگی به‌شدت تحت‌ تأثیر مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا قرار گرفت.

پیشنهاد تشکیل شورای قرآنی در صدا و سیمای استان

وی به ظرفیت صدا و سیما اشاره و بیان کرد: یکی از برنامه‌های تبلیغ و ترویج قرآن در سند راهبردی قرآن استان ناظر به توسعه برنامه‌های قرآنی در صدا و سیمای استان است که پیشنهاد می‌شود تشکیل شورای قرآنی در صدا و سیما در دستور کار قرار گیرد.

طاهری بیان کرد: توسعه آموزش و پژوهش علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد و ارتقای سطح آموزش‌های تخصصی قرآن در حوزه علمیه از دیگر بندهای سند راهبردی قرآن استان در راستای گسترش پژوهش قرآنی در استان بود که به‌صورت کامل محقق نشده است؛ سطح سه تفسیر در حوزه علمیه فعال شده است اما همچنین می‌طلبد که در یکی از مدارس علمیه استان سطح سه و چهار علوم قرآنی نیز راه‌اندازی و از رساله‌های مرتبط با موضوعات قرآنی که توسط طلاب و دانشجویان استان تدوین می‌شود، حمایت انجام گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآن کریم در این اداره، بیان کرد: البته این ظرفیت نیاز به تکمیل و تقویت دارد و می‌تواند به مرجعی برای انجام پژوهش‌های قرآنی در استان تبدیل شود.

طاهری با تصریح اینکه عمده جلسات و برنامه‌های قرآنی در شهرستان‌ها توسط بانوان پیگیری و اجرا می‌شود، گفت: با رصد وضعیت شهرستان‌ها متوجه شدیم که مراکز قرآنی بانوان بسیار بیشتر از مراکز قرآنی آقایان فعال و پویا هستند، لذا استفاده از ظرفیت بانوان در پیشبرد سند راهبردی قرآن استان غیرقابل انکار است و به‌نظر می‌رسد در سند راهبردی کمتر به این ظرفیت توجه شده است.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت خبرگزاری ایکنا در بازتاب جریان‌های قرآنی استان، بیان کرد: خوشبختانه همکاری خوب این خبرگزاری را به‌ویژه در راستای پوشش برنامه‌های پنجشنبه‌های قرآنی شاهد هستیم؛ همچنین پیشنهاد شده است که ایکنا هر پنج‌شنبه به روایت و معرفی فعالیت‌های یکی از مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان و اقدامات قرآنی که در گوشه و کنار استان در جریان است، بپردازد.

یادآور می‌شود، در ابتدای این جلسه‌، دبیران قرآنی ادارات به ارائه نظرات، پیشنهادات و اولویت‌های کاری خود در راستای توسعه و ارتقای فعالیت‌های قرآنی پرداختند و موضوعاتی از قبیل به‌کارگیری حافظان تحصیل‌کرده و توانمند در پیکره دستگاه‌های اجرایی، معرفی روستاهای قرآنی استان از جمله روستای کُران شهرستان فارسان، تهیه و پخش برنامه‌‌های تلویزیونی با موضوع سبک زندگی قرآنی و پخش از صدا و سیمای استان در روزهای پنج‌شنبه، بیان تفسیر در مساجد، تقویت فعالیت‌های مردم‌نهاد قرآنی و توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه قرآن، راه‌اندازی دوره حفظ تلفنی در خانواده‌ها، الگوگیری از جشنواره قرآن و عترت همسران و فرزندان طلاب برادر و تعمیم به تمامی ادارات، نیاز به کار پژوهشی در حوزه مبانی قرآنی، احصای سواد قرآنی استان در زمینه روخوانی و روانخوانی، ورود حوزه علمیه به مبحث آموزش عمومی قرآن، ایجاد گفتمان با معلمان قرآنی آموزش و پرورش استان، تقویت و حمایت مجمع خیران قرآنی استان مطرح شد.

انتهای پیام
captcha