مبنای فقهی برای رعایت نکردن پروتکل‌ها در هیئات مذهبی وجود ندارد
کد خبر: 3990823
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

مبنای فقهی برای رعایت نکردن پروتکل‌ها در هیئات مذهبی وجود ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مروارید با انتقاد از افرادی که دستورات بهداشتی را در ایام شیوع ویروس کرونا رعایت نمی‌کنند، گفت: هیچ مبنای فقهی و دلیل قانع کننده‌ای برای روشی که بعضی افراد در مجالس مذهبی در مقابله با کرونا پیش گرفته‌اند، دیده نمی‌شود.

مبنای فقهی برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هئیات مذهبی وجود نداردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از روابط‌عمومی حوزه‌علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مروارید، مدرس حوزه‌ علمیه خراسان، در سخنانی بر لزوم برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) همراه با رعایت تمام دستورات بهداشتی تأکید و اظهار کرد: مراسم عزاداری امام‌حسین(ع) از شعائر الهی است که همگان باید آن را عظیم بدارند و این مراسم همراه با معرفت و درک عظمت آن برگزار شود. همان‌طور که امام راحل تصریح فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، بنابراین عزای سیدالشهدا(ع) به اتکای مسلمانان و به ویژه شیعیان، سال‌های سال مستمر بوده است و عشق به حضرت، روزبه‌روز افزون‌ و چراغش معرفتش پرفروغ‌تر خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه بیماری کرونا هرگز جلوی عزاداری سیدالشهدا(ع) را نخواهد گرفت، بیان کرد: در ماه‌های اخیر که با فراگیری بیماری کرونا مواجهیم و متأسفانه به دلیل برخی بی‌مبالاتی‌ها، شاهد شیوع مجدد این بیماری هستیم، همچنان که همه مراجع عظام تأکید نمودند، لازم است همه الزامات بهداشتی و دستورات متخصصین امر در برپایی مجالس عزا مدنظر همگان قرار گیرد.

مروارید با اشاره به دستورات دین مبین اسلام نسبت به این مسئله که اگر انسان نسبت به خود یا دیگران احتمال ضرر بدهد، باید درباره آن رعایت کند، تصریح کرد: برخی از علما احتیاط در «اموال، اعراض و نفوس» را واجب می‌دانند، یعنی اگر شک داریم این کار سبب از بین رفتن نفسی می‌شود، باید از آن احتراز کنیم، بنابراین وقتی تمام دنیا و انسان‌ها، متخصصان امر و مراجع دین یقین پیدا می‌کنند که غرضی در کار نیست و باید پروتکل‌‌های بهداشتی، دستورات و توصیه را در مقابله با ویروس کرونا رعایت نمود، دیگر این امر روشن است و جایی برای ابهام باقی نمی‌گذارد.

این مدرس حوزه‌علمیه خراسان با انتقاد از افرادی که دستورات بهداشتی را در ایام شیوع ویروس کرونا رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: روی چه‌حسابی برخی از افراد نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنا هستند، خدا کند از روی جهالت باشد و از باب لج‎‌بازی نباشد، چون هیچ مبنای فقهی و هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای روشی که بعضی در مقابل با کرونا پیش گرفته‌اند، دیده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: ما قبول داریم حرم مطهر حضرت رضا(ع) شفاخانه است، اما گاهی بنا نیست، حضرات معصومین(ع) بخواهند به‌صورت غیرمعمول، اعجاز و کرامت عمل کنند. برای نمونه، شاهد شهادت ۲۷ نفر در بالاسر مضجع شریف هنگام بمب‌گذاری منافقین بودم و یا نمونه دیگر آن، بمباران حرم امام رضا(ع) توسط قوای روس است.

مروارید تصریح کرد: حرم مطهر حضرات معصومین(ع) از کعبه شریف بالاتر نیست، این خانه معظم بارها مورد هجوم جریان‌های طبیعی مانند سیل واقع شده است. نقل است پیامبر اکرم(ص) در حال طواف بودند و به سمت حجرالاسود رفتند، تا آن را استلام کنند، یک عقرب دست مبارک حضرت را در همان مرکز حجر گزید و حضرت با عبارتی گفتند، خدا لعنتت کند. نمونه دیگر عاشورای حسینی است که حضرت با آن وضعیت شهید شدند، با اینکه می‌توانستند با یک نگاه یزید را از تخت بیفکنند و از بین ببرند، ولی بنا براین نبود و بنابراین ما از ائمه‌معصومین(ع) کرامت‌های فراوانی دیده‌ایم‌ و باور و یقین داریم، اما همیشه بنا نیست جهات کرامت و اعجاز باشد.

انتهای پیام
captcha