ارائه اظهارنامه؛ شرط بهره‌مندی مؤسسات قرآنی از معافیت مالیاتی
کد خبر: 3982445
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶

ارائه اظهارنامه؛ شرط بهره‌مندی مؤسسات قرآنی از معافیت مالیاتی

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری گفت: قانون صراحتا اعلام می‌کند که شرط برخورداری مؤسسات قرآنی از معافیت مالیاتی، ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی است.

حیدرقلی صدقی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این پرسش که چرا برخی مؤسسات قرآنی در زمینه بهره‌مندی از معافیت مالیاتی دچار مشکل هستند، اظهار کرد: بند(ل) ماده ۱۳۹ مصوب سال ۹۴، قانونِ مالیات‌های مستقیم بر معافیت مؤسسات قرآنی نیز تأکید می‌کند و تمامی مؤسسات قرآنی دارای مجوز از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی استان و سایر نهادهای ذیربط را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: شواهد امر نشان می‌دهد که در استان ما این قانون به‌خوبی توسط مسئولان امر اجرا می‌شود و اداره دارایی در صورت احراز شرایط لازم از سوی مؤسسه قرآنی، قانون معافیت مالیاتی را در مورد آن مجموعه اجرا می‌کند.

این پیشکسوت قرآنی در استان در خصوص مشمول معافیت نشدن برخی مؤسسات قرآنی، توضیح داد: قانون صراحتا اعلام می‌کند که شرط برخورداری مؤسسات قرآنی از معافیت مالیاتی، ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی است، لذا اگر مدیر مؤسسه قرآنی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی را ارائه ندهد، مجری قانون هم نمی‌تواند اقدامی در خصوص معافیت مالیاتی مؤسسه انجام دهد.

مدیر مؤسسه قرآنی نور و الرحمن شهرکرد بیان کرد: این دو مؤسسه به‌دلیل رعایت ضوابط و دریافت کد اقتصادی و ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی، از خدمات معافیت مالیاتی برخوردارند و سایر مؤسسات قرآنی استان نیز مشکل خاصی در این زمینه ندارند.

صدقی با بیان اینکه گردش مالی مؤسسات قرآنی استان چندان قابل توجه نیست، تصریح کرد: مثلا سال گذشته، گردش مالی مؤسسه قرآنی الرحمن به‌عنوان یک مؤسسه فعال، باسابقه و شناخته شده در استان از ۲۰ میلیون تومان فراتر نرفت، لذا به‌ندرت شاهد مشکلات مالیاتی در مؤسسات قرآنی استان هستیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان تصریح کرد: مدیران مؤسسات قرآنی در کنار توانمندی‌های علمی و آموزشی لازم است در خصوص قوانین مالی و اقتصادی و مهارت مدیریتی دانش و آگاهی لازم را داشته باشند که در همین راستا تا کنون چند دوره آموزشی توانمندسازی دانش و مهارت مدیریتی ویژه مدیران مؤسسات قرآنی استان برگزار شده است.

انتهای پیام
captcha