اصلاح قوانین کار نیاز به انجام کارهای پژوهشی دارد
کد خبر: 3983323
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶

اصلاح قوانین کار نیاز به انجام کارهای پژوهشی دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست‌ها برای اصلاح قوانین کار گفت: نیاز به اصلاح قوانین کار، پروسه‌ای است که باید از یکسری تحقیقات و کارهای پژوهشی شروع شود و تا مستندات علمی برای این کار وجود نداشته باشد با ارائه یک طرح ساده ما در مجلس، این مهم به سرانجام نمی‌رسد.

به گزارش ایکنا از فارس، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز، 20 تیرماه در جلسه شورای گفت‌وگوی استان فارس با بیان اینکه قوانین تأمین اجتماعی مشکلات جدی دارد، گفت: نیاز به اصلاح قوانین کار، پروسه‌ای است که باید از یکسری تحقیقات و کارهای پژوهشی شروع شود و تا مستندات علمی برای این کار وجود نداشته باشد با ارائه یک طرح ساده ما در مجلس، این مهم به سرانجام نمی‌رسد.

وی با تصریح اینکه اگر این تحقیقات در شورای گفت‌وگو آغاز شده باید مسیر دولتی را طی کند، افزود: هنوز هم عده‌ای در مجلس هستند که معمولا جلوی چنین اصلاحاتی را می‌گیرند اما وقتی این مهم به صورت یک لایحه با پشتوانه دولتی و تشکل‌های تخصصی مانند اتاق بازرگانی در مجلس مطرح شود، راحت می‌شود این کار را در مجلس پیش برد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فضای کسب و کار تسهیل شود، بهره‌وری نیروی کار هم افزایش می‌یابد اما آمارهایی که در این باره منتشر می‌شود، رتبه ما رتبه مناسبی نیست.

سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس هم در این جلسه بیان کرد: امروز روش پرداخت حقوق در کارگاه‌ها به سمت ساعت مزدی پیش می‌رود و البته به نظر می‌رسد که با این روش هم مزد کارگران هم سود کارفرمایان بیشتر می‌شود.

وی به میزان پرداختی و بحث حداقل مزد که باید مورد نظر کارفرمایان باشد هم اشاره و اضافه کرد: اگرچه در بخش کارگاه‌های خدمانی و صنعت حداقل مزد رعایت می‌شود اما بهتر است که مزد را به صورت منطقه‌ای و صنفی تنظیم کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس بیان کرد: با رشد تشکل‌های کارفرمایی و مذاکرات دسته جمعی، می‌توان مبنای مزد را به صورت منطقه‌ای یا صنفی تعیین کرد.

مختاری همچنین گفت: دانشگاه‌های کشور باید نوع آموزش خود را اشتغال محور قرار دهند و نیاز کارفرمایان را در نظر بگیرند و به صورت کیفی نوع آموزش را تعیین کنند.

جمال رازق،ی رئیس اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه قانون کار مشکل دارد و باید تغییر کند، افزود: اهر زمان بحث تغییر می‌شود، چند اتوبوس از شهرستان‌ها می‌آورند و جلوی مجلس و وزارت کار خالی می‌کنند تا شعار دهند که مجلس از تغییر قانون کار منصرف شود.

انتهای پیام
captcha