کشور نیازمند یک مجمع یا سازمان قرآنی است / درخواست فعالان قرآنی برای دیدار با رئیس‌جمهور
کد خبر: 3979364
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
انتظارات جامعه قرآنی از رئیس‌جمهور/ 2

کشور نیازمند یک مجمع یا سازمان قرآنی است / درخواست فعالان قرآنی برای دیدار با رئیس‌جمهور

یک قاری برتر همدان و کشور با تأکید بر اینکه کشور نیازمند یک ارگان واحدی است که فعالیت‌های قرآنی را پیگیری و اجرا کند، گفت: در کشور عربستان وزارت قرآن وجود دارد، وجود همین وزارتخانه موجب می‌شود که از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

کشور نیازمند یک مجمع یا سازمان قرآنی است / درخواست فعالان قرآنی برای دیدار با رئیس جمهورپس از فروکش شدن هیاهوی بازار وعده‌ها و شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری و انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور کشور، ایکنا بر آن شد تا سری به درد دل جامعه قرآنی بزند.

چه خوب است که یک رئیس‌جمهور بتواند حرف اقشار مختلف جامعه را گوش کند، انتظارات آن‌ها را بشنود و ضمانت اجرایی برای وعده‌های خود قرار دهد. متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد کم شدن فعالیت‌های قرآنی در کشور بودیم پیش از این کمبود بودجه دلیل مسئولان بر این امر بود که شیوع کرونا هم مزید بر علت شد.

از این رو خبرگزاری ایکنا درصدد است انتظارات قشرهای مختلف مردم را احصا و پس از پیروی در انتخابات دوباره این انتظارات بررسی شود.

حمیدرضا شکری، قاری برتر استان و کشور در این‌باره به خبرنگار ایکنا از همدان، گفت: متأسفانه در کشور مجمع و سازمان منسجمی وجود ندارد که به مشکلات فعالان قرآنی رسیدگی کند. با شیوع کرونا بسیاری از قاریان و مداحان درآمد پایداری نداشتند و دچار مشکلاتی شدند که وجود یک سازمان یا مجمع منسجم می‌توانست مشکلات آن‌ها را بررسی و درصدد حل آن‌ها برآید.

وی به نبود اعتبارات کافی برای جامعه قرآنی اشاره کرد و افزود: متأسفانه این هم از مشکلات اصلی جامعه قرآنی کشور است، در سال گذشته از 700 میلیارد تومان بودجه برای جامعه قرآنی کشور فقط 13 میلیارد تومان آن تخصیص یافت، این موضوع سبب کاهش بسیاری از فعالیت‌های قرآنی خواهد شد.

نبود نشست با مسئولان قرآنی

این قاری برتر کشور با بیان اینکه متأسفانه تاکنون یک نشست قرآنی با مسئولان ارشد کشور نداشته‌ایم، افزود: امیدواریم در دولت جدید سازوکاری فراهم شود که نمایندگان قرآنی هر استانی با رئیس‌جمهور دیدار داشته باشند و ضمن بیان راهکارهای تقویت بنیه قرآنی کشور، درصدد رفع مشکلات این جامعه برآیند.

وی با بیان اینکه متأسفانه جامعه قرآنی کشور متولی مشخصی ندارند و تمام امور به اوقاف یا سازمان تبلیغات سپرده می‌شود در پی آن نیز موازی‌کاری رخ می‌دهد و در نهایت این جامعه قرآنی هستند که متضرر می‌شوند.

شکری یادآور شد: برای نمونه جزء‌خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان تا روز آخر مشخص نمی‌شود که کدام ارگان متولی کار است، اوقاف یا سازمان تبلیغات و این فعالان قرآنی هستند.


بیشتر خوانید:


وی اظهار کرد: به جامعه قرآنی هیچ خدمات حمایتی ارائه نمی‌شود، بیمه و یا کمک‌هزینه تحصیل و...، هیچ خدمات حمایتی وجود ندارد حتی صداوسیما استان هم استفاده‌ای از فعالان قرآنی در رسانه انجام نمی‌دهد که انگیزه‌ای باشد برای سایر افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند و بهانه‌ای که در این زمینه می‌آورند این است که شورای عالی قرآن این افراد را تأیید نکرده است.

صداوسیمای همدان با جامعه قرآنی بیگانه است

این قاری برتر کشوری با تأکید بر اینکه صداوسیمای همدان با جامعه قرآنی بیگانه است، افزود: در استان قاری بین‌المللی حضور دارد، حتی سایر قاریان استان نیز ظرفیت‌های خوبی هستند، اما به اندازه‌ای که از صدای این عزیزان در شبکه قرآن استفاده می‌شود در شبکه استانی همدان پخش نمی‌شود.

وی عدم انسجام بین قاریان و حافظان استان را از دلایل مهم پیشرفت کم در این حوزه دانست و گفت: متأسفانه متولیان قرآنی رابطه خوبی با یکدیگر ندارند و همین عدم انسجام و همدلی سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

شکری اضافه کرد: رقابت سالمی در استان وجود ندارد و همین منیت‌ها بین مسئولان قرآنی مشکل‌ساز شده است و تحرک و پویایی را از قاریان و حافظان گرفته است.

کشور باید اداره‌کل قرآن داشته باشد

احسان بیات، قاری برتر استان و کشور با تأکید بر اینکه کشور نیازمند یک ارگان واحدی است که فعالیت‌های قرآنی را پیگیری و اجرا کند، افزود: در کشور عربستان وزارت قرآن وجود دارد، وجود همین وزارتخانه موجب می‌شود که از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه موازی‌کاری یکی از عوامل کاهش و افت فعالیت‌های قرآنی در کشور شده است البته در هشت سال اخیر شاهد کاهش بودجه‌های قرآنی، کم‌رنگ شدن جلسات خانگی قرآن و محافل قرآنی بودیم.

بیات یکی دیگر از مشکلات جامعه قرآنی را نبود مسئولان قرآنی متخصص بیان کرد و گفت: وقتی مسئولان تخصصی در امور قرآنی حضور نداشته باشند برنامه‌های کارشناسی شده‌ای ارائه نمی‌کنند و گام‌های مؤثر برنمی‌دارند.

نبود کرسی تلاوت در صداوسیما

این قاری برتر کشوری با اشاره به اینکه در استان‌های دیگر کرسی‌های تلاوت به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود، افزود: در استان همدان نه تنها کرسی تلاوت برگزار نمی‌شود بلکه با وجود اینکه تعدادی از قاریان استان از شورای عالی قرآن مجوز دارند، اما باز هم شرایطی برای حضور آن‌ها در صداوسیما فراهم نشده است در حقیقت فعالان قرآنی یک رابط قرآنی دلسوز ندارند تا از صداوسیما مطالبه‌گری کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه برای آموزش قرآن دغدغه‌ای وجود ندارد، افزود: آموزش مبانی قرآن باید کارشناسی شده باشد و کلاس‌های قرآنی با جذابیت برگزار شود تا ضمن ارتقای معنویت، آموختن قرآن هم برایشان جذاب باشد.

بیات برگزاری اردوهای قرآنی را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت نوجوانان و دانش‌آموزان در مباحث قرآنی دانست و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به علت کمبود بودجه بسیاری از این اردوهای قرآنی تعطیل شده است، امیدواریم دولت جدید افقی باز به فعالیت‌های قرآنی داشته باشد.

بررسی مشکلات قرآنی می‌طلبد که رئیس‌جمهور آینده و مسئولان نگاهی ویژه به فعالیت‌های قرآنی داشته باشند، امیدواریم در شماره‌های بعدی این گزارش شاهد کاهش محسوس این مشکلات باشیم.

انتهای پیام
captcha