فلسفه تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی
کد خبر: 3988051
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

فلسفه تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به در پیش رو بودن سالروز تأسیس این شورا به تشریح فلسفه و اهداف تشکیل آن پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس امروز، 11 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به در پیش رو بودن سالروز تأسیس این شورا گفت: هر انقلاب و حرکتی منجر به تحول در جامعه می‌شود، باید یکسری زیرساخت‌ها داشته باشد.

وی اولویت تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را به عنوان یک نهاد فرهنگی از دیدگاه امام راحل یادآور شد و افزود: امام راحل در اوایل انقلاب تشکیل مؤسسات و سازمان‌های تبلیغاتی را ضروری دیدند که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یکی از آن‌هاست که به مرور زمان اولویت تأسیس آن با توجه به نیازهای جامعه بیشتر احساس شد.

رضایی با بیان اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر اساس یک نیاز واقعی در جامعه تشکیل شد، افزود: در دوران جنگ تحمیلی شورای هماهنگی نقش‌هایی نظیر بسیج مردمی و نیروی انسانی و مساعدت‌ها و پشتیبانی‌ از جبهه‌ها به عهده داشت و در قضیه بحران‌ گروهک‌های ضد انقلاب هم تبیین و اطلاع‌رسانی ایده‌های انحرافی آن‌ها بود تا مردم با ماهیت منافقین آشنا شوند به خصوص مجاهدین خلق که منافقانی بودند که هم فضای نفاق در جامعه ایجاد می‌کردند و هم منافع عمومی را به تاراج ببرند و البته تاریخ چهره واقعی این افراد را به همگان نشان داد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: بعد از تثبیت انقلاب اسلامی، مردم یکسری شعارهای محوری می‌دادند که باید نسبت به آن‌ها برنامه‌ریزی و در جهت تحقق آن‌ها باید فعالیت‌هایی انجام می‌شد. اگر یک دستگاه فرهنگی و مردمی در انقلاب‌ها نباشد باعث می‌شود که آن انقلاب ماهیت خود را از دست دهد چنانچه تجربه هم چنین چیزی را در دنیا نشان داده است.

وی با تأکید بر اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای حفظ شعائر دینی، مذهبی و انقلابی تأسیس شد تا این مأموریت را به سرانجام برساند، گفت: این شورا هم در رابطه با انحرفاتی که دشمن با برنامه‌ریزی در جامعه ما انجام می‌دهد، فعالیت می‌کند و هم تذکرات لازم را به دولت‌های مختلف در قالب بیانیه و قطعنامه می‌دهد.

رضایی با تصریح اینکه امروز ضرورت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیش از گذشته به نظر می‌رسد، گفت: هزاران جریان تبلیغاتی در دنیا وجود دارد که کمترین آن رادیو، تلویزیون و ماهواره هستند و همچنین فضای گسترده و وسیع اینترنتی که شاخه‌های متعددی دارد و به بخشی از آن توانستیم دست پیدا کنیم و معلو نیست در آینده چه اتفاقاتی در فضای مجازی رخ دهد و همه این‌ها ضرورت تشکیل یک نهاد مردمی برای حفظ نظام اسلامی را می‌رساند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس تأکید کرد: وقتی بمباران تبلیغاتی صورت می‌گیرد باید نهادی مانند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باشد که بتواند اطلاع‌رسانی درست انجام دهد و مشخص شود در هر زمان چه موضعی باید گرفت و مأموریت شورا هم اعلام موضع در برابر جریان‌های خارجی و هم جریان‌های داخلی است که تاکنون به خوبی این کار انجام شده است.

وی مأموریت دیگر این شورا را یادآور شد و افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد هماهنگ‌کننده میان نهادهای فرهنگ، تبلیغی، ستادی و حتی سیاسی فعالیت می‌کند و اگر بنا باشد جریان‌های تبلیغاتی بدون هماهنگی انجام شود، ممکن است آسیب‌هایی ایجاد شود که این قضیه به خصوص در بحث برگزاری مراسم‌های فرهنگی وجود دارد و اگر مناسبت‌ها خارج از هماهنگی انجام شوند، قطعاً ناهماهنگی‌ها معضلاتی را به وجود خواهند آورد پس نهادی مانند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باشد که بتوانند هماهنگ‌کننده میان دستگاه‌های فرهنگی باشد.

رضایی با بیان اینکه این شورا طبق قانون دارای 21 عضو از دستگاه‌های مختلف است، گفت: در سطح استان‌ها نمایندگانی از استانداری، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، ارشاد، صدا و سیما، سپاه، تبلیغات اسلامی، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، بنیاد شهید، نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، کمیته امداد، ستادهای نماز جمعه و غیره همگی عضو این شورا هستند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در ادامه با طرح این سئوال که آیا کار این شورا تنها حفظ شعائر انقلاب اسلامی است، گفت: قطعاً جواب این سئوال مثبت است زیرا گاهی اوقات ممکن است یکسری نارسایی‌ها توسط دولت یا مردم ایجاد شود که این شورا در قالب قطعنامه و بیانیه به حکم قانون تذکراتی را به مسئولان امر می‌دهد به عنوان مثال بحث معیشت مردم به خوبی در قطعنامه‌های این شورا دیده شده است.

وی فلسفه وجودی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را در امان نگه داشتن برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و مناسبت‌ها از آسیب‌های مختلف دانست و گفت: به عنوان مثال در نیمه شعبان مردم به شکل‌های مختلف برنامه اجرا می‌کنند اما با رصدی که انجام شد در برخی مواقع آسیب‌هایی وجود داشت که با هماهنگی‌های انجام شده این آسیب‌ها رفع می‌شود.

انتهای پیام
captcha