احداث سد خرمرود؛ کمک به پیشرفت در حوزه گردشگری تویسرکان
کد خبر: 3990488
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد:

احداث سد خرمرود؛ کمک به پیشرفت در حوزه گردشگری تویسرکان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان پیشرفت در حوزه گردشگری را یکی از مهم‌ترین اهداف احداث سد بیان کرد و گفت: با سد خرمرود ۴۵ روستا در منطقه تأمین آب شرب خواهند شد.

احداث سد خرمرود، کمک به پیشرفت در حوزه گردشگری تویسرکانبه گزارش ایکنا از همدان، منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، روز گذشته، 22 مردادماه در جمع خبرنگاران در رابطه با احداث سد خرمرود و سد سرابی در تویسرکان، گفت: وقتی سدی در جایی طراحی و به مرحله ساخت می‌رسد اهدافی را دنبال می‌کند. از آنجا که هر جا آب هست آبادانی هم هست، وجود سد در بحث آبادانی و گردشگری نقش بسزایی دارد و موجب پیشرفت در این حوزه می‌شود و بحث مهم دیگر تأمین آب شرب روستایی است که در رابطه با سد خرمرود ۴۵ روستا در منطقه تأمین آب شرب خواهند شد.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف آن این است که در فصولی مثل زمستان و بهار که باران وجود دارد و رودخانه‌ها پر آب هستند و از طرفی کشاورزی هم نیست ذخیره کند که ما بتوانیم در فصول دیگر حقابه‌های بخش کشاورزی‌های پایین‌دست را تنظیم کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم و مازاد آن را برای مصارف شرب تنظیم کنیم.

ستوده اشتغال‌زایی را یکی دیگر از فواید احداث سد دانست و گفت: نکته بعد کنترل سیلاب است که سد می‌تواند سیلاب را کنترل کرده و در مخزن دریاچه سد ذخیره کند.

وی در رابطه با سد خرمرود در تویسرکان گفت: این سد نیز با اهداف ذکر شده در حال احداث است که در استان همدان توسط شرکت آب منطقه‌ای و به طریق اخذ مجوز ماده ۵۶ توسط بخش خصوصی در حال اجراست که تاکنون در حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: سامانه تامین آب شرب تویسرکان نیز شامل سد سرابی، خط انتقال به طول ۱۵ کیلومتر و تصفیه خانه آب شرب است که سد سرابی با ظرفیت ۱۰ میلیون مترمکعب قبلاً ساخته شده با حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه که در حال حاضر چهار و نیم میلیون متر مکعب آب دارد و قرار است ۷ و نیم میلیون متر مکعب آب شرب تویسرکان و دو و نیم میلیون متر مکعب حق آبه کشاورزی های منطقه را تامین کند.

ستوده افزود: این سد توسط آب منطقه‌ای ساخته شده که خط انتقال که تا امروز ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده دارای دو قسمت است که قسمت اول سامانه خط انتقال آب خام از سد تا تصفیه‌خانه و قسمت دوم سامانه انتقال آب پاک از تصفیه‌خانه تا داخل شهر تویسرکان که آماده بهره‌برداری است هرچند در چند سال گذشته نیز برای تأمین حدود ۹۰ لیتر آب در ثانیه برای شهرستان استفاده می‌شده است.

وی مهم‌ترین قسمت را بحث تصفیه‌خانه آب شرب دانست و گفت: این بخش را از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به روش بیوتی انجام دادیم به این صورت که سرمایه‌گذار تعهد کرده سد را ساخته و بهره‌برداری کند و بعد از ۲۰ سال به دولت واگذار کند.

ستوده در پایان گفت: مبلغ قراردادی که بسته شده ۲۸ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به قیمت امروز ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است و در مجموع پروژه تأمین آب تویسرکان از سد سرابی به قیمت امروزی ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

انتهای پیام
captcha