وفاداری را از ابوفاضل بیاموزیم / عزاداری شیعیان افغان در حرم‌های شیراز
کد خبر: 3991567
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵

وفاداری را از ابوفاضل بیاموزیم / عزاداری شیعیان افغان در حرم‌های شیراز

قمر بنی هاشم به حق ابوفاضل است که مراتب کمال را پشت سر گذاشت و به قله شرف و کرامت دست‌ یافت و براى رهایى از ذلت و ظلم، پیکان نیزه‌ها را برگزید. او مظهر وفاداری و ایثار و بصیرت و ولایت‌مداری بود و هرگز حتی برای لحظه‌ای ولی زمان خویش را تنها نگذاشت.

در جوانمردی و دلاوری و شجاعت بسان پدرش، حیدر کرار می‌درخشید و ابهت خاصی داشت. نگاه‌های نافذش رعشه بر اندام دشمنان می‌انداخت اما تکیه‌گاه خاندان عصمت و طهارت بود. علمداری که تا آخرین لحظه عمر پربرکتش علم حق را برافراشته نگه داشت. از روزی که علمش را بر زمین زدند، سالانه هزاران هزار عاشق به یاد و عشق او علم به دست می‌گیرند تا جهانیان بدانند علم عباس(ع) زمین‌زدنی نیست.

سقای دشت کربلا، همان جوانمردی است که تاب دیدن لب‌های تشنه طفلان معصوم خاندان آل الله را نیاورد و تا پای جان برای آب‌رسانی به آنان ایستادگی کرد و در این راه هم جام شهادت را نوشید. اما امان از دل اباعبدالله(ع) که با چشمان خویش شاهد پرپر شدن برادر و تکیه‌گاهش بود.

قمر بنی هاشم به حق ابوفاضل است که مراتب کمال را پشت سر گذاشت و به قله شرف و کرامت دست‌ یافت و براى رهایى از ذلت و ظلم، پیکان نیزه‌ها را برگزید. بزرگ‌ترین سردار یگانه‌اى که انسانیت در قهرمانی‌هاى نادر و دیگر صفات برجسته‌اش که زبانزد بشریت است و همانندى براى او نمى‌شناسد، در عرصه تاریخ اسلامى ظاهر شد.

در مقام و منزلت و عظمت ابوفاضل همین بس که یک روز قبل از عاشورا یعنی تاسوعا را به نام ایشان نامگذاری کردند در صورتی که ایشان در عاشورا حضور داشت. او مظهر وفاداری و ایثار و بصیرت و ولایت‌مداری بود و هرگز حتی برای لحظه‌ای ولی زمان خویش را تنها نگذاشت.

امروز مصادف با تاسوعای حسینی است که در چنین روزی در سال 61 هجری قمری، آب به روی امام حسین(ع) و یاران باوفایش بسته شد و همه راه‌­ها تحت کنترل قرار گرفت تا کسى به امام نپیوندد؛ تهدیدهاى سپاه عمر سعد، جدى‏‌تر و حالت ‏تهاجمى آنان به­سوى خیمه‏‌ها بیشتر ‏شد تا اینکه عصر روز تاسوعا، ابن سعد با دستورى که از ابن زیاد دریافت کرده بود، آماده جنگ با امام حسین‏(ع) شد.

طبق سنت 1400 ساله در چنین روزی شیعیان به سوگواری و عزاداری‌های گسترده می‌پردازند و به خصوص در شب عاشورا این عزاداری‌ها به اوج خویش می‌رسد. این روزها در تمام نقاط استان فارس مجالس سوگواری حسینی برپاست.

مراسم سوگواری تاسوعای حسینی از صبح امروز در هر کوی و برزنی و در فضای باز با حضور هیئات مذهبی و سوگواران حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپاست و هر کسی تلاش می‌کند تا به سهم و وسع خویش در این سوگواری‌ها مشارکت داشته باشد.

رضا محمدیان، رئیس شورای هیئات مذهبی فارس در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: هیئات مذهبی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی مطابق با پروتکل‌های ابلاغی در محل خودشان و در فضای رو باز در تمام نقاط استان به سوگواری می‌پردازند.

وی با ذکر این نکته که حتی زمان سوگواری‌ها هم محدود بوده و منطبق بر مصوبات ستاد ملی کروناست، گفت: به منظور حفظ سلامت مردم تلاش کردیم تا از فضاهای روباز مدارس و بوستان‌ها برای برپایی محافل عزاداری استفاده کنیم تا مردم به خصوص در شب عاشورا و شام غریبان بتوانند از این فضاها استفاده کنند.

محمدیان در پاسخ به اینکه آیا امسال هم در تاسوعا و عاشورا عزاداری یکپارچه برگزار می‌شود، گفت: خیر به دلیل احترام به مصوبات ستاد ملی کرونا امسال تجمع هیئات مذهبی را نخواهیم داشت و تنها هیئات مذهبی شیعیان افغانستان تجمعی به صورت محدود در حرم سیدمیرمحمد(ع) در صبح تاسوعا داشتند البته حرم‌های مطهر شیراز نیز هر کدام برنامه‌های خاص خود را در ایام تاسوعا و عاشورا دارند اما حرکت هیئات مذهبی و دسته‌جات سینه‌زنی به سمت حرم‌ها مانند سال‌های گذشته نخواهیم داشت.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس همچنین در پاسخ به سئوال دیگری که مشاهده شده است علی‌رغم ممنوعیت حرکت هیئات مذهبی، برخی از هیئات اقدام به دسته‌روی می‌کنند، گفت: هیئات مذهبی تنها در محلات خود مجاز به حرکت هستند و اجازه حرکت به سمت حرم‌های مطهر را ندارند.

انتهای پیام
captcha