اعتماد عاشقانه عبد خلیل به الله جلیل / چگونه به معرفت عید قربان دست یابیم
کد خبر: 3985546
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۳

اعتماد عاشقانه عبد خلیل به الله جلیل / چگونه به معرفت عید قربان دست یابیم

عید سعید قربان فروزان‌ترین جلوه ایثار و عشق انسان در آستان خالق سبحان ‌و روز تجلی ایمان و اعتماد عاشقانه عبد خلیل در برابر الله الجلیل و زیباترین جلوه‌گاه صداقت و تسلیم محض در برابر ذات باری‌تعالی و رهایی از ظلمت‌ها در همراهی با نور ایمان است.

با دو پاهای خویش به مسلخ می‌رفت. آگاهانه و می‌دانست برای چه کاری می‌رود. پدر می‌رفت تا عشق به فرزند را فدای حق کند و فرزند می‌رفت تا بر درگاه الهی سر بندگی فرود آرد. هرچه بود قربانی کردن هوای نفسانی دنیوی بود تا بتوان به حق رسید اما اراده خداوند بر این بود تا این عشقبازی الگویی برای جهانیان باشد.

عید سعید قربان فروزان‌ترین جلوه ایثار و عشق انسان در آستان خالق سبحان ‌و روز تجلی ایمان و اعتماد عاشقانه عبد خلیل در برابر الله الجلیل و زیباترین جلوه‌گاه صداقت و تسلیم محض در برابر ذات باری‌تعالی و رهایی از ظلمت‌ها در همراهی با نور ایمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام جمعه موقت شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا فارس ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت، به تبیین بهترین راه معرفت به حکمت‌ها و ابعاد عید قربان را که می‌توان از روایات ائمه (ع) دریافت، پرداخت و گفت: مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی صاحب کتاب المراقبات در این رابطه نقل می‌کند که در ابتدای روز به نیت پاک شدن قلب از اشتغالات به غیر خداوند مستحب است که مؤمنین عمل غسل را انجام دهند. این عمل مستحبی دارای یک ظاهر است و یک ملکوت و باطن که باطنش زدوده شدن و پاک کردن زنگار معاصی و نافرمانی‌های الهی است.

وی تأکید کرد: باید برای حضور در محضر خداوند ابتدا ظرف جانمان را از ناخالصی‌ها پاک کنیم تا بتوانیم نور الهی را در خودمان ایجاد کنیم.

محمودی با یادآوری اینکه یکی از برنامه‌های عید قربان، قربانی کردن است، گفت: مراسم قربانی یک ظاهری دارد که افرادی که در سال‌های قبل به خانه ی خدا مشرف شدند، در چنین روزی گوسفند و از این قبیل حیوانات را ذبح می‌کنند، این مراسم قربانی یک ملکوت و باطنی دارد که به قربانگاه بردن نفس است. نفسی که حضرت یوسف به خداوند عرض کرد: « وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ...؛ و من نفس خود را تبرئه نمى ‏كنم چرا كه نفس قطعا به بدى امر مى ‏كند مگر كسى را كه خدا رحم كند ...» (آیه 53 سوره یوسف) نفس اماره دائما انسان را به سوء دعوت می‌کند و سوء را مخصوصاً برای مؤمنین زینت می‌بخشد تا موجبات اغوای مؤمنین را فراهم کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس بیان کرد: در روز عید قربان باید نفس اماره را به قربانگاه ببریم و این ظرف جانمان را از وسوسه‌های نفس اماره و شیاطین انس و جن پاک کنیم.

وی همچنین اهمیت توجه به نیازمندان را در عید قربان یادآور شد و گفت: از جمله مصارف گوشت قربانی عید قربان، توزیع بخشی از این گوشت به نیازمندان است که سبب رفع نیاز آن‌ها می‌شود و بخشی از آن برای بستگان توزیع می‌شود که سبب الفت و صمیمیت بیشتر می‎شود که این جامعیت مراسم قربانی زیباست.

محمودی تصریح کرد: توجه به نیاز نیازمندان به خصوص در این زمان شیوع ویروس کرونا و رفع مشکلات معیشتی آن‌ها با کمک‌های مؤمنانه و گوشت قربانی می‌تواند بخشی از خلأ موجود در جامعه را برطرف کند.

امام جمعه موقت شیراز همچنین به برخی از اعمال عید قربان اشاره کرد و گفت: ذکر الله اکبر یکی از مستحاب این روز است. الله اکبر به معنای این هست که خداوند از آنچه که توصیف می‌شود، بزرگ‌تر است. الله اکبر و یاد عظمت خداوند موجب تجلی تعالی و عظمت روح انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه در قنوت نماز عید قربان هم نمازگزاران همراه با امام جماعت ذکر می‌گویند، یکی از دعای وارد شده بعد از اقامه نماز عید قربان را دعای ندبه برشمرد و گفت: این سلسله اعمال و ارتباطش با دعای ندبه، پیام ویژه‌ای دارد که ایجاد آمادگی و فراهم‌سازی تمهیدات برای ظهور منجی موعود است.

محمودی در ادامه با بیان اینکه دهه ولایت و امامت نیز همزمان با عید قربان آغاز می‌شود، گفت: دهه مبارک امامت و ولایت که از عید قربان تا عید غدیر است و چندین سال است که از طرف مسئولان این دهه نامگذاری شده است و برای هر روزی از این دهه برنامه خاصی در راستای تبین و ترویج معارف قرآن کریم و اهل بیت (ع) با محوریت امامت تدارک دیده شده است.

وی ضمن برشمردن برخی از عناوین روزهای دهه امامت و گفت: اولین روز این دهه به عنوان ایثار و دفاع از حریم ولایت نامگذاری شده است که را دارد و جمعه، اول مردادماه هم به عنوان ولایت، عدالت و انتظار؛ شنبه، 2 مرداد یه عنوان ولایت ضامن گام دوم انقلاب نامگذاری شده است.

امام جمعه موقت شیراز ادامه داد: روز یک‌شنبه، سوم مرداد به عنوان ولایت و مردم‌سالاری دینی؛ دوشنبه، چهارم مرداد همزمان با سالروز ولادت امام هادی(ع) به عنوان ولایت، هدایت و عزت نام‌گذاری شده است و همچنین روز سه‌شنبه، پنج مرداد به عنوان ولایت محور وحدت اسلامی؛ چهارشنبه، ششم مرداد به عنوان ولایت، بصیرت و دشمن‌ستیزی و پنج‌شنبه، هفت مرداد همزمان با عید سعید غدیر به عنوان غدیر، امامت و ولایت و هشتم مرداد هم به عنوان قرآن و عترت نام‌گذاری شده است.

محمودی با بیان اینکه به مناسبت این ایام برنامه‌های متعددی به همت بنیاد غدیر در سطح استان و با همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف اجرا خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: دهه امامت و ولایت هر سال بتواند گام مؤثری را در رشد و تعالی عموم مردم ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha