نگاهی به برپایی مراسم محرم در کشورهای مختلف دنیا
کد خبر: 3990873
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

نگاهی به برپایی مراسم محرم در کشورهای مختلف دنیا

مراسم ماه محرم هرساله در سراسر جهان برگزار می‌شود و شیعیان جهان، برای زنده نگه داشتن قیام عاشورا و شهات امام حسین(ع) به همراه ۷۲ نفر از یارانش در کربلا موکب‌های عظیمی را برپا می‌کنند.

برگزاری مراسم ماه محرم در کشورهای مختلف دنیابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم محرم هرساله در سراسر جهان برگزار می‌شود و شیعیان جهان، موکب‌های عظیمی را برای زنده نگه داشتن قیام عاشورا و شهات امام حسین(ع) به همراه 72 نفر از همراهان وی در کربلا در سال 680 میلادی برپا می‌کنند،‌ اما با توجه به وضعیت شیوع بیماری کووید- 19، امسال نیز همانند سال گذشته محدودیت‌هایی برای برگزاری مراسم اعمال خواهد شد.

تعطیلی اول محرم در برخی از کشورها

بسیاری از کشورها به‌مناسبت آغاز سال اسلامی(محرم) تعطیل رسمی هستند، نخستین روز ماه محرم در برخی از کشورها از جمله عمان، امارات‌متحده‌عربی و عربستان سعودی تعطیل است. در مسقط(پایتخت عمان) نیز به‌مناسبت آغاز ماه محرم، نخستین روز این ماه به کارکنان شرکت‌ها، مؤسسات بخش خصوصی و دولتی مرخصی داده خواهد شد.

برگزاری مراسم محرم در هند

ایالت مَهاراشترا در هند به دنبال شیوع کووید -19 اجتماعات مذهبی و اجتماعی را ممنوع کرده است. در این ایالت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام شد، که محرم باید با رعایت دستورالعمل‌های کرونایی برگزار شود. در این اطلاعیه آمده است که مسلمانان باید محرم را در خانه بمانند و برنامه‌های مذهبی را دنبال کنند و باید این مراسم به‌صورت آنلاین و با رعایت موازین انجام شود. همچنین اجازه برگزاری تعزیه‌خوانی در این ماه داده نخواهد شد، البته در مراسمی که تنها با چهار نفر برگزار می‌شود، توزیع آب در بطری‌های بسته‌بندی‌ شده و نظافت و فاصله فیزیکی باید رعایت شود. در این بیانیه آمده است که ذاکرین اهل بیت(ع) باید واکسن بزنند.

افراد مسن، کودکان، افراد مبتلا به علائمی مانند سرفه، سرماخوردگی یا تب و افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و سایر ناراحتی‌های کرونر قلب از حضور در هر گونه مراسمی اجتناب و توصیه می‌شود که مراسم را تنها در خانه برگزار کنند. استفاده از ماسک اجباری است و شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون برای 40 تا 60 ثانیه نیز، حتی زمانی که دست‌ها کثیف نیستند، باید انجام شود، همچنین، همه تجمعات و مجالس باید در مناطق باز و با تهویه مناسب برگزار شود.

پاکستان

تعدادی از علمای شیعه پاکستانی کنفرانسی برای بحث درباره آمادگی‌های لازم برای برگزاری دومین محرم در شرایط همه‌گیری برگزار کردند و به نتایجی که در ذیل آمده است، دست یافتند. در این کنفرانس مطرح شد که مراسم محرم امسال به‌صورت علنی در سراسر پاکستان برگزار شود و علمای شیعه خواستار رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در بحبوبه همه‌گیری شدند و شهروندان پاکستانی را تشویق به انجام واکسیناسیون کردند.

سنت‌های عاشورا در عراق

در رژیم دیکتاتور سابق صدام حسین برگزاری مراسم بزرگداشت عاشورا ممنوع بود، اما بعد از سقوط رژیم صدام این روز به‌عنوان تعطیلی و مهمترین مراسم مسلمانان شیعه این کشور مبدل شد، مسلمانان عزاداری را از نخستین شب محرم آغاز می‌کنند و 10 شب ادامه می‌دهند و اوج این مراسم در روز دهم و عاشورا است.

مهمترین آزمون این مراسم در روزهای تاسوعا و عاشورا است و رهبران جوامع شیعه خواستار رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در مجالس و موکب‌ها هستند. البته این افراد باید خودشان به طور جد این قوانین را رعایت کنند و از عزاداران بخواهند تا دستورات را انجام دهند.

محققان بیان کردند که مهمترین نکته اینجاست که نمی‌توانیم از افراد بخواهیم که در این مراسم شرکت نکنند، اما باید نحوه محافظت از خود را در این مراسم به‌طور کامل فراگیرند، زیرا محافظت اولویت اصلی عزاداران در مقابله با بیماری همه‌گیر کووید- 19 است.

منابع:

omanobserver.om

thehindu.com

freepressjournal.in

islamicfinder.org

livemint.com

timesofindia.indiatimes.com

thenewsminute.com

tribune.com.pk

dawn.com

انتهای پیام
captcha