عمل اجتماعی؛ پیش‌شرط امر به معروف
کد خبر: 3991365
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
در کلام استاد شهید مطهری/

عمل اجتماعی؛ پیش‌شرط امر به معروف

شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در کتاب «حماسه حسینی» به موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است و مردم را نسبت به انواع امر به معروف و ضرورت این فضیلت فراموش شده آگاه می‌کند.

عمل اجتماعی، پیش‌شرط امر به معروفبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به‌مناسبت نامگذاری هفته اول ماه محرم، به نام «هفته امر به معروف و نهی از منکر «به گفتاری با محوریت این فریضه الهی که برگرفته از کتاب «حماسه حسینی» و «ده گفتار» استاد شهید مرتضی مطهری است پرداخته می‌شود.

متن پیش رو که به موضوع امر به معروف و نهی از منکر در کلام شهید مرتضی مطهری پرداخته است، استاد مردم را نسبت به انواع امر به معروف و ضرورت این فضیلت فراموش شده آگاه می‌کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «امر به معروف، یا لفظی است یا عملی. امر به معروف لفظی این است که انسان با بیان، خوبی‌ها را برای مردم تشریح کند، مردم را تشویق کند و به آن‌ها بفهماند که امروز کار خیر چیست.

امر به معروف عملی، این است که انسان نباید به گفتن قناعت کند؛ گفتن کافی نیست؛ گفتن شرط لازم است، ولی کافی نیست؛ باید عمل کرد.

گذشته از اینکه ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، باید عمل را دخالت دهیم، به این نکته توجه داشته باشیم که عمل هم اگر فردی باشد، چندان مفید فایده نیست، به‌خصوص در دنیای امروز. این هم خود یک مشکلی است در زندگی اجتماعی ما که آن‌هایی هم که اهل عمل می‌باشند، توجهی به عمل اجتماعی ندارند و به اصطلاح «تک‌رو» هستند.

از عمل فردی کاری ساخته نیست از فکر فرد، کاری ساخته نیست. از تصمیم فرد، کاری ساخته نیست. همکاری، همفکری و مشارکت لازم است.

هر یک از امر به معروف لفظی و امر به معروف عملی به دو طریق است، مستقیم وارد می‌شوید، حرف را مستقیم می‌زنید، اما یک وقت هم به‌طور غیرمستقیم به او تفهیم می‌کنید که البته مؤثرتر و مفیدتر است.

شما اگر بخواهید به شکل غیرمستقیم، امر به معروف کنید، یکی از راه‌های آن این است که خودتان صالح و باتقوا باشید؛ خودتان اهل عمل و تقوا باشید. وقتی خودتان این طور بودید، مجسمه‌ای خواهید بود از امر به معروف و نهی از منکر.»

منبع: حماسه حسینی و ده گفتار از شهید مطهری

انتهای پیام
captcha