مستندات قرآنی غدیر / دو یادگاری که امام هادی(ع) برای اثبات غدیر به جا گذاشتند
کد خبر: 3986301
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲

مستندات قرآنی غدیر / دو یادگاری که امام هادی(ع) برای اثبات غدیر به جا گذاشتند

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه تمام انبیا الهی برای بعد از خود وصی معین کردند و هیچ پیامبری نیست که قبل از وفاتش رهبر بعدی را به مردم معرفی نکرده باشد، به بیان آیاتی از قرآن کریم درباره اثبات مسئله غدیر پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران امروز، 3 مردادماه در مراسم بزرگداشت دهه ولایت و امامت در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) ضمن تبریک فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و عید غدیر خم به نکاتی درباره غدیر اشاره کرد و گفت: تمام انبیا الهی برای بعد از خود وصی معین کردند و هیچ پیامبری نیست که قبل از وفاتش رهبر بعدی را به مردم معرفی نکرده باشد.

وی افزود: براساس اعتقاد ما که برخاسته از عقل است و همچنین بر اساس سیره تمام انبیاء سلف و استناد به آیات قرآن کریم و احادیث متواتر و تاریخ، مسلم است که پیامبر اعظم(ص) که خاتم پیامبران بود و آخرین دین و برنامه را  برای همه نسل‌ها تا قیامت آوردند، برای خود وصی معین کرده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: آیا امکان دارد پیامبر اسلام(ص) قبل از رحلت کسی از جنس خود در آنچه که از جانب خداوند دارای آن است را معین نکند و این قضیه را رها کند تا عده‌ای در ثقیفه جمع شوند و در کودتا کسی را معین کنند و بعد هم معلوم نباشد نظریه اسلام درباره رهبری امت اسلامی چیست، چون اولین خلیفه را شورا انتخاب کرده است، دومین خلیفه را خلیفه اول معین کرد، سومین خلیفه به جمع دیگری واگذار شد که این شورا را خلیفه بعدی تعیین کرده بود و خلیفه چهارم با اجماع مردم انتخاب شد.

صدیقی تصریح کرد: اگر کسی از فرد مسلمانی بپرسد نظر اسلام در رهبری امت اسلامی چیست؟ آیا این است که عده‌ای کنار هم بنشینند بعد هم دست به شمشیر ببرند و هر که بیعت نکرد یا ترور کنند یا خانه‌اش را به آتش بکشند؟ خلیفه اول باید خلیفه بعدی را تعیین کند؟ یا شورایی جمع شود که باید این شورا را قبلی تعیین کند یا مثل امام علی(ع)، مردم اجماع و از او دعوت کنند و او به خواست مردم بیاید؟

وی در ادامه برخی از آیات قرآن را درباره مسئله غدیر برشمرد و گفت: خداوند در آیه 65 سوره نساء می‌فرماید « فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ ولى چنين نيست به پروردگارت قسم كه ايمان نمى ‏آورند مگر آنكه تو را در مورد آنچه ميان آنان مايه اختلاف است داور گردانند سپس از حكمى كه كرده‏ اى در دلهايشان احساس ناراحتى [و ترديد] نكنند و كاملا سر تسليم فرود آورند» و در این زمینه شاخصه ایمان را می‌توانیم پیدا کنیم.

صدیقی تأکید کرد: ارتباط با پیامبر(ص)، ارتباط قرار دادی نیست که تحمیلی باشد، بلکه باید عاشقانه باشد مثل ارتباط با طبیب که چه داروی تلخ چه شیرین بدهد می‌دانیم نجات به دست این طبیب است. پیامبر(ص) طبیب ماست و اگر فردی را به عنوان حاکم بعد از خودش معین کرد یا راهی را مشخص کرد، خدا ایمان ما را قبول ندارد مگر اینکه در اجرا تسلیم و در دل راضی باشیم.

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به آیه 36 سوره احزاب « وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا؛ و هيچ مرد و زن مؤمنى را نرسد كه چون خدا و فرستاده‏ اش به كارى فرمان دهند براى آنان در كارشان اختيارى باشد و هر كس خدا و فرستاده‏ اش را نافرمانى كند قطعا دچار گمراهى آشكارى گرديده است»، گفت: هیچ مرد و زن مؤمنی حق ندارد بعد از داوری خدا و پیامبرش بگوید که من آزادم و خودم می‌خواهم انتخاب کنم زیرا این انتخاب، مقابله کردن با مالک و خالق است.

وی همچنین برخی از مستندات تاریخی واقعه غدیر را برشمرد و گفت: حجة‌الوداع  آخرین حج پیامبر(ص) است و پیامبر(ص) قبل از آن فراخوان عمومی برای این حج داده بود و اقشار مردم برای این حج روان شدند و 120 هزار حاجی در آن زمان با پیامبر(ص) حج انجام دادند. هیچ مورخی انکار نمی‌کند که پیامبر(ص) بعد از آنکه مناسک حج را تمام کرد، در بیابان سوزانی و در منطقه‌ای که مشهور به غدیر خم شد، همه حجاج را جمع و متوقف کردند.

صدیقی تاکید کرد: چون پیامبر می‌خواهد مسیری را به آن ها نشان دهد که این مسیر، مسیر نجات از جهنم و مسیر عزت و ریشه کن کردن بی عدالتی و مسیر اخلاق و ایثار است.   کسی که همچین گنج ارزشمندی را بخواهد که هم دنیا و هم آخرت را آباد کند باید رنج و زحمت بکشد و آفتاب سوزان بیابان را تحمل  بکند که پیامبر از جانب خدا این تحفه ی ارزشمند را در اختیار آن ها بگذارد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: پیامبر(ص) دستور داد از جهاز شترها منبری درست کردند تا حجاج بهتر صدای پیامبر(ص) را بشنوند و چهره و سیمای ایشان و حضرت علی(ع) را ببینند. ایشان بالای منبر رفتند و حضرت علی(ع) را هم بردند. پیامبر(ص) حدود صد و بیست هزار حاجی را شاهد می‌گیرد علاوه بر اینکه از آن‌ها به نمایندگی از نسل‌ها بیعت می‌گیرد تا آن‌ها با چشم خود ببینند و بعد نتوانند انکار کنند.

وی با بیان اینکه در این وضعیت پیامبر(ص) جریان رهبری حضرت علی(ع) را در یک بستر تبلیغاتی بی سابقه قرار داد، گفت: هیچ پیامبری اینقدر برای وصی خودش جریان تبلیغاتی اِعمال نکرده است لذا معلوم می‌شود این مهم‌ترین مسئله همه ادیان است و تمام ادیان الهی سرنوشتشان به غدیر وابستگی دارد‌.

صدیقی با تأکید بر اینکه اگر غدیر درست شناخته شود همه انبیا، نبوتشان بلامنازع است، اما اگر این مقبول امت‌ها نباشد، همه  ادیان الهی زیر سئوال می‌رود، گفت: به همین دلیل پیامبر(ص) سه روز در بیابان جشن گرفتند و زنان و مردان به عشق حضرت علی(ع) آنجا توقف و با ایشان بیعت کردند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: چنین جریانی یک بار آن هم برای حضرت علی(ع) اتفاق افتاده است، همانطور که ولادت در درون کعبه یک بار آن هم برای حضرت علی اتفاق افتاده است.

وی در ادامه با طرح این سئوال که چرا غدیر با این همه تبلیغات پیامبر(ص) و فضاسازی و پشتیبانی وحی انجام شد، گفت: غدیر روز سرنوشت بشریت تا دامنه قیامت است؛ روز ارائه برنامه نجات برای همه نسل‌هاست. غدیر مدل حکمرانی است و همه حکومت‌ها باید با حکومت علی(ع) خودشان را بسنجند.

صدیقی همچنین غدیر را روز اعلان ضرورت رعایت مساوات برای حکمرانان و برای رهبران جوامع بعدی مسلمانان برشمرد و گفت: غدیر روزی است که خداوند خواست به بشریت بگوید رهبر شما هم باید در بندگی خداوند اول باشد و هم عاشق خلق خدا باشد. غدیر راه دینداری، مدیریت و تکمیل همه نیازهای جوامع است که در این باره آیه 3 سوره مائده «... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي...؛ ... امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم...» نازل شده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: همچنین در آیه مذکور آمده است: «... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ...؛... امروز كسانى كه كافر شده‏ اند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده‏ اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد...» که نشان می‌دهد غدیر راه مأیوس کردن دشمنان اسلام است، یعنی اگر بخواهید دشمن را مأیوس کنید باید زیر پرچم ولایت باشید و چون مردم ایران، غدیر را احیا کردند و پرچم رهبری را به دست کسی که با سبک زندگی امام علی(ع) آشنا بوده، داده‌اند، به همین دلیل است که کفار شرارت کرده و جنگ را بر ما تحمیل ‌می‌کنند.

وی، ولایت فقیه را یک قطره و ولایت حضرت علی(ع) دریای بی ساحل و غدیر را چشمه، جریان و مکتب توصیف کرد و گفت: ولایت فقیه جانشین حضرت علی(ع) و بدل حضرت حجت(عج) است.

صدیقی حدیثی را از امام رضا(ع) یادآور شد و گفت: آن امام همام فرمودند امام کسی است که به سیاست آشنا است و شایستگی امامت را داشته باشد. کسی شایسته است که از همه عالم‌تر است و کسی شایسته است که بیت‌المال را برای خودش خرج نمی‌کند بلکه سهم خودش را هم به دیگران می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: قرآن در آیه هل عطا به این ویژگی در حضرت علی(ع) اشاره شده است که حضرت علی(ع) با همسر و فرزندانش سه شبانه روز با دهان روزه گرسنگی کشیدن ولی سائل گرسنه را ناامید نکردند.

وی در بخش پایانی سخنانش ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت امام هادی(ع) گفت: امام هادی(ع) دو یادگار برای مسئله غدیر به جا گذاشتند یکی زیارت غدیریه است که دلایل ولایت امام علی(ع) در آن آورده شده است و دیگری زیارت جامعه کبیره که چشمه ولی‌شناسی است.

انتهای پیام
captcha