هیئت‌های مذهبی زنجان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند
کد خبر: 3992360
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱

هیئت‌های مذهبی زنجان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: اغلب هیئت‌های مذهبی زنجان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و کسانی که به شیوه‌نامه‌ها پایبند نبود از طرف مراجع قضایی مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

اغلب هیئت‌های مذهبی زنجان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردندبه گزارش ایکنا از زنجان، پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، 31 مردادماه در نشست خبری در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هئیت‌های مذهبی استان زنجان در ایام محرم نیز اظهار کرد: بسیاری از مردم و هئیت‌ها بسیار خوب دستورالعمل‌ها را رعایت کردند اما هئیت‌هایی هم بودند که به مصوبات ستاد ملی و توصیه‌های بهداشتی پایبند نبودند که برخوردهای قانونی انجام شده و پرونده برخی‌ نیز هنوز باز است.

وی بیان کرد: روز باشکوه و با عظمتی همچون یوم‌‎العباس که هزاران نفر در کنار هم جمع می‌شوند، با مدیریت بسیار خوب و همدلی و همکاری حسینیه اعظم برگزار نشد و عزاداران در یک جمعیت محدود با رعایت شیوه‌نامه‌ها به عزاداری پرداختند.

این مسئول با اشاره به اینکه واکسیناسیون بر اساس سهمیه اختصاصی به استان و با سرعت مناسب پیش می‌رود، ابراز کرد: هنوز گروه جدیدی برای واکسیناسیون اضافه نشده است و در صورت اعلام وزارت بهداشت گروه‌های جدید اعلام و دعوت می‌شوند.

قزلباش با اشاره به انتشار گزارشی در فضای مجازی در خصوص آمار بالای مرگ و میر در زنجان در زمینه بیماران کرونایی، گفت: در گزارش ارائه شده میزان مرگ و میر سال 1400 با سال 98 مقایسه شده است در حالی که در استان زنجان در سال 98 کرونا وجود نداشت و کرونا از اواخر بهمن و اوایل اسفند گزارش شد که این مقایسه بی‌معنی است.

وی تصریح کرد: ثبت احوال نمی‌تواند به طور تخصصی وارد علل مرگ افراد شود و برای این کار کمیته تخصصی در وزارت بهداشت تشکیل شده است که سیمای مرگ و فوت را در کشور اعلام می‌کند و در این کمیته زنجان چنین جایگاهی ندارد و به نظر می‌رسد تحلیل غلط از اطلاعات به دست آمده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان یادآور شد: افزایش و تغییر در تعداد مرگ و میر لزوما به دلیل کرونا نبوده است؛ چرا که علل مختلفی همچون حوادث ترافیکی و غیرترافیکی، بیماری‌های مزمن، ابتلا به سرطان در این زمینه مطرح است و نمی‌شود فقط کرونا را در این زمینه عامل دانست.

وی گفت: اعلام چنین آمار بدون اساس علمی ظلم بزرگ در حق کسانی است که تلاش می‌کنند و ظلم به مردمی است که با حرف‌های غیر دقیق و کارشناسی دچار مشکلات روحی می‌شوند باید در ارائه این گزارش ضوابط اخلاقی و علمی رعایت می‌شد تا به اعتماد مردم آسیب زده نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان میانگین سنی مبتلایان به کرونا در استان زنجان را با ویروس دلتا پایین‌تر نسبت به موارد قبلی عنوان کرد و افزود: اما خوشبختانه مرگ و میر در این گروه سنی به صورت معناداری افزایش نیافته است.

قزلباش بیان کرد: روند بیماری کرونا در استان زنجان همچنان در بخش سرپایی و بیمارستانی افزایشی است و پیش‌بینی می‌شود طی دو هفته آینده روند افزایشی سرعت بیشتری یابد. در شب گذشته 118 نفر در بیمارستان‌های استان زنجان بستری شدند و در حال حاضر حدود 595 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که امیدواریم این روند نزولی شود.

وی ادامه داد: بیشترین گردش ویروس در کشور عمدتا دلتا بوده و انقدر این ویروس غالب است که همه افراد درگیر به عنوان ویروس دلتا در نظر گرفته شده و درمان می‌شوند. در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بسیار پایین است اگرچه در روزهای اخیر وضعیت بهتر شده و به حدود 53 درصد رسیده است اما برای تاثیرگذاری در کاهش روند باید میزان رعایت به بالای 90 درصد برسد.

انتهای پیام
captcha