اجرای پنجمین دوره همایش «بین‌المللی سیره نبوی» در طب در آبان‌ماه
کد خبر: 3996141
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

اجرای پنجمین دوره همایش «بین‌المللی سیره نبوی» در طب در آبان‌ماه

رئیس همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب»، زمان برگزاری پنجمین دوره این همایش را هفته اول آبان‌ماه همزمان با هفته وحدت اعلام کرد و گفت: این همایش به صورت حضوری و مجازی در شیراز برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، رئیس همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب» ظهر امروز، 17 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در موضوع جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی هر جامعه‌ای نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و مراکز علمی آن جامعه است.

وی با بیان اینکه جامعه ما علاوه بر بهره‌مندی از دانشگاه‌ها از ظرفیت حوزه‌های علمیه هم برخوردار است که سابقه بیش از یک هزار ساله دارند، افزود: یکی از شاخص‌های دانشگاه‌های دنیا در رنکینگ جهانی لحاظ کردن قدمت آن‌هاست که حوزه‌های ما قدمت یک هزار ساله دارند.

محمودی‌، حوزه و دانشگاه را مانند دو بال برای تعالی و بالندگی جامعه توصیف کرد و افزود: هم‌افزایی حوزه و دانشگاه آمال و آرزوی امام راحل و درخواست رهبر معظم انقلاب از جامعه  علمی کشور است و شاید تاکنون ده‌ها همایش در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شده است که هنوز مفهوم شفاهی از این وحدت استخراج نشده است اما یک امر مسلم که همه به آن اتفاق نظر داریم، افزایش همکاری حوزه و دانشگاه است.

وی برگزاری همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب» را از جمله مصادیق همکاری و هم‌افزایی حوزه و دانشگاه برشمرد و گفت: در برگزاری این همایش دانشگاه‌های مختلف کشور و همچنین حوزه‌های علمیه همکاری و مشارکت دارند و امسال بناست که پنجمین دوره این همایش برگزار شود.

محمودی، زمان برگزاری این همایش را هفته اول آبان‌ماه سال جاری و در ایام هفته وحدت اعلام کرد و گفت: در این همایش اندیشمندان و اساتید برجسته داخل و خارج کشور حضور دارند البته دلیل شرایط شیوع کرونا این همایش به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس با بیان اینکه هر دوره این همایش با یک محوریت اجرا شده است، گفت: محور دوره اول این همایش تبیین سیره نبوی در طب بود. منظور از طب، پزشکی مصطلح نیست بلکه اقتباسی از توصیفاتی است که حضرت علی(ع) برای پیامبر(ص) مطرح کرده‌اند، است. طب اعم از پزشکی است زیرا پزشکی بیشتر با کالبد انسان مواجه است و محتوای آن نیست و امام علی(ع) بیشتر به آن جوهره اصلی انسان یعنی نفس و روح تأکید کرده است که این مسئله هم رویکرد جدید علم پزشکی است یعنی شناخت نفس و روح  که در دستور کار قرار گرفته است تا به یک انسان‌شناسی عمیق و واقعی دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: محور دوره دوم این همایش بحث ترویج بود و توانست در وزارتخانه جریان‌سازی کند و موجب شد برخی حاشیه‌هایی که به ساحت پزشکی وارد شده بود از جمله طبی که منسوب به اسلام کرده بودند یعنی  طب اسلامی، کمرنگ شود و البته مراجع هم با این قضیه برخورد کردند.

محمودی، محور سومین و چهارمین دوره این همایش را تولید علم اعلا کرد و گفت: در پنجمین دوره همایش هم محور مطالعات و پژوهش‌های میان رشته‌ای علوم انسانی اسلامی و پزشکی انتخاب شده است و در این راستا یکسری فعالیت‌ها از ناحیه طلاب حوزه‌های علمیه با برخی دانشگاه‌ها آغاز شده است.

امام جمعه موقت شیراز در پایان گفت: در هر نوبت از اجرای این همایش و قبل از اجرای آن دست‌اندرکاران خدمت مراجع تقلید می‌رسند و از راهنمایی‌های آنان درباره موضوع همایش بهره می‌جویند.

انتهای پیام
captcha