نقش امام جمعه در قرآن / عالمان دینی مصداق «العلماء باقون» باشند
کد خبر: 3984244
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۱

نقش امام جمعه در قرآن / عالمان دینی مصداق «العلماء باقون» باشند

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری آیاتی از سوره مبارکه جمعه به تبیین نکاتی درباره نقش امام جمعه در یک شهر با استفاده از این آیات پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر چهارشنبه، 23 تیرماه در مراسم تکریم و تودیع حجت‌الاسلام رضا صادقی، امام جمعه شهرستان داراب این استان به تبیین نکاتی درباره نقش امام جمعه در یک شهر برگرفته از آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم تأکید می‌کند که نماز انسان را از فحشا و منکر بازمی‌دارد وکارکرد ذکر در نهی از منکر از خود نماز بالاتر است.

وی مقصود ذکر در آیات قرآن کریم را وجود مقدس پیامبر مکرم اسلام(ص) دانست و به آیه 9 سوره جمعه «... فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ...؛ ... به سوى ذكر خدا بشتابيد ...» اشاره کرد و افزود: در این آیه خداوند به مسلمانان خطاب می‌فرماید در روز جمعه به سوی پیامبر(ص) بشتابید،  پیامبری که برای شما خطبه می‌خواند و نماز جمعه را اقامه می‌کند.

آیت‌الله دژکام  با ذکر این نکته که ولایت فقیه استمرار ولایت رسول‌الله(ص) است، گفت: حضور مردم در نمازهای جمعه‌ای که توسط ولی فقیه و یا نمایندگان او اقامه می‌شود، عمل به همین توصیه قرآن کریم است.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود از زحمات امام جمعه سابق داراب قدردانی کرد و افزود: از حجت‌الاسلام صادقی که بیش از ۳۹ سال این فریضه مهم را به نحو احسن به جا آوردند و یاد خدا را در شهرستان‌های مختلفی که به عنوان امام جمعه حضور داشتند زنده نگه داشتند، تشکر می‌کنم.

وی داراب را دیار علم و دیانت توصیف کرد و یاد مرحوم آیت‌الله نصابه یکی از علمای بزرگ این شهر را گرامی داشت و گفت: این بزرگ‌مرد یاد خدا را در این شهر و دیار زنده کرد و رواج داد و انسان‌ها را به یاد آخرت و قیامت انداخت.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه علما باید چنین باشند تا مصداق العلماء باقون باشند، از امام جمعه جدید داراب و مسئولان این شهرستان درخواست کرد در تدوین برش بومی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی همت بگمارند تا در باب اجرایی کردن سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و احیای هویت دینی‌مان بتوانیم موفق باشیم و این تمدن ناب اسلامی را به خوبی در سطح جهان گسترش دهیم.

انتهای پیام
captcha