راهبرد رسانه‌ها امید و نشاط باشد / ضرورت گرایش به نوگرایی در تولیدمحتوا
کد خبر: 3977013
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳

راهبرد رسانه‌ها امید و نشاط باشد / ضرورت گرایش به نوگرایی در تولیدمحتوا

معاون سپاه فجر فارس با تأکید بر اینکه باید به هر شکلی امید و نشاط را در جامعه حفظ کنیم زیرا این مسئله با حضور حفظ حضور مردم در صحنه می‌شود، گفت: راهبرد کار رسانه‌ها باید امید و نشاط باشد و این مسئله را محور فعالیت‌های خود قرار دهند.

به گزارش ایکنا از فارس، محرابی، معاون سپاه فجر فارس امروز، 22 خردادماه در نشست «رسانه، توسعه و مردم‌سالاری دینی» که با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد، با بیان اینکه باید تعصب مثبت را در استان پیاده کنیم، گفت: چرا در برخی از مناطق کشور مسیر توسعه با شیب خوبی پیش رفته است و آیا این جز با تعصب استانی محقق شده است.

وی با یادآوری اینکه استان فارس دارای 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی که با این ظرفیت به راحتی می‌توان امور مربوط به توسعه استان را پیش برد، افزود: در تصمیم‌گیری‌ها جهت توسعه نباید بخشی نگاه کرد بلکه باید در تمام ابعاد فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی و غیره نگاه به کل استان داشته باشیم.

محرابی به سند چشم‌انداز 1404 استان فارس اشاره کرد و گفت: مسئولان استان باید پاسخ دهند که در راستای تحقق این سند چشم‌انداز چه کار کرده‌اند و این مسائل را می‌توان در رسانه‌ها پیگیری کرد و اصولاً این کارکرد رسانه است.

معاون سپاه فجر فارس نخستین اقدامی که در راستای توسعه استان می‌توان انجام داد را شفاف‌سازی دانست و گفت: آیا مردم از سند چشم‌انداز 14040 استان خبر دارند و مردم هر شهرستان جایگاه خود را در این سند می‌دانند. این‌ها مسائلی است که باید شفاف‎سازی شوند.

نقد منصفانه فراجناحی انجام شود

وی نکته دوم را نقد منصفانه بدون نگاه چپ و راست توصیف کرد و با ذکر این نکته که رسانه باید با دیدگاه توسعه نقد منصفانه و فراجناحی انجام دهد، افزود: موضوع مهم دیگر مطالبه‌گری رسانه‌هاست و باید این مسئله به جد در رسانه‌ها دنبال شود زیرا این رسانه است که موجب ماندگاری عملکرد مثبت مسئولان خواهد شد و این رسانه است که می‌تواند شفاف‌سازی که هر مسئولی تا چه حد موفق بودهن است.

محرابی نکته سوم را مردم‌سالاری دینی برشمرد و گفت: مردم‌سالاری دینی یعنی مردم به معنی واقعی کلمه ارباب رجوع باشند و صبغه این موضوع را مردم‌سالاری دینی می‌تواند انجام دهد که البته در این مسیر سلایق مختلفی وجود دارد.

معاون سپاه فجر از رسانه‌های استان خواست تا نقش خود را برای بهتر شدن و توسعه استان ایفا کنند و ادامه داد: مسئولان باید همیشه در معرض سئوال قرار گیرند و این ارتباط مستمر در هر فرایندی باید انجام شود.

وی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: دشمن به شدت مشغول کار است و تلاش می‌کند تا حضور مردم را در انتخابات کم رنگ کند. ما به عنوان یک ایرانی تکلیف داریم تا در مقابل نقشه دشمنان این مرز و بوم بایستیم.

محرابی با بیان اینکه قطعاً شرایط اقتصادی و معیشتی در روند انتخابات تأثیرگذار است، گفت: اصولاً دشمنان تحریم را برای اثرگذاری محیط سیاسی طراحی کرده‌اند به عنوان مثال اگر بدانند که تحریم بر روی مشارکت مردم تأثیر دارد قطعاً آن را انجام می‌دهند چنانچه مشاهده کردیم از اواخر فروردین امسال دوباره بحث مذاکرات وین را پیش کشیده و همچنان این مسئله را ادامه می‌دهند تا به انتخابات برسند.

معاون سپاه فجر با طرح این سئوال که دشمن در کدام قضیه ناامنی کشورمان ناراحت شده است، گفت: ما به عنوان یک ایرانی باید به این نوع رفتارهای دشمن دقت کنیم.

وی به برگزاری تریبون آزاد در ایام انتخابات طی روزهای اخیر در شیراز اشاره کرد و گفت: با اصل برگزاری تریبون آزاد موافق هستیم که مردم بتوانند سخنان خود را یان کنند اما باید فرصت پاسخگویی هم وجود داشته باشد تا فرد در تلاقی افکار بداند فلسفه هر کدام از قضایا و اتفاقات چیست نه اینکه یک تریبون آزاد یک طرفه باشد و نباید به شکلی دچار سوءمدیریت در برپایی این برنامه‌ها شد.

محرابی با بیان اینکه این فضاها باید ضریب هوشیاری اصحاب رسانه را بالا ببرد، از خبرنگاران خواست تا این قضیه را به خوبی برای مردم تبیین کنند که هر انتخابی که انجام دهند، کسی نمی‌تواند در آن تغییری ایجاد کند.

معاون سپاه فجر با تأکید بر اینکه اصحاب رسانه با غیرت رسانه‌ای و تعصب استانی مسائل را دنبال کنند، این سئوال را مطرح کرد که باید چه کار کنیم تا علی‌رغم همه مشکلات مردم را همچنان در میدان داشته باشیم و سپس افزود: آن چیزی که چنین مسئله‌ای را میسر می‌سازد امید و نشاط است و باید به هر شکلی امید و نشاط را در جامعه حفظ کنیم.

راهبرد رسانه‌ها امید و نشاط باشد

وی با تصریح اینکه نشاط یعنی در هر موضوعی که می‌خواهیم وارد شویم با نشاط و طراوت ورود کنیم، گفت: راهبرد کار رسانه‌ها باید امید و نشاط باشد و این مسئله را محور فعالیت‌های خود قرار دهند.

محرابی اظهار کرد: رسانه باید نشان دهد که اگر کاری انجام نمی‌شود دلیل آن چیست و نباید از پیش قضاوت کرد و قطعاً مسئولان دلیل این مسئله را می‌دانند که چرا برخی از مسائل حل نمی‌شود و رسانه هم باید به دنبال چرایی این مسائل باشد نه اینکه لاپوشانی کند زیرا ما تافته جدابافته از مردم نیستیم و اینگونه نیست که طعم درد مردم را نچشیده باشیم چه بسا دردکشیده باشیم که این گونه تا پای جان برای دفاع از این کشور و ناموس و دین ایستاده‌ایم چنانچه شهید قاسم سلیمانی نیز اینگونه بود.

معاون سپاه فجر با یادآوری سخن امام راحل که فرمود کسانی با ما می‌ایستند که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند، گفت: در نظام جمهوری اسلامی مسیر توسعه را آغاز کردیم و طی 42 سال گذشته یکسری ساختارها تشکیل و اقداماتی انجام شده است و باید به عنوان رسانه به دنبال چرایی این اقدامات انجام شده باشیم نه اینکه کلاً انجام آن‌ها را انکار کنیم.

وی باز هم اهمیت رسالت رسانه‌ها را یادآور شد و افزود: چرا رسانه باید از دولت حقوق بگیرد زیرا این مسئله بر روی آزادمنشی و رهایی ذهن آن‌ها اثر گذاشته و نمی‌تواند نقد کند.

محرابی با بیان اینکه در رابطه با موضوعاتی که وجود دارد باید به دنبال ریشه‌های عمیق‌تری بگردیم و شاید با تغییر برخی از قوانین و مقررات برخی از مشکلات حل شود، گفت: انتظاری که در این راستا از رسانه می‌رود بسیار مهم است. چرا استان توسعه پیدا نمی‌کند نه اینکه توسعه پیدا نکرده است یا اینکه چرا در بحث صنعتی باید رتبه‌های پایینی در سطح کشور داشته باشیم. نکته حائز اهمیت این است که همه این مشکلات به دشمن بازنمی‌گردد و نمی‌توانیم همه چیز را به تحریم ربط دهیم و باید ایرادهای داخلی خود را پیدا کنیم.

نقش هدایتگری و مطالبه‌گری رسانه‌ها

معاون سپاه فجر نقش رسانه را یک نقش هدایتگر و مطالبه‌گر توصیف کرد و گفت: در مسیر توسعه باید نقش رسانه را تقویت کرد و خود اصحاب رسانه هم در این زمینه راهبرد مشخص کنند.

وی با بیان اینکه باید همیشه در مسائل مختلف جهانی فکر کنیم، ملی برنامه‌ریزی کنیم و استانی عمل کنیم، گفت: اگر این نکته را در نظر بگیریم دیگر در جهت خلاف مسائل امنیت ملی حرکت نمی‌کنیم، پس باید از درون خود تحول ایجاد کنیم.

محرابی با تصریح اینکه نقد مدیران خوب است اما به شرطی که ضابطه‌مند باشد و در این صورت هیچ مدیری نمی‌تواند اعتراض کند، گفت: اگر در نقد عملکردها ملاحظات امنیتی را رعایت کرده باشیم هیچ مدیری نمی‌تواند شاکی باشد.

تغییر روش کار دیپلماسی جهانی

معاون سپاه فجر همچنین گفت: امروز روش کار دیپلماسی جهانی تغییر کرده است و این افکار عمومی است که به واسطه رسانه‌ها مسیر تصمیم‌گیری‌ها را برای سیاست‌گذاری ترسیم می‌کند و در این مسیر هم کسی موفق می‌شود که بتواند از افکار عمومی به خوبی استفاده کند.

وی نقش رسانه‌ها را در این عرصه تعیین‌کننده توصیف کرد و افزود: در بخش مسائل اطلاعاتی نخستین مسئله رسانه‌ها هستند زیرا اثر آن را برای به صحنه آوردن مردم دیده‌ایم لذا اصحاب رسانه باید به این موضوع بیشتر توجه داشته باشند.

محرابی به برخی از سخنان اصحاب رسانه در این نشست اشاره کرد و گفت: علت برخورد مدیران با رسانه‌ها عدم درک مدیران از رسانه است. در این راستا تلاش بسیاری شد تا روابط عمومی نقش تعاملی میان رسانه و مدیران را ایفا کند اما متأسفانه امروز روابط عمومی تبدیل به وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف مدیران شده‌اند.

معاون سپاه فجر همچنین بر ضرورت ورود دانشگاه‌ها و مراکز علمی به بحث رسانه با توجه به حساسیت نقش آن در عرصه کنونی تأکید کرد و گفت: اهمیت این مسئله از آنجاست که رسانه یک راه ناآشنا برای برخی از مدیران است و به همین دلیل از راه دیگری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کار رسانه بالا بردن ظرفیت‌هاست و باید ظرف مسئولان را بزرگ کرد، گفت: هنوز به آن بلوغ نرسیدیم که مدیران ما نقد منصفانه را راحت بپذیرند پس باید تکنیکی عمل کرد.

محرابی از اصحاب رسانه خواست تا همیشه راستگویی را در پیش بگیرند و ادامه داد: شاید از انسان راستگو سئوال پرسیده شود اما محاکمه نمی‌شود.

معاون سپاه فجر در ادامه باز هم به سخنان برخی دیگر از اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت: همیشه در تولید در کشورمان مشکل داریم و این مسئله در تولیدمحتوای رسانه‌ها هم وجود دارد. چرا خودمان تولیدکننده نباشیم و در این مسیر باید روش تولید محتوا را یاد بگیریم و تنها شنونده نباشیم.

ضرورت گرایش به نوگرایی در تولیدمحتوای رسانه‌ها

وی با بیان اینکه در رسانه‌های بزرگ دنیا تولید محتوا به حدی مهم است که بر روی دیگر مسائل اثر می‌گذارد، گفت: رسانه‌های کشورمان باید به این مسئله توجه کنند و رسانه‌ای می‌تواند مخاطبان بیشتری جذب کند که تولید محتوا داشته باشد پس این روش نوگرایی در تولید محتوا را باید دنبال کرد.

محرابی در ادامه با تصریح اینکه برای تحقق الگوی تمدن اسلامی باید 5 گام محقق شود، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند در گام سوم انقلاب ما حتی عقب‌گرد هم داشتیم و آن ایجاد دولت اسلامی است زیرا تا وقتی دولت اسلامی محقق نشود، جامعه هم اسلامی نخواهد شد و در نتیجه دستیابی به تمدن اسلامی هم میسر نمی‌شود.

معاون سپاه فجر در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اقدامات اطلاعات سپاه فجر در سال گذشته گفت: اطلاعات سپاه فجر فارس در سال 99 با همکاری بسیجیان موفق شده است تا 10 درصد کشفیات احتکار در کل کشور را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام
captcha