زندگی به سبک شهدا / در این مرکز انگیزه و خداباوری تزریق می‌شود
کد خبر: 3980509
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
به بهانه هفته قوه قضائیه؛

زندگی به سبک شهدا / در این مرکز انگیزه و خداباوری تزریق می‌شود

کانون اصلاح و تربیت با ارائه طرح‌های تأثیرگذار و برنامه‌های تربیتی به افرادی که در آن زندگی می‌کردند، اکنون خالی از سکنه شده و همه افراد حاضر در آنجا به زندگی دوباره خود به دور از سبک گذشته برگشته‌اند.

زندگی به سبک شهدا / در این مرکز انگیزه و خداباوری تزریق می‌شودکانون اصلاح و تربیت مرکزی است جهت نگهداری، اصلاح و تربیت و تهذیب اطفال غیربالغ و بزهکار یا بزهکارانی که کمتر از ۱۸ سال تمام سن داشته باشند. این مراکز راه‌اندازی شدند تا جلوی بسیاری از آسیب‌هایی که یک نوجوان می‌تواند در صورت عوض نشدن مسیر زندگی‌اش در آینده به آن دچار شود را بگیرد؛ در این مراکز انسان‌ها بیش از هر چیز با خدا انس می‌گیرند تا از ارتکاب گناه و زندگی سیاه گذشته دور شوند.

کانون اصلاح و تربیت با ارائه طرح‌های تأثیرگذار و برنامه‌های تربیتی به افرادی که در آن زندگی می‌کردند، اکنون خالی از سکنه شده و همه افراد حاضر در آنجا به زندگی دوباره خود به دور از سبک گذشته برگشته‌اند.

این همان مرکزی است که مسئولان کشوری از آن به‌عنوان الگو یاد می‌کنند. به بهانه هفته قوه قضائیه سری به کانون اصلاح و تربیت بیرجند زده‌ایم تا ببینیم چه شده که این مرکز اکنون خالی است و امید بیش از هر چیز در آن فریاد زده می‌شود.

سبک زندگیم را تغییر می‌دهم

فرهاد آخرین نفری است که از این مرکز با امید به آینده خارج می‌شود. وی که به‌دلیل توزیع مواد مخدر یک سالی است خانه‌اش این مرکز شده، اکنون تصمیم گرفته بیرون از این چهار دیواری زندگی جدیدی را آغاز کند. سبکی نو در زندگی که براساس آنچه در این یک سال تجربه کرده سراغش را خواهد گرفت.

وی افزود: در مدت این یک سال، قرآن را آموختم، خواندن و تلاوتش شده بود همدم تمام روزهای من؛ با شهدا انس گرفتم و سعی کردم زوایای جدیدی از زندگی که تاکنون فراموش کرده بودم را ببینم.

فرهاد اکنون در این مرکز، حرفه‌هایی چون معرق‌کاری و سیم‌کشی را فراگرفته و قصد دارد در بیرون از این مکان به این دو حرفه بپردازد و حتی به کارآفرینی هم فکر کرده است.

وی بیان کرد: خداوند در آیه 11 سوره مبارکه رعد می‌فرماید «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ؛ براى او فرشتگانى است كه پى در پى او را به فرمان خدا از پيش‌رو و از پشت‏ سرش پاسدارى مى‌كنند در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند و چون خدا براى قومى آسيبى بخواهد هيچ برگشتى براى آن نيست و غير از او حمايتگرى براى آنان نخواهد بود»؛ بنابراین من در این مرکز تغییر را به‌عنوان مهم‌ترین رهیافت آموختم و یاد گرفتم در مسیر اراده خداوند حرکت کنم.

او این امید به آینده و انگیزه را مدیون طرح‌های این کانون است؛ طرح‌هایی که به او یادآوری کرد زندگی خیلی بیشتر از لذت‌های زودگذر ارزش دارد. او از زیر قرآن رد می‌‌شود تا زندگی جدیدی را در پناه خداوند آغاز کند.

پاک کردن زندگی گذشته با تزریق انگیزه و امید و خداباوری 

غلامرضا روشان، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی بیان کرد: کانون اصلاح و تربیت مکانی است که متهمان و محکومان زیر 18 سال در آن حضور دارند تا همان‌گونه که از نامش برمی‌آید اصلاح شوند.

وی با بیان اینکه کار کردن روی شخصیت این افراد همان چیزی است که واقعا به آن نیاز دارند چراکه ادامه زندگی به سبک گذشته آنان و اطرافیانشان را با مشکلاتی مواجه می‌کند، افزود: اکنون خوابگاه مددجویان این مرکز خالی است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی بیان کرد: همه خوابگاه‌های این مجموعه پر بوده، اما امروز با لطف خداوند، پنج نفر زندانی که در آن زندگی می‌کردند، با تعامل با مجموعه قضایی آزاد شدند.

روشان ادامه داد: این مرکز حدود 20 سال از فعالیتش می‌گذرد و نگهداری 150 نفر مددجو را در سابقه خود دارد و اکنون به‌دلیل تعطیلی و نداشتن مددجو، در کشور سرآمد شده است.

وی با بیان اینکه این مرکز اولین مرکز نگهداری مددجویان است که در کشور با آزادی آخرین نفر شاهد تعطیلی آن هستیم، تصریح کرد: ما در این مراکز کاری می‌کنیم تا فرد دیگر به زندگی گذشته‌اش برنگردد.

احیای حقیقی شخصیت با کارآموزی و توجه به خدا

حجت‌الاسلام سنجری، رئیس خوابگاه کانون اصلاح و تربیت بیرجند نیز به ایکنا گفت: طرح‌هایی برای احیای شخصیت مددجویان در این مکان در نظر گرفته شده است که با اخلاق خوب و همراهی با زندانی و بدون سخت‌گیری، به آن جامعه عمل می‌پوشانیم.

وی با بیان اینکه اولین اقدام آشنایی فرد با نماز است، افزود: یادگیری احکام نیز در قدم بعدی است، چراکه این افراد سال‌هاست با احکام قهر کرده‌اند و اگر بدانند خدا از آنان چه انتظاری دارد، زندگی زیباتر و با برنامه‌ریزی بیشتر و به دور از گناه خواهند داشت.

رئیس خوابگاه کانون اصلاح و تربیت بیرجند بیان کرد: کلاس‌های حرفه‌آموزی نیز در این مراکز برگزار می‌شود تا افراد حرفه‌ای بیاموزند چراکه طبق روایات، اگر ذهن خود را به کاری نگماری او تو را به‌کار می‌گمارد و بیکاری سمی برای زندگی سالم است.

سنجری ادامه داد: طرح دیگری را به‌صورت ابداعی در این مرکز دنبال کردیم و آن این بود که شناسنامه چندین شهید شاخص را آماده کرده و در آن زندگی‌نامه این افراد بزرگوار را آوردیم که مددجویان به انتخاب خود این شناسنامه را برگزیده و آن شهید را به‌عنوان رفیق خود در تمام کارها برمی‌گزیدند.

وی افزود: این طرح با عنوان «رفیق آسمانی» کلید خورد تا افراد این شهدا را رفیق خود در تمام امور قرار دهند، با او دردل کنند، او را الگو قرار داده و از او مدد طلبند.

سنجری یادآور شد: خداباوری گمشده عصر ماست و اکنون به تزریق این عنصر در رگ‌های جامعه نیاز داریم تا به دور از آسیب‌ها باشیم.

امید به زندگی همان عنصری است که انسان برای مسیر درست به آن نیاز دارد؛ در این مسیر بسیار مهم هستند افرادی که امید را به زندگی یک فردی که فکر می‌کند همه چیز برای او تمام شده، برمی‌گرداند.

انتهای پیام
captcha