نقش محوری و تاریخی شیراز در امتداد سنت غدیر
کد خبر: 3985933
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

نقش محوری و تاریخی شیراز در امتداد سنت غدیر

عضو هیئت داوران هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر با بیان اینكه همه عالم اسلام، شیراز را به عنوان شهر فرهنگی و ادبی در ایران می‌شناسند، گفت: نقش محوری و تاریخی شیراز در امتداد سنت غدیر با برگزاری رویدادهای فرهنگی بر كسی پوشیده نیست.

به گزارش ایکنا از فارس، محمدمهدی سیار، شاعر، ترانه‌سرا و عضو هیئت داوران هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر، امروز، 2 مردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری این رویداد ادبی به میزبانی شیراز گفت: همه عالم اسلام، شیراز را به عنوان یك شهر فرهنگی و ادبی در ایران می‌شناسند، چرا كه یكی از چشمه‌های جوشان شعر و ادبیات در ایران بوده است.

وی با بیان اینکه نقش محوری و تاریخی شیراز در امتداد سنت غدیر با برگزاری رویدادهای فرهنگی در این باره، بر كسی پوشیده نیست، بیان كرد: واقعه غدیر از ابتدا با شعر گره خورده است و شاید خیلی‌ها ندانند كه اولین رسانه‌ای كه واقعه غدیر را به مردم می‌رساند، شعر بود.

سیار افزود: در تاریخ هم ثبت شده كه با ایراد خطبه غدیر توسط پیامبر(ص) حسان بن ثابت از شعرای نامدار مسلمان، كل ماجرا را در قالب یك شعر بیرون آورد تا به راحتی بتواند نقش رسانه‌ای خود را ایفا كند و همگان آگاه شوند. این شعر از اسناد حقانیت امیرالمومنین(ص) و از اسناد تاریخی واقعه غدیر است.

وی با بیان اینكه شعر و غدیر از آغاز با هم همراه بودند و پس از آن هم در قرون مختلف، شعرا به واقعه غدیر پرداختند، گفت: یكی از مهم‌ترین كتاب‌هایی كه در خصوص واقعه غدیر نگارش شده، کتاب الغدیر علامه امینی است و شاید برخی تصور كنند كه این كتاب یك كتاب كلامی و تاریخی است اما وقتی خوانده می‌شود، متوجه می‌شویم كه یك كتاب ادبی و یك كتاب تاریخ و ادبیات است.

این شاعر کشورمان اضافه کرد: این كتاب نقش بسیار مهمی در بازشناسی غدیر در عصر حاضر داشته و بسیاری با خواندن این كتاب به آیین تشیع هم مشرف شده‌اند.

وی با بیان اینكه مبنای اصلی این كتاب نقل شعرهایی است كه ادوار مختلف درباره غدیر سروده شده است، بیان كرد: همراهی شعر و غدیر جای كار زیادی دارد و دنبال شدن این مهم در هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر اتفاق مباركی است.

سیار در پایان تصریح کرد: ادبیات و شعر ایران هم نمی‌تواند خود را فارغ ولایت و امامت اهل بیت(ع) و محبت امیرالمومنین(ع) تعریف كند.

انتهای پیام
captcha