افتتاح مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت در فارس
کد خبر: 3987104
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹

افتتاح مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت در فارس

طی مراسمی مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت در راستای توسعه همکاری‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز افتتاح شد.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مراسم افتتاح و بهره‌برداری مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت در راستای توسعه همکاری‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز امروز، 6 مردادماه برگزار شد.

محمد حبیبی، رئیس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مراسم گفت: انتظاری که از این مرکز تحقیقاتی وجود دارد، بررسی مسائل موجود در حوزه سلامت و ارائه راهکار بر اساس اقدامات پژوهشی و مداخله جهت حل مشکلات این حوزه است.

وی افزود: از جمله نیازهای ضروری و فوری حوزه سلامت به ویژه در زمان کنونی و بحران بیماری کووید۱۹، بررسی داده‌های این بیماری و بهره‌مندی از دانش داده کامل و هوش مصنوعی در این مرکز تحقیقاتی جهت تصمیم‌سازی برای مدیران حوزه سلامت دانشگاه و استان است.

رئیس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: با پاک‌سازی اطلاعات موجود و بارگزاری در داشبوردهای مدیریتی، امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد فراهم می‌شود که کمک زیادی در زمینه مدیریت بیماری کووید۱۹ خواهد بود.

علیرضا چوبینه، مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این آیین گفت: تولید علم در کشور ما وضعیت خیلی خوبی دارد و بر اساس آخرین آمارها، ایران در این زمینه در رتبه پانزدهم دنیا قرار دارد و در کنار کشورهای پیشرفته و توسعه یافته از نظر صنعتی جلو می‌رویم، اما از نظر فناوری اینگونه نیستیم.

وی افزود: در دنیا شاخصی با عنوان شاخص جهانی فناوری و نوآوری داریم که بر اساس این شاخص، در بین ۱۳۰ کشور دنیا، ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی رتبه ۶۴ را داشته است؛ پژوهش‌ها و تولید مقالات زیادی در کشور انجام شده است اما مسائل زیادی در سطح جامعه وجود دارد که هنوز به آن‌ها توجه نشده یا کمتر دیده شده‌اند؛ راه‌اندازی مراکزی مانند مرکز تحقیقات فناوری سلامت که کاری مشترک بین دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز است و نگاهی فناورانه و محصول محور دارد، می‌تواند این کمبود را جبران کند.

چوبینه اضافه کرد: هدف از راه‌اندازی این مراکز این است که بتوانیم از تخصص و توانمندی‌های موجود در هر دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز استفاده کنیم و بخشی از نیازهای حوزه سلامت به ویژه در شرایط کرونا را برطرف کنیم؛ زیرا برطرف کردن نیازهای جامعه در حوزه سلامت نیازمند ایجاد اینگونه مراکز است که در همین راستا مرکز تحقیقات فناوری سلامت پس از امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین رؤسا و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز با مشارکت جمعی از اساتید این دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی این مرکز به اهداف تعیین شده برسیم و شاهد پیشرفت و توسعه چنین مراکزی باشیم تا نیازهای جامعه بررسی و برطرف شود.

وی بیان کرد: در محیط های بیمارستانی نیازهای فناورانه و تکنولوژیک زیادی وجود دارد که با مشارکت محققان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز، این نیازها شناسایی، اولویت‌بندی و پروژه‌هایی تعریف می‌شود و به رفع این نیازها کمک می‌کند.

چوبینه ادامه داد: حوزه سلامت در زمینه فناوری و تجهیزات حوزه‌ای بسیار بزرگ است که در دنیا به آن توجه می‌شود و اجرای برنامه‌های مشترک و ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند تا بتوانیم نیازهای موجود را برطرف و محصوات مورد نیاز را خودمان تولید کنیم.

مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: نباید تنها به راه‌اندازی این مرکز تحقیقات بسنده کنیم، بلکه نتایج و خروجی اقدامات این مرکز باید مقدمه‌ای برای ایجاد یک مرکز رشد باشد تا با مشارکت هر دو دانشگاه، سبب ایجاد کارآفرینی، ثروت‌آفرینی، تولید محصول و ورود به پارک علم و فناوری و در نهایت تأسیس کارخانه برای تولید بیشتر محصولات فراهم شود.

محمدمهدی علویان مهر، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز نیز در این مراسم گفت: مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت با هدف ارائه خدمات پیشرفته به مراکز سلامت برای نخستین بار در کشور با همکاری و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز راه‌اندازی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد و راه‌اندازی این مرکز بتوانیم کارهای بزرگی در حوزه سلامت و خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در شرایط بحران شیوع کرونا انجام دهیم.

علویان مهر اضافه کرد: مهم‌ترین محوری که برای همکاری‌های مشترک بین دو دانشگاه در نظر گرفته شده و موضوع اصلی تحقیقات در این مرکز خواهد بود، موضوع هوشمندسازی ارائه خدمات به مراجعان و همچنین تحقیقات در حوزه‌های کاربردی و حوزه‌های سلامت به ویژه با استفاده از هوش مصنوعی است.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز ادامه داد: در زمینه تجهیزات پزشکی و سایر حوزه‌ها نیز در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم، امکان همکاری بین دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز وجود دارد.

وی، یکی دیگر از دلایل راه‌اندازی مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت در این دانشگاه را کمک به موضوعات مرتبط با پیشگیری و درمان بیماری کووید۱۹ برشمرد و از همکاری اساتید و محققان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز در این زمینه در ماه‌های گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد با ایجاد این مرکز، تمرکز و حمایت ویژه ای به خصوص در درمان کرونا انجام شود.

سیدرئوف خیامی، استادیار دانشگاه صنعتی شیراز و رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت گفت: مرکز تحقیقات فناوری سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، امروز به بهره‌برداری رسید که این همکاری به ویژه در جنوب کشور منحصر به فرد و خاص است و امیدواریم با همکاری دو دانشگاه بتوانیم ابزارهای مناسب در حوزه سلامت و درمان را فراهم کنیم و سبب ارتقای بهبود زندگی مردم باشیم و همچنین بتوانیم در حوزه‌های مدیریت بحران و تصمیم‌گیری موثر باشد.

وی افزود: حوزه‌های مختلفی مانند تجهیزات پزشکی، طراحی دستگاه‌های سونوگرافی و آندوسکوپی، موضوعات مرتبط با فناوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها، ایجاد داشبوردهای تصمیم‌گیری و ایجاد سامانه جامع سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی از حوزه‌هایی است که در این مرکز تحقیقات به آن‌ها پرداخته می‌شود.

خیامی اضافه کرد: این موضوعات و همکاری‌های بین بخشی در گذشته نیز بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز وجود داشته است، اما با راه‌اندازی مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت به صورت منسجم‌تر و با هویت بیشتر بین دو دانشگاه انجام خواهد شد.

بنا بر این گزارش، در این مرکز چهار گروه پژوهشی شامل گروه پردازش سیگنال و تصاویر پزشکی؛ گروه فناوری‌های نوین و تجهیزات پزشکی؛ گروه مدل‌سازی، تحلیل و پردازش داده‌ها و گروه نانوفناوری و مواد شیمی و درمانی فعالیت می‌کنند و در حال حاضر با مشارکت ۳۳ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز راه‌اندازی شده است.

این آیین با امضای تفاهم‌نامه توسعه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز با حضور مدیران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس و مدیران دانشگاه صنعتی شیراز و نمایندگان بانک رفاه کارگران استان فارس در دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد.

انتهای پیام
captcha