فارس بالاترین میزان جذب معلمان قرآن را داراست
کد خبر: 3985830
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

فارس بالاترین میزان جذب معلمان قرآن را داراست

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه این استان بالاترین میزان جذب معلمان قرآن به لحاظ تشکیل پرونده جهت شرکت در آزمون استخدامی معلمان را داراست، دوباره به سؤالات خبرنگار ایکنا درباره جذب معلمان قرآن جامانده از آزمون پاسخ گفت.

به گزارش ایکنا از فارس، فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، امروز، اول مردادماه در حاشیه برگزاری آزمون استخدامی معلمان که توسط جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، به سؤالات دوباره خبرنگار ایکنا در خصوص جذب معلمان قرآن جامانده از آزمون پاسخ گفت.

وی تصریح کرد: قریب 665 نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند که شامل معلمان قرآن، طرح امین و آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند که در آزمون قبلی نمره حد نصاب را به دست نیاوردند و طبق قانون مجلس تکلیف شده است که این افراد باید در آزمون پذیرفته شوند، لذا یک فرصت دیگری به این افراد داده شده است.

اسماعیلی با یادآوری اینکه این افراد طی این مدت مشغول به فعالیت بوده‌اند و از آزمون قبلی تاکنون کسی حذف نشده است و به‌صورت حق‌التدریس در حال فعالیت هستند، اما به‌عنوان اینکه استخدام شوند، حتما باید نمره آزمون را اخذ کنند، افزود: حدود 250 نفر از این تعداد از آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند و 412 نفر هم از معلمان قرآن و طرح امین هستند که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که ما را مکلف به جذب این معلمان با سازوکار مشخص کرده است، در این آزمون شرکت کرده‌اند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مسئله این است معلمانی که به‌عنوان معلمان قرآن یا طرح امین بوده‌اند چگونه از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کرده‌اند و سازوکار آن‌ها چه بوده است.

اسماعیلی بیان کرد: طبق این قانون معلمانی می‌توانند در آزمون شرکت کنند که در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش یا مدارس دولتی مشغول به فعالیت بوده‌اند و در این راستا باید حتماً مدرکی داشته باشند و احصای این کار برای همکاران ما هم بسیار سخت و پرمشقت بوده است و از طرفی برخی افراد به حق کار کرده‌ بودند اما مدارکی نداشتند که این مسئله را اثبات کنند ولی به هر سختی که بود همکاران ما در شهرستان‌ها، مناطق، دارالقرآن‌ها و اداره‌کل برای این کار بسیار وقت گذاشتند و نتیجه آن هم این شد که امروز 412 نفر معلم قرآن در این آزمون شرکت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر اینکه این استان بالاترین رقم جذب معلمان قرآن به لحاظ تشکیل پرونده جهت شرکت در آزمون را داراست، گفت: این مسئله نشان می‌دهد که همکاران ما در استان و شهرستان واقعاً وقت گذاشتند.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه آیا همکاری برای جذب معلمان قرآنی که از آزمون امسال به دلیل کامل نبودن اسناد مالی یا ابلاغی محروم شدند، خواهند داشت، گفت: اگر واقعاً بخواهیم به تعالی آموزش و پرورش فکر کنیم باید چند فاکتور را در نظر بگیریم، اول اینکه سند تحول بنیادین بدون نیروی متخصص، جوان، شاداب امکان اجرایی شدن ندارد و این شاه بیت مسئله است، لذا اگر می‌خواهیم این سند واقعاً پیاده شود باید در جذب نیروی انسانی دقت زیادی کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در 11 شهریورماه سال 1399 رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که در آموزش و پرورش جذب معلمان فقط از دو طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش و پرورش نیاز دارد که بهترین‌ها و افرادی با شاخص‌های خاص جذب کند، لذا سازوکار جذب اگر غیر از این‌ها باشد مسیر سند را سخت، دشوار و ناهموار می‌کند.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه امروز معلمان ما باید چند مهارتی باشند و یک مهارت برا یک معلم دیگر پاسخگو نیست، گفت: این تعداد معلمان قرار نبوده است جذب شوند و اصلاً قرار استخدام هم نبوده است اما در قانونی که مجلس مصوب کرد، ما مکلف به اجرای آن شدیم.

وی بیان کرد: هر زمانی که در آموزش و پرورش غفلت کنیم، 30 سال نسل‌های زیادی درگیر آن خواهند بود و بر عکس اگر درست عمل کنیم، 30 سال نسل‌های بعدی از آن عمل درست بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در عین حال این نکته را یادآور شد: افرادی که امروز در آزمون استخدامی شرکت کرده‌اند نیروهای واقعاً متعهد و قرآنی هستند و امیدواریم در سوابق کاری این‌ها استخدام روز اول نباشد چون این‌ها دارای سوابق زیادی هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه معلمان قرآن نیروهای بسیار متعهد و مورد نیاز ما هستند، گفت: با مصوبه مجلس دیگر مبحث معلمان قرآن و طرح امین تمام می‌شود و از این به بعد باید به فکر این باشیم که کمبود نیروی آموزش و پرورش که در کل کشور بالغ بر 300 هزار نفر است با یک سازوکار درست اصلاح کنیم.

وی با تصریح اینکه علاوه بر این‌ها قریب به چهار هزار نیروی خدماتی هم در آموزش و پرورش کمبود داریم، گفت: در استان فارس قریب به 11 تا 15 هزار معلم کمبود داریم اما اینکه نمی‌توانیم آمار قطعی بگوییم دلیل دارد چون عده‌ای تقاضای بازنشستگی می‌دهند و می‌توانند این کار را نکنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به اینکه آیا این آزمون تأثیر در جبران کمبود نیرو دارد، گفت: اگر این 600 نفر امروز جذب شوند خوب است البته بین 11 هزار نفر هم خیلی پاسخگو نیست و اگر دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 را هم در نظر بگیریم جمعاً چهار هزار نفر شوند، لذا باز هم باید فکر اساسی برای این کار انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی پنج ساله برای 300 هزار نیروی کمبود در کل کشور داشته باشیم، به شیوه اجرای آزمون امروز اشاره کرد و گفت: امروز یکی از بهترین آزمون‌ها برگزار شد که پروتکل‌ها به صورت 100 درصد اجرا شد و این جای قدردانی از مسئولان و دست‌اندرکاران جهاددانشگاهی فارس دارد.

رضا کاظمی، مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش فارس نیز گفت: از 665 نفری که در آزمون امروز شرکت کردند، 412 نفر مربیان قرآن و مدرسان طرح امین هستند و مابقی مدرسان نهضت سوادآموزی هستند البته ممکن است عده‌ای هم غیبت کرده باشند.

وی افزود: عمده نیروهایی که از طریق این آزمون جذب می‌کنند برای مقطع ابتدایی هستند، یعنی معلمان قرآن برای آموزش در مقطع ابتدایی جذب می‌شوند و این مسئله طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی است.  

کاظمی با بیان اینکه بیشترین کمبود نیرو در آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی است، گفت: از بعد از اجرای طرح 6 3 3، مقطع ابتدایی رکورددار کمبود معلم در آموزش و پرورش است.

انتهای پیام
captcha