ابلاغ دستورالعمل جدید سوگواری‌های محرم در فارس
کد خبر: 3990317
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۹

ابلاغ دستورالعمل جدید سوگواری‌های محرم در فارس

رئیس شورای هیئات مذهبی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص شیوه عزاداری‌ها با توجه به وضعیت شیوع کرونا به تشریح دستورالعمل‌های جدید برگزاری مراسم‌های سوگواری ماه محرم پرداخت.

رضا محمدیان، رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تشریح دستورالعمل‌های جدید برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم پرداخت و گفت: با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب یادآوری و تأکید بر یکسری موارد توصیه می‌شود.

وی افزود: برگزاری مراسم سنتی و مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در فضای باز تا سقف 2 ساعت با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی مصوب خصوصاً فاصله گذاری اجتماعی و استفاده دائم از ماسک انجام شود.

محمدیان تصریح کرد: رعایت نظم، نظافت، ضد عفونی کردن اقلام و فضای مورد استفاده، عدم ایجاد مزاحمت برای همسایگان و جمع‌آوری زباله‌های مربوط به مراسم مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس ادامه داد: توجه ویژه به نکات ایمنی به نحوی که خصوصاً به دلیل حجم وسایل، سیم‌کشی برق و دیگر موارد باعث ایجاد حادثه و آتش‌سوزی و غیره نشود و دقت به همکاری با مأموران سازمان آتش‌نشانی الزامی است.

وی همچنین تأکید کرد: توجه ویژه به مسایل امنیتی و دقت به تذکرات و همکاری کامل با نیروهای امنیتی، پلیس و راهور توسط مسئولان و عوامل اجرایی هیئت‌ها صورت گیرد.

محمدیان با بیان اینکه پخش نذورات با رعایت کامل دستورالعمل‌های مربوطه و توجه به تذکرات ماموران بهداشت صرفاً به صورت بسته‌بندی و بیرون‌بری مجاز است، گفت: علاوه بر این‌ها تأکید می‌شود از انجام حرکات، تجمعات، نحوه عزاداری و یا اموری که باعث ایجاد وهن و بدبینی و فضاسازی علیه مراسم عزاداری گردد خودداری شود.

وی همچنین حرکت هیئات به خارج از محدودیت فعالیتشان را ممنوع اعلام کرد و گفت: ساعت انجام برنامه‌های هیئات باید تا قبل از نیمه شب برنامه‌ریزی شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس تأکید کرد: برگزاری مراسم سنتی دارای تجمع غیر قابل کنترل مانند مراسم شیرخوارگان حسینی و تعزیه به صورت حضوری ممنوع است.

وی از هیئات مذهبی استان درخواست کرد تا با توجه به شرایط خاص کرونا در کشورمان در صورت ابلاغ موارد جدید توسط مراجع رسمی استانی و کشوری اهتمام ویژه نسبت به اجرای آن‌ها را داشته باشند.

محمدیان ابراز امیدواری کرد: با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مفاد مصوبات ابلاغی و توجه ویژه به حفظ سلامت مردم مجموعه هیئت‌های مذهبی همچون گذشته بتوانند با ایجاد فضای معنوی در سطح جامعه با ایجاد فضای توسل به دستگاه اهل بیت(ع) و دعا و توجه به درگاه خداوند باری‌تعالی زمینه‌سازی لازم برای ایجاد همدلی معنوی بیشتر در جامعه و ان‌شاءالله رفع گرفتاری‌ها و دفع این بیماری منحوس را فراهم آورند.

انتهای پیام
captcha