به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جلسه کمیسیون اخلاق کسبوکار اتاق بازرگانی فارس با موضوع بررسی «نقش اخلاقمداری در روابط اجتماعی و اقتصادی جامعه» دوشنبه، 31 خردادماه با حضور اعضای آن به صورت وبینار برگزار شد.
صلاحالدین ایزدفر، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسبوکار اتاق بازرگانی فارس در این جلسه گفت: با توجه به مهم بودن اخلاق به عنوان یک پیش نیاز در امور اجتماعی و اقتصادی، ما در کمیسیون اخلاق کسبوکار اتاق بازرگانی فارس این مهم را در دستور کار خود قرار دادهایم که پیگیری موضوع اخلاق کسبوکار در سرفصلها و کتب آموزشی مدارس از جمله اولویتهای ماست.
وی با تأکید بر نهادینه شدن و ترویج اصول اخلاقی در بین دانشآموزان بیان کرد: اخلاق در شکلگیری بنیان اجتماع و بهویژه اقتصاد پایدار بسیار موثر است به طوری که اقتصاد پایدار ریشه در نظاممند کردن روابط در حوزههای مختلف از جمله اجتماعی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی بین عناصر یک جامعه دارد.
ایزدفر افزود: اقتصاد پایدار حاصل یک جامعه اخلاقمدار است زیرا اگر جامعهای درست و بر اساس اصول اخلاقی و انسانی پیش برود تمام بخشها با بخش اقتصاد همراهی میکنند و اقتصاد پایدار در آن شکل خواهد گرفت.
وی از جمله پیامدهای ترویج اخلاق در جامعه را امنیت و اعتماد بیان کرد و افزود: گسترش برخی از ناهنجاریها در جامعه از جمله قانونگریزی و نادیده گرفتن حقوق دیگران از نشانههای عدم توجه به ارزشهای اخلاقی است که این تغییر ارزشها در نظام اجتماعی ما در اصول و مناسبات اخلاقی جامعه ما نقش تعیینکنندهای دارد.
ایزدفر با بیان اینکه برای بهرهمندی از زندگی سالم نیازمند داشتن اخلاق برای برقراری ارتباط بین افراد جامعه هستیم، اضافه کرد: اگر بخواهیم آسیبهای اجتماعی جامعه را به حداقل برسانیم باید اخلاق و ارزشهای اخلاقی را در جامعه ترویج کنیم که منافع این فرهنگ در تمام افراد و در تمام بخشهای جامعه قابل رویت خواهد بود. مسایل اقتصادی و معیشتی از جمله زمینههای بروز ناهنجاریهای اجتماعی است که ایجاد تعادل در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی در این بخش از جامعه باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این جلسه بیژن کیا، مشاور و کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز نیز گفت: توجه به منابع انسانی در تمام ارکان اقتصادی و اجتماعی و نگاه به منابع انسانی به عنوان یک سرمایه نه به عنوان ابزار، در سازمانها موضوع مهمی است که باید در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: متأسفانه در برخی از زمانها شاهد وجود نگاه محدود و مقطعی در مناسبات و روابط کاری، در بخشهای مختلف جامعه هستیم که در بسیاری موارد باعث مشکلات زیادی میشود.
کیا بیان کرد: در حال حاضر تنها شاهد بروز افعال و رفتارهای اخلاقی به صورت انفرادی هستیم و نمود اجتماعی اخلاق در سطح سازمانها و جامعه به صورت درست و اصولی بروز پیدا نمیکند و این در حالی است که برای رسیدن به یک فرهنگ اخلاقمدار همراه با رفتارهای اخلاقی در سطح جامعه، نیاز به بروز رفتارهایی فراتر از سطح فردی تا رسیدن به جامعه اقتصادی و اجتماعی اخلاقمند هستیم.
انتهای پیام