غدیر را به هر شکل گرامی داریم / ضرورت رعایت حال اقشار ضعیف
کد خبر: 3985868
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
آیت‌الله دژکام:

غدیر را به هر شکل گرامی داریم / ضرورت رعایت حال اقشار ضعیف

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به وظایف مؤمنان و متدینان در گرامیداشت عید غدیر، گفت: مساجد، تکیه‌ها و موکب‌داران به هر طریق حضور خودشان را در ایام عید نشان دهند زیرا هر کسی به نیت حضرت علی(ع) وارد عرصه کار تبلیغ دین شود، هم در این دنیا خداوند به او کمک می‌کند و هم در قیامت.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، اول مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه ولایت و امامت و عید قربان و عیدالله الاکبر (عید سعید غدیر)، گفت: توصیه ما به تقوا باید متناسب با این روزها باشد. تقوا یعنی فرمان خدا را بردن، این معنی تقواست. برخی فرمان‌های خدا از برخی دیگر مهم‌تر است. اگر کسی بگوید من در آن فرمان‌هایی که از اهمیت کمتری برخوردار است حرف گوش می‌دهم اما به آن مهم‌تر گوش نمی‌دهم او از همه بی‌تقواتر است.

وی افزود: بزرگ‌ترین فرمانی که از جانب خداوند متعال برای اداره جامعه بشری صادر شده است، فرمان ولایت حضرت اسدالله الغالب علی‌ بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه است که پیامبر گرامی برای بعد از خودش ۱۲ نور پاک را امام قرار داد و فرمود: مردم از آن‌ها اطاعت کنید، تحت فرمان اینها باشید، هر کس این فرمان را نپذیرد و گردن ننهد هر چه می‌خواهد در زمینه بقیه دستوراتی که بعد از این قرار می‌گیرد بگوید من مطیع هستم ولی در واقع از تقوا بویی نبرده است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: مرحوم علی‌ بن ابراهیم قمی در تفسیر شریف خودش ذیل آیه 67 سوره مائده یک حدیث مفصل نقل می‌کند که جا دارد در این ایام متن این کتاب را اهل علم بخوانند و همه گوش بدهند. در این مهلت به یکی دو سطر آن اشاره می‌کنیم از اهل علم درخواست می‌شود که به تفسیر ابراهیم قمی این آیه شریفه ۶۷ سوره مائده مراجعه کنند و این بخشی را که حدیث ذیل این آیه نقل شده این را در طول هفته بخش بخش برای مردم معنا کنند تا مردم استفاده کنند.

امام‌جمعه شیراز اضافه کرد: ایشان می‌فرماید: پیامبر بلند شد و بین مردم ایستاد و پرسید مردم ولی شما کیست و صاحب اختیار شما کیست؟ آن‌ها گفتند الله و رسول او  بعد به آسمان رو کرد و گفت خداوندا شهادت بده اینها می‌فهمند، بعد فرمود آیا من نسبت به شما در تصمیم‌گیری مقدم نیستم؟ گفتند بله باز رو به آسمان کرد و گفت خداوندا شهادت بده این‌ها می فهمند که پیغمبر است که در امور اجتماعی تصمیم می‌گیرد، بعد دست مبارک امیرالمؤمنین علی‌ بن ابیطالب(ع) را گرفت و بالا برد و فرمود این علی که دستش در دست من است، هر کس من مولای اویم این علی مولای اوست.

وی از مؤمنان و متدینان خواست تا به هر مقدار که می‌توانند حتی در حد پذیرایی جزئی حتماً برای غدیر اقدام کنند، گفت: هرکسی پرسید چه خبر است بگویید بساطی برای امیرالمؤمنین راه انداختیم. این روزها می‌دانیم و ما هم رنج عزیزان و مؤمنان را تحمل می‌کنیم که یک مقدار دست مردم تنگ است اما خرجی که برای امیرالمؤمنین می‌شود بهتر و چند برابر بیشتر به شما برمی‌گردد.

وی همچنین به مساجد، تکیه‌ها و موکب‌داران توصیه کرد حتماً این کار را انجام دهند و به هر طریق حضور خودشان را در ایام عید نشان دهند زیرا هر کسی به نیت حضرت علی(ع) وارد عرصه کار تبلیغ دین می‌شود، هم در این دنیا خداوند به او کمک می‌کند و هم در قیامت.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه با ذکر این نکته که در هفته پیش رو مناسبت‌هایی داریم که باید به همه آن‌ها توجه داشته باشیم، گفت: در رأس همه این مناسبت‌ها عید سعید غدیر خم است. همچنین روز یکشنبه هم یادآور قیام حضرت امام(ره) در مقابل آمریکاست شاید بعضی‌ها این نکته را توجه نداشته باشند و گمان کنند امام صرفاً در مقابل رژیم شاه ایستاد. خیر وقتی رژیم شاه، ذلت را در مقابل آمریکا که مظهر کفر و شیطان بزرگ است، پذیرفت و قانون کاپیتولاسیون را امضا کرد امام در مقابل آمریکا ایستاد و تبعید امام هم به خاطر همین بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نقطه اوجی که باعث شد امام در تبعید باشد لحظه‌ای بود که امام ایستاد و در فیض در مقابل قانون کاپیتولاسیون سخنرانی فرمود. کاپیتولاسیون چه بود اینکه آمریکایی‌ها بخواهند در ایران هر کاری بخواهد بکنند و کسی نمی‌تواند جلودار آن‌ها باشد و دادگاه‌های ما نتواند آن‌ها را محاکمه کنند. می‌گفتند ما برتر از شما هستیم اگر هم قرار است کسی محاکمه شود باید به دادگاه‌های آمریکا برود. امام فرمود اگر یک آشپز شاه شما را زیر بگیرد با ماشین شما نمی‌توانید او را محاکمه کنید چقدر ذلت است؟ ما از این ذلت بیرون آمدیم و امروز به جایی رسیدیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. البته هر کس که بزرگی می‌خواهد باید خرج بزرگی آن را هم بپردازد.

وی همچنین با بیان اینکه روز دوشنبه سالروز ولادت امام هادی(ع) و سه‌شنبه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی به‌صورت رسمی و با حکم ولی فقیه در ایران است، گفت: پنجم مرداد سال ۵۸  روز بزرگی برای ماست که یک سنت مهم دینی به صورت ولایی احیا شد، یعنی کسی که نماز جمعه می‌خواند حکم ولی امر دارد و این غیر از آن است که ما بگوییم یک نفر خودش خوانده است نه این با حکم ولی امر دارد اقامه می‌کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در این ایام بنا داریم تا از شهید آیت‌الله عبدالحسین دستغیب، امام جمعه پرافتخار و عالم برجسته شهرمان تجلیل کنیم، گفت: هر سال، سالگرد شهادت ایشان برگزار می‌شود اما امسال از روز پنجم مرداد تا سالگرد شهادت ایشان باید در توسعه فرهنگی که آیت‌الله دستغیب برای آن زحمت کشید و مردم را متدین بار آورد، تلاش کنیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر در شهر صحنه‌های نازیبایی می‌بینیم باید برگردیم و ببینیم که در مکتب شهید دستغیب گناهان کبیره را بشناسیم و جلوی آن را بگیریم، از مسئولان امر درخواست کرد تا کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب مطالعه و به مسابقه بگذارند تا  در سطح شیراز این مسائل را تبلیغ و ترویج کنیم گرچه باید در سطح ملی این کار را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر گناه و حرام‌خواری انجام می‌شود و حقوق مردم پایمال می‌شود همگی به دلیل غفلت از گناهان است چرا که همه این‌ها جزو گناهان است و شهید دستغیب هم تلاش کرد تا این مسائل را به ما آموزش دهد که مرتکب گناه نشویم لذا باید بدانیم اولین قدم برای پیشگیری آموزش است و این آموزش را باید شروع کنیم.

آیت‌الله دژکام همچنین به در پیش رو بودن روز کارآفرینی اشاره کرد و گفت: حدود 12 روز دیگر مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور جدید به واسطه ولی امر مسلمین انجام خواهد شد و بعد از آن باید تحلیف در مجلس انجام شود و دولت جدید روی کار آید، البته دشمنان جمهوری اسلامی تلاش بسیاری می‌کنند تا فضای ملتهبی به وجود بیاورند و هر بهانه‌ای را می‌خواهند بزرگ کنند ولی مردم ما الحمدلله بیدار هستند و می‌دانند زحمتی که برای حفظ نظام کشیده‌اند، مزد آن نزد خداوند است. چنانچه مشاهده کردیم در برخی شهرها که اختلافی پیش آمده بود چطور روحانیت معظم وسط میدان آمده بود، این برای آن است که نظام برای ما از همه چیز مهم‌تر است.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) از حضور روحانیان و ائمه جماعت شیراز برای دفاع از ولایت قدردانی کرد و گفت: این سخت است اما نتیجه شیرینی دارد، امام زمان(عج) دعا می‌کند زیرا کار برای خدا، دعای امام زمان(عج) را در پی دارد و این حرکت را باید به دقت انجام دهیم و آماده باشیم برای اینکه وقتی دولت سر کار آمد کمک بدهیم.

وی اظهار کرد: مسئله این است که حرفی زده‌ایم که ابرقدرت‌ها را باید سر جای خودشان بنشانیم و تجربه هم نشان داده است که غیر از این راهی وجود ندارد یا باید آن‌ها را سر جای خودشان بنشانیم یا اینکه آن‌ها می‌خواهند ما را نابود کنند و این تصمیمی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اعلام کرده‌اند. وقتی که اینگونه است ما هم باید دفاع کنیم و راهی برای ما وجود ندارد.

آیت‌الله دژکام افزود: اکنون که می‌خواهیم این مسیر را برویم باید در جنگ اقتصادی و تبلیغاتی و رسانه‌ای با پیروزی از میدان بیرون آییم لذا باید برای پیروزی خود را آماده کنیم و دولت کار کند و ما هم به او کمک دهیم. آنچه که مسلم است و رهبر معظم فرموده‌اند کار و تلاش پرانگیزه و اندیشیده و فکر شده انتظار می‌رود و باید این را دنبال کنیم و به جوانان اطلاع‌رسانی کرده و پشت سر جوان‌هایی که می‌خواهند وارد عرصه شوند بایستیم و آنها را حمایت کنیم.

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر اینکه دولت هم لازم است جوان‌های پر انگیزه را به کار بگیرد، گفت: رعایت حال اقشار ضعیف توقعی است که از دولت پیش‌رو داریم همچنین توجه به روستاها و باید کاری کنیم که مردم بتوانند در روستا به خوبی زندگی بکنند زیرا اگر این مهاجرت‌ها بدین شکل از روستا به شهر ادامه پیدا کند، هم گرفتاری‌هایی هم در شهر خواهیم داشت و هم اینکه تولید در روستاها تعطیل می‌شود.

وی، تحقق عدالت و مبارزه با فساد و رفع بیکاری و مبارزه با فساد را از جمله مواردی دانست که باید مطالبه و بر روی آن فکر و مطالعه کرد و گفت: این مسائل باید با هم‌افزایی دولت انجام شود تا دشمنان متوجه شوند که دیگر از نظر اقتصادی هم نمی‌توانند به ما لطمه بزنند.

انتهای پیام
captcha