جشنواره ملی ایده‌های برتر فرهنگی، فرهنگوران فارس را فراخواند
کد خبر: 3986785
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴

جشنواره ملی ایده‌های برتر فرهنگی، فرهنگوران فارس را فراخواند

رئیس پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی واحد فارس از اعلام فراخوان جشنواره ملی ایده‌های برتر و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی خبر داد و گفت: آخرین مهلت ارسال ایده‌ها تا 8 مردادماه سال جاری خواهد بود.

به گزارش ایکنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی واحد فارس امروز، 5 مردادماه در جمع خبرنگاران از اعلام فراخوان جشنواره ملی ایده‌های برتر و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی خبر داد و گفت: این جشنواره به همت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تأسیس جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

وی ضمن دعوت از پژوهشگران و فرهنگوران فارس برای شرکت در این جشنواره ملی، افزود: این جشنواره در محورهای فناوری‌های اجتماعی، فناوری‌های رسانه‌ای، فناوری‌های هنری، فناوری‌های آموزشی، میراث فرهنگی، گردشگری، موسیقی، صنایع دستی، صنایع دیداری، شنیداری، فناوری اطلاعات، هنرهای تجسمی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی صنعتی، گرافیک نشر و چاپ، معماری، هنرهای نمایشی، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک، رسانه، بازی‌های رومیزی، تبلیغات و بازاریابی برگزار می‌شود.

بابایی آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره را 8 مردادماه جاری اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را به شماره 09024343845 از طریق نرم‌افزار واتس‌آپ ارسال کنند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس در ادامه سخنان خود با ذکر این نکته که یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی، استفاده از فناوری‌های نوین و نوآوری و خلاقیت است، گفت: امروزه همه کشورها سعی دارند که بتوانند با استفاده از فناوری و دانش و علم روز، تولید محصولات و خدمات خلاقانه و نوآورانه‌ای داشته باشند و در کشورمان هم طی چند سال گذشته نیز این فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و بسیاری از مجموعه‌های فعال در این حوزه اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی موضوعات مرتبط با بحث‌های خلاقانه و فناورانه یکی از مسائل مهمی است که باید توجه ویژه شود، گفت: یکی از این محورها، بحث فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی است. امروزه با توجه به وجود بازارهای قوی و توانمند در حوزه‌های صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم در دنیا، استفاده از این ظرفیت‌ها در کشور می‌تواند باعث رشد و ارتقای این حوزه شود.

بابایی، مایه اصلی صنایع فرهنگی را ایده‌های نو در عرصه فرهنگ دانست که اگر ایده‌ای برای آن نداشته باشیم، محصول فرهنگی هم نمی‌توانیم داشته باشیم و سپس ادامه داد: در کشورمان با توجه به ذخیره و ظرفیت‌های غنی در صنایع فرهنگی که داریم نیاز است نگاه خلاقانه و فناورانه به این حوزه داشته باشیم تا بتوانیم در راستای بهره‌وری و تولید ارزش افزوده و ثروت از آن استفاده کنیم.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با یادآوری اینکه امروز در ادبیات رایج توسعه کشور بحث صنایع فرهنگی بیش از گذشته ترویج پیدا کرده است و خمیر مایه اصلی صنایع فرهنگی هم ایده‌های فرهنگی است، گفت: اگر ایده فرهنگی نداشته باشیم نمی‌توانیم یک محصول فرهنگی تولید کنیم گرچه تبدیل ایده به محصول فرهنگی وظیفه اصلی مراکزی مثل پارک‌های علم و فناوری است اما باید کمک شود که ایده‌پردازان از پله نخست که رونق ایده‌های فرهنگی است، بالا روند تا انتظار تولید محصول فرهنگی را داشته باشیم.

بابایی برگزاری جشنواره ملی ایده‌های برتر و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی را تلاشی برای شناسایی صاحبان ایده‌ها برشمرد و گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که اولین پارک تخصصی و منحصر به فرد در این زمینه است، با هدف رونق هر چه بیشتر صنایع فرهنگی قصد دارد حمایت و تشویق ایده‌های خلاقانه و فرهنگی را داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین گفت: روند حمایت پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از ایده‌های برتر به این صورت است که ابتدا این ایده‌ها داوری می‌شوند و در نهایت ایده‌های خوبی که قابلیت تبدیل به محصول دارند در این مجموعه پارک مورد حمایت قرار خواهند گرفت اما برای ایده‌هایی که در درجه متوسط قرار گرفته و قابلیت بالایی دارند با صاحبان ایده هماهنگی‌هایی انجام می‌شود تا با ارائه پیشنهادهایی بتوانند ایده‌های خود را پرورش دهند و در نهایت آن دسته از افرادی که در مراحل اولیه قرار دارند، می‌توانند در مراحل بعدی این جشنواره شرکت کنند.

وی در پایان یادآور شد: در اجرای این جشنواره نهادهای مختلفی مثل معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق بازرگانی، صندوق شکوفایی نوآوری اتاق بازرگانی، صندوق پژوهش‌های فناوری صنایع خلاق، برنامه توسعه زیست بوم، شرکت‌های خلاق و سازمان‌های تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ با مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی همکاری دارند.

انتهای پیام
captcha