عوامل جلب رحمت الهی در قرآن / منتظران بین خوف و رجا اعتدال دارند
کد خبر: 3994736
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۵

عوامل جلب رحمت الهی در قرآن / منتظران بین خوف و رجا اعتدال دارند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه امام زمان(عج) در دعاهای خویش برای بندگان طلب رحمت الهی می‌کند اما در این میان مردم هم باید اقداماتی انجام دهند تا مشمول رحمت الهی شوند، به تبیین عوامل جلب رحمت الهی از منظر قرآن کریم پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 12 شهریورماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان سبک زندگی مهدوی گفت: دعایی از امام زمان(عج) در ادعیه وارده آمده است که در آن برای بندگان طلب رحمت الهی می‌کنند اما در این میان باید مردم هم اقداماتی انجام دهند تا مشمول رحمت الهی شوند.

وی به تبیین عوامل جلب رحمت الهی از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم یکی از عوامل رحمت را انس با قرآن برمی‌شمارد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم مورد رحمت و رأفت الهی قرار گیریم، تا زنده هستیم و زبانمان کار می‌کند، قرآن بخوانیم، حتی اگر سواد تلاوت قرآن هم نداریم کافی است به قرآن نگاه کنیم.

حدائق ادامه داد: قرآن کتابی است که خداوند می‌فرماید ما نازل کردیم و این کتاب، کتاب مبارکی است از این کتاب تبعیت کنید و تقوا هم پیشه کنید. لذا دو نکته خداوند در قرآن کریم می‌فرماید یکی تبعیت از قرآن کریم و رعایت تقوا. این مسئله می‌رساند که قرآن خواندن تنها هم کافی نیست.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با تأکید بر اینکه قرآن خواندنی مفید است که انسان با تقوا باشد، گفت: حجاج ‌بن یوسف ثقفی هم حافظ کل قرآن کریم بود و 20 سال طی سال‌های 75 تا 95 هجری قمری استاندار کوفه در عراق شد و طی این مدت 100 هزار شیعه را کشت در صورتی که حافظ کل قرآن بود.

وی با یادآوری روایاتی در این مورد گفت: در روایات داریم چه بسا کسانی که قرآن را می‌خوانند اما قرآن آن‌ها را لعنت می‌کند، پس مشخص است که تلاوت قرآن باید ما را با تقوا کند.

حدائق با تأکید بر اینکه منظور از تلاوت قرآن آن است که به آیات آن عمل کنیم، گفت: اینگونه نباشد که قرآن بخوانیم اما ربا بخوریم، اجحاف کنیم و زبانمان تقوا نداشته باشد و درون خانه‌مان مورد تأیید دین نباشد و زندگی اجتماعی ما سالم نباشد. این قرآن خواندن مفید فایده نیست.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید که تقوا هم بعد از تلاوت قرآن بیاید و امید این است که مورد رحمت قرار گیریم، لذا یکی از عوامل جلب رحمت الهی این است که انس با قرآن داشته باشیم آن هم قرآنی که با تقوا عجین شده باشد.

وی در ادامه سخنان خود از دیگر عوامل جلب رحمت الهی از منظر قرآن کریم را صبر و شکیبایی و بردباری برشمرد و گفت: اساساً انسان‌های صبور و بردبار در برابر حوادث و سختی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی دنیایی مشمول رحمت الهی قرار می‌گیرند.

حدائق یادآور شد: خداوند در آیات 155 تا 157 سوره بقره تأکید می‌کند ما انسان‌ها را در زندگی دنیایی به 5 شکل مورد آزمایش قرار می‌دهیم که بزرگان می‌گویند این 5 آزمایش برای امام حسین(ع) اتفاق افتاد.

مهم‌ترین فلسفه آزمایش‌های الهی

عضو جامعه روحانیت شیراز با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های آزمایش تربیت انسان‌هاست، افزود: گاهی اوقات در آزمون‌ها و آزمایش‌ها می‌خواهند افراد رشد و پرورش پیدا کنند.

وی تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید به 5 شکل انسان‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهیم؛ یکی خوف و ترس است، گاهی اوقات برخی‌ها دچار ترس و تهدیدی می‌شوند که در اینجا آزموده می‌شوند تا کجا با خدا هستند.

حدائق، گرسنگی را امتحان دیگر برشمرد و افزود: گاهی اوقات یک فرد تنگدست است و دچار مشکلات اقتصادی است، خداوند می‌خواهد ببیند این فرد در این مشکلات اقتصادی تا چه حد پای خدا ایستاده است. نقص اموال و انفس یعنی گاهی اوقات توانایی و سلامتی انسان هم می‌رود و این‌ها همگی امتحان خداست.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با تأکید بر اینکه اهل بیت(ع) را نباید تنها در گرفتاری‌ها بشناسیم، گفت: شخصی خدمت امام سجاد(ع) رسید و درخواست کرد که گرفتاریم و ما را دعا کنید. آقا فرمودند شما را دعا می‌کنیم اما چرا فقط در گرفتاری‌ها به سمت ما می‌آیند و چرا وقتی همه چیزتان به راه است یادی از ما نمی‌کنید.

وی نقص ثمرات را از دیگر موارد آزمایش الهی توصیف کرد و گفت: ثمرات تعابیر متعددی شده است که به معنای هم ثمرات زراعی و هم زندگی است که یکی از مصادیق ثمرات زندگی هم داغ جوان است و جزو سخت‌ترین امتحان‌های الهی است. خداوند در قرآن می‌فرماید همه این‌ها آزمون است که شما را می‌آزماییم تا ببینیم در برابر این امتحانات چگونه هستید تا برای خودتان ثابت شود.

حدائق ادامه داد: زمانی که برای خودمان ضعف‌ها مشخص شد باید خودمان را اصلاح کنیم و مراقب باشیم تا بیش از این‌ها آسیب نبینیم و از رحمت الهی دور نمانیم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری آیات قرآن کریم گفت: خطاب به مسلمانان آمده است که فساد روی زمین نکنید وقتی که حق را شناختید و حقیقت را فهمیدید و خدا را هم از روی طمع هم از روی خوف صدا بزنید. امام صادق(ع) فرمود مؤمن باید بین خوف و رجا باشد یعنی باید به همان اندازه که از خدا می‌ترسیم باید به همان اندازه هم به خدا امیدواریم باشیم.

حدائق بیان کرد: خیلی به نمازهای خود مغرور نشویم حتی امام معصومین هم اینگونه نبودند و همواره نگران عالم برزخ و قیامت بودند و این همان خوف استاندارد است.

وی با تأکید بر اینکه قرآن هم می‌فرماید خوف و طعمتان باید با هم باشد، گفت: طمع زیاد که منظور امید است و خوف زیادی خطرناک است. رحمت الهی شامل حال محسنین می‌شود. محسن هم کسانی هستند که اهل فساد و گناه نیستند و کسانی که گناه و فساد می‌کنند از محسن بودن خود را دور می‌کند.

مسئول حوزه علمیه مولی‌الموحدین(ع) شیراز، اعتدال بین خوف و رجا را شرط موفقیت هر انسانی و از ویژگی‌های منتظران برشمرد و گفت: انسان‌های موفق و کارآمد انسان‌هایی هستند که بین خوف و رجا استاندارد خود را حفظ می‌کنند.

انتهای پیام
captcha