رعایت 85 درصدی پروتکل‌های بهداشتی؛ تنها راهکار گذر از خیز پنجم
کد خبر: 3988864
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

رعایت 85 درصدی پروتکل‌های بهداشتی؛ تنها راهکار گذر از خیز پنجم

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای گذر از خیز پنجم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۸۵ درصد برسد، در حالی‌که اخیراً رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری حدود ۵۰ درصد برآورد شده است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، خیز پنجم کرونا با ورود سویه دلتا به کشور در کمال ناباوری آغاز شد. در حالی‌که هنوز پیک چهارم کرونا به‌طور کامل تمام نشده بود، بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت معتقد بودند با تسریع در روند واکسیناسیون شاهد پیک بعدی کرونا نخواهیم بود، اما کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و استان موجب شد که کشور وارد پیک بعدی کرونا شود.

بر اساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ظرفیت بیمارستان‌های استان یکی پس از دیگری در حال تکمیل است، بسیاری از بخش‌های بیمارستانی به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، قطعاً روزهای سخت‌تری پیش روی کادر بهداشت و درمان قرار خواهد گرفت. از دیگر سو، بخش زیادی از مردم بی‌توجه به هشدارها در تجمعات، مهمانی، مراسمات شادی و عزا شرکت می‌کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌تر حد خود رسیده است.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای گذر از پیک پنجم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۸۵ درصد برسد، در حالی‌که اخیراً رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری حدود ۵۰ درصد برآورد شده است.

مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص وضعیت شیوع وضعیت شیوع و ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیمار بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان تحت مراقبت هستند و به همین تعداد بیمار، خدمات بستری موقت دریافت می‌کنند، همچنین تمام نیروی انسانی اعم از پزشکان، متخصصان و پرستاران با حداکثر ظرفیت مشغول به خدمات‌رسانی هستند.

وی افزود: ۷۰ تا۸۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و دوسوم بیماران بخش‌های سرپایی بر اثر بی مبالاتی، شرکت در مراسمات و گردهمایی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی به کرونا مبتلا شده‌اند.

شیرانی تأکید کرد: امروز تنها راه نجات از شرایط بحرانی کنونی، کم شدن ورود بیمار به بیمارستان‌ها است، ظرفیت‌های بیمارستانی پر شده و به لحاظ تجهیزات و نیروی متخصص با کمبود مواجه هستیم، چنانچه مردم رعایت نکنند شرایط از وضعیت کنونی نیز بحرانی‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه مراکز درمانی استان روزهای شلوغ و پرترافیکی را طی می‌کنند، خاطرنشان کرد: تست درصد بالایی از بیماران مشکوک به کرونا و مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان های استان مثبت قطعی اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: در صورت تداوم همین روال و افزایش مراجعان به مراکز درمانی، مجبور به ارائه خدمات به بیماران در خارج از فضاهای بیمارستانی هستیم که دارای شرایط استاندارد و لازم نیستند.

شیرانی با بیان اینکه هم اکنون ۵۱ بیمار با شرایط بحرانی و حال عمومی نسبتاً بد در بخش‌های مراقبت ویژه مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند، بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۶۳ هزار و ۸۳۰ نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به کرونا انجام شده که از این تعداد، ابتلای ۵۸ هزار و ۱۸۴ نفر به کرونا قطعی شده است.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان هم اکنون شهرستان های بروجن، شهرکرد، فارسان، کیار و اردل در فهرست شهرستان‌های با وضعیت قرمز به لحاظ شیوع بیماری کرونا و شهرستان‌های لردگان و سامان، بن، کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام
captcha