خبرنگاران مطالبه‌گر مشکلات خود باشند / ضرورت راه‌اندازی نظام جامع صنفی رسانه
کد خبر: 3992645
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴

خبرنگاران مطالبه‌گر مشکلات خود باشند / ضرورت راه‌اندازی نظام جامع صنفی رسانه

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور، رسانه‌ها و خبرنگاران را سنگرسازان بدون سنگر توصیف کرد و گفت: از همه چیز می‌نویسیم به جز مشکلات خودمان. هنوز خبرنگاران نظام صنفی ندارند. در صورتی که تمام مشاغل دارای نظام صنفی هستند تا بتوانند هم به امورات آن‌ها رسیدگی کرده و هم بر آنان نظارت کنند.

به گزارش ایکنا از فارس، مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور امروز، اول شهریورماه در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه استان فارس که با موضوع «نقش رسانه در توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با رویکرد اسلامی» برگزار شد، خبرنگاران را دارای مقام استادی و معلمی دانست که نباید جایگاه و نقش خود را دست کم بگیرند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران حامل پیام هستند و آن را حرکت می‌دهند و در حقیقت پیامبر یک جامعه محسوب می‌شوند، افزود: انسان می‌تواند معلم باشد ولی تعهدی به معلم خود نداشته باشد و به عنوان یک شغل به آن نگاه کند بر عکس آن انسان می‌تواند یک مکانیک یا کفاش ساده باشد اما برای خود وظیفه الهی در نظر بگیرد. اکنون که قلم و تریبون در دستان ماست و با مردم حرف می‌زنیم باید برای این رسالت خود یک وظیفه الهی درنظر بگیریم.

بصیری با ذکر این نکته که مردم از رسانه‌ها و خبرنگاران خبر می‌گیرند، گفت: این خبرنگاران و رسانه‌ها هستند که می‌توانند جامعه را به راه بد یا خوب هدایت کنند. این خبرنگاران هستند که می‌توانند به مسئولان بگویند چگونه فکر و عمل کنند.

رئیس بسیج رسانه کشور با تصریح اینکه بسیاری از مشکلاتی که در حوزه رسانه وجود دارد، مشکلاتی است که خودمان برای خودمان ایجاد کرده‌ایم، رسانه‌ها و خبرنگاران را سنگرسازان بدون سنگر توصیف کرد و گفت: از همه چیز می‌نویسیم به جز مشکلات خودمان. هنوز خبرنگاران نظام صنفی ندارند. در صورتی که تمام مشاغل دارای نظام صنفی هستند تا بتوانند هم به امورات آن‌ها رسیدگی کرده و هم بر آنان نظارت کنند.

وی اظهار کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که هر کسی به راحتی خود را به عنوان یک خبرنگار معرفی می‌کند زیرا راه‌اندازی فضایی برای حرف زدن بسیار آسان است در صورتی که حتی اگر بخواهیم یک آرایشگاه بزنیم باید به اتحادیه صنف آن رفته و مجوز و سوء پیشینه گرفته و آموزش‌های لازم آن را اخذ کنیم اما هر کسی به راحتی می‌تواند یک گروهی در شبکه‌های اجتماعی یا حتی یک سایت در فضای مجازی راه‌اندازی کند و علیه هرکسی که بخواهد سخن بگوید و تا بخواهد که این فرد را شناسایی و شکایت کرده و به دادگاه‌ها برویم قریب یکسال زمان می‌برد و در نهایت دادگاه شاید مبلغ کمی جریمه کرده و در نهایت فرد مجبور شود که خود را در ارشاد ثبت کند. از این نمونه‌ها هم بسیار مشاهده کردیم.

بصیری با تأکید بر اینکه باید فکر جدی برای رها بودن فضای مجازی و حوزه رسانه کرد و در این زمینه مطالبه‌گری انجام دهیم، گفت: اگر نمی‌توان یک بستنی فروشی ساده بدون مجوز را راه‌اندازی کنیم چگونه است که یک خبرگزاری یا سایت یا پیج به راحتی و بدون هیچ‌گونه مجوزی فعالیت می‌کند و مطالبی منتشر کند که مفید نیست و وقت مردم را هدر می‌دهد.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور تصریح کرد: امروز دنیای رسانه‌ها دنیای سانسور کردن نیست بلکه سانسور عبارت است از حرف بیش از حد درباره یک مورد بی‌ربط زدن. آنقدر درباره یک مورد صحبت می‌کنند که مردم متوجه اصل موضوع و موضوع اصلی نمی‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه توجه به تولید داخلی در کشورمان پایین است و هنوز کالای خارجی در کشورمان مورد اقبال است، چرا رسانه‌ها در این باره صحبت نمی‌کنند، گفت: شاید پاسخ این باشد که ما در رسانه‌ها این مطلب را منعکس می‌کنیم اما این تنها وظیفه ما نیست. بلکه باید از دولت و مسئولان مربوطه مطالبه‌گری کرد که چرا در فروشگاه‌های بزرگ رسمی مجوزدار وابسته به فلان نهاد و سازمان کالای خارجی به فروش می‌رسد و باید جلوی این کار گرفته شود.

بصیری با تصریح اینکه متأسفانه به راحتی درهای کشور را باز کرده و هر کالایی از هر کشوری وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: اکنون مردم اخبار خود را از رسانه‌های رسمی نمی‌گیرند از رسانه‌های محلی و خرد می‌گیرند. یک سلبریتی یا یک آدم معمولی در یک شهر یا روستایی یک کانال در فضای مجازی راه‌اندازی می‌کنند و به عنوان مثال 200 هزار نفر عضو می‌گیرند در صورتی که مجوز ندارد و هیچ نظارتی بر آن نیست و حتی آموزش هم ندیده‌اند اما مردم اخبار خود را از این کانال‌ها می‌گیرند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور اظهار کرد: به قول برخی از اصحاب رسانه، بعضی‌ها راهش را یاد گرفته‌اند و مدتی یک رسانه می‌زنند و مطالبی زرد منتشر می‌کنند و بعد هم جذب یک اداره شده یا کسب و کاری راه‌اندازی می‌کنند در صورتی که صاحبان رسانه‌های مکتوب ما با حتی 40 سال سابقه کار رسانه‌ای هنوز اندر خم مشکلات تأمین کاغذ و مخاطب است. با وجودی که مطالب خوبی هم می‌نویسند اما آنقدر مطالب زرد و دست چندم در این کشور بین مردم می‌چرخد که نمی‌توان حرف خوب با آن‌ها زد.

وی ادامه داد: خبرنگاری در کشورمان پیدا شد که تیتر زد گورخوابی در ایران و این تیتر در جهان سر و صدا به پا کرد که گویی 90 درصد مردم ایران در گور می‌خوابند. هرچقدر گشتیم که این گورخوابی کجاست. چند معتاد کارتن خواب که چندین بار هم ترک داده شده‌اند اما دوباره اعتیاد خود را شروع کرده‌اند، چند گور پیدا کرده‌اند و در آنجا قرار گرفتند. این خبرنگار چه کسی بوده و صاحب رسانه‌ای که این تیتر را زده است هیچ درکی از جامعه ندارد؟

بصیری تصریح کرد: همچنین در پاسخ به منتقدان تولید باید گفت آیا آمار تولید داخل در کشور را در مقایسه عراق، عربستان، امارات حتی آمریکا دارید آیا میزان بهره‌مندی مردم ایران از مواهبی که در کشورشان وجود دارد نسبت به مردم آمریکا دارید. آیا ایالت متحده آمریکا با 18 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی توانسته است ثروت را به صورت عادلانه بین مردم توزیع کند. با این میزان بودجه حتی یک فقیر هم نباید در آمریکا وجود داشته باشد. طبق اعلام نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در این کشور 45 میلیون نفر نگران وعده بعدی غذای خود هستند. آمریکا با این مقدار تولید هنوز نتوانسته فقر را ریشه‌کن کند، در صورتی که ما 40 سال است که تحریم هستیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با یادآوری شرایط کشورمان گفت: برخی سئوال می‌پرسند که چرا واکسن فایزر نخریدیم. اصلاً این واکسن وجود نداشته که خریداری کنیم. این‌ها حتی داروی بیماری‌های خاص را به ما نمی‌دادند آیا واکسن به ما می‌دادند. ما پول به حساب آنان ریختیم اما به ما واکسن ندادند اما چرا اینها را به مردم نمی‎‌گوییم زیرا بسیاری از رسانه‌ای‌ها هم این‌ها را نمی‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه باید برای خبرنگاران خود موضوعات و حرف‌های جدید و تازه‌ای بزنیم و زبان دوم یاد بگیریم و مطالعه کنیم، گفت:  فقر تنها برای کشور ما نیست و در تمام کشورها این مسئله وجود دارد. البته برای رفع این کشور باید تولید داخلی را تقویت کنیم.

بصیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل مطرح شده در جلسه گفت: یکسری مسائل است که به سازمان بسیج رسانه مربوط است مثل اتحادیه و نظام صنفی خبرنگاران و باید فرق دوغ و دوشاب معلوم شود و هر کسی که می‌خواهد برای اعتلای این کشور تلاش کند، بسیجی است و باید به او کمک کنیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور بر ضرورت تشکیل نظام صنفی خبرنگاران تأکید کرد و افزود: همان‌طور که نظام صنفی مشاغل مختلف وجود دارد، باید نظام صنفی هم برای خبرنگاران در کشور راه‌اندازی شود و از وزارت ارشاد هم درخواست کردیم نظام جامع صنفی رسانه در کشور راه‌اندازی شود تا هر کسی که خواست رسانه‌ای راه‌اندازی کند، در جایی آمده و تعهد دهد و نظارت بر فعالیت‌های آنان باشد.

وی موضوع بیمه خبرنگاران را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای این کار باید حتماً پایشی میان خبرنگاران انجام شود و باید این مسئله را مطالبه‌گری کرد. اصحاب رسانه هم در این زمینه کمک کنند تا بتوان این کار را به سرانجام رساند.

بصیری در پایان از اصحاب رسانه فارس خواست تا مسائل خود را به رئیس سازمان بسیج رسانه استان انتقال دهند تا اتفاقات خوبی برای آنان رخ دهد.

انتهای پیام
captcha