چگونگی صدور مجوز اوقافی / تسهیلات اوقاف در دوران کرونا چه بود
کد خبر: 3976676
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳

چگونگی صدور مجوز اوقافی / تسهیلات اوقاف در دوران کرونا چه بود

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه به تشریح چگونگی صدور مجوز اوقافی و همچنین مراحلی که برای اخذ یک مجوز طی می‌شود، پرداخت و گفت: معمولاً مجوز برای مواردی گرفته می‌شود که بر خلاف قاعده و قانون حرکت شده است.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام امرالله حسنی‌نیا، معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، 20 خردادماه در حاشیه نشست تخصصی کمسیون املاک استان فارس گفت: کمیسیون املاک در سازمان اوقاف جهت تسهیل و دقت و احقاق حقوق موقوفات برای مجوزاتی که سازمان مرکزی باید صادر کند تشکیل می‌شود، با این هدف که هم حقوق مستأجرین و متصرفین موقوفات رعایت شود و هم حق موقوفه به خوبی لحاظ شود و مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این کمیسیون سه سال است که در دوران مدیریت جدید سازمان اوقاف و امور خیریه شکل گرفته و فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: به منظور ارزیابی فعالیت این کمیسیون در استان‌ها بازدیدهای میدانی صورت می‌پذیرد که مجوزهای صادره آیا تاکنون اجرا شده است و یا چنانچه در مرحله اجرا با مشکلاتی برخورد کرده است، بتوانیم این مشکلات را شناسایی کنیم تا مجدداً بررسی لازم جهت احقاق حقوق وقف صورت گیرد.

حسنی‌نیا در پاسخ به اینکه روند صدور مجوزها چگونه است و برای صدور یک مجوز اوقافی اساساً چه مراحلی باید طی شود، گفت: ابتدا باید این نکته را در نظر داشت که اگر به قوانین وقف و وقفنامه‌ها به دقت عمل شود نیاز به صدور مجوز از سوی سازمان مرکزی نیست.

وی ادامه داد: معمولاً مجوز برای مواردی گرفته می‌شود که بر خلاف قاعده و قانون حرکت شده است به عنوان مثال فردی ملک موقوفه را بدون اجازه تصرف کرده است و طی ۲۰ سال گذشته در تصرف خود داشته است و در آن مستحدثات و اعیانی بنا کرده است، پس اگر بخواهیم که دقیقا طبق قانون رفتار و عمل کنیم باید این شخص را نسبت به آن اراضی و املاک موقوفه خلع ید و ممنوع المداخله کرد اما از آنجا که تعداد این افراد و موارد مشابه در کشور فراوان است و ضمن آنکه بسیاری از متصرفین بدون علم و آگاهی از موقوفه بودن بطور ناخواسته در این شرایط قرار گرفته و متصرف شده‌اند، باید برای این‌گونه موارد مجوز واگذاری اعیان صادر شود و این مسئله البته زمان بر هم است ولی متوسطه پاسخگویی به درخواست‌های استان‌ها برای صدور مجوز معمولاً ۲۰ روز کاری است البته این مسئله منوط به این است که کارشناسی‌های لازم و شناخت و رعایت حقوق متصرف و مستاجر و موارد فنی پیرامون آن توسط استان قبلا انجام و جمع‌آوری شده باشد.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: اما از آنجا که معمولاً افراد متصرف مستنداتی در اختیار ندارند و در عین حال ادعای حقوق مختلفی می‌کنند این مسئله موجب طولانی شدن پروسه صدور مجوز می‌شود یعنی بدون داشتن اجازه در حالی که ملک موقوفه را تصرف کرده‌اند اقدام به احداث اعیان می‌کنند و این خلاف قانون است.

وجود 13 هزار موقوفه در فارس

وی بیان کرد: استان فارس از استان‌های بزرگ کشور است که با داشتن بیش از ۱۳ هزار موقوفه گستره زیادی از موقوفات را شامل می‌شود بنابراین اراضی زیادی از موقوفات در طرح تفصیلی و مسکونی شهرداری‌ها قرار دارد لذا افراد بسیاری دانسته یا نادانسته املاک موقوفه را تصرف کرده‌اند و در املاک موقوفه اعیان از جمله خانه، مغازه و مجموعه‌های صنعتی و تجاری احداث کرده‌اند.

حسنی‌نیا تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با رعایت حق وقف و مطالبه حقوق موقوفات تلاش می‌کند به مستاجرین و متصرفین نیز در این شرایط  کمک و کار آن‌ها را تسهیل کند زیرا برخی به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات اوقاف و موقوفه حاضر نیستند تمکین کنند و این مسئله منجر به طرح پرونده در محاکم قضایی می شود در نتیجه مشکلات زیادی را برای خود به وجود می‌آورند.

وی گفت: اما سازمان اوقاف از تمامی این افراد دعوت می‌کند که با مراجعه به ادارات اوقاف نسبت به پرداخت حقوق موقوفه و اراضی که در تصرف دارند اقدام کنند و حتی با صدور مجوزهای لازم سازمان اوقاف این افراد می‌توانند سند اعیانی بگیرند و هم تسهیلات بانکی دریافت کنند و هم برای ملکشان پروانه بگیرند و موقوفه نیز به حقوق وقف دست می‌یابد.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: چنانچه مستأجر و یا متصرف موقوفات برای پرداخت حقوق موقوفه اقدامی نکنند با مشکلات عدیده در سال‌های بعد مواجه می‌شوند زیرا با توجه به روند ثبت اسناد مالکیت طی سال‌های آینده دیگر برگ کاغذی اعتبار نخواهد داشت و حتماً تمامی اوراق باید رسمی شود و برای رسمی شدن اسناد خود باید حتماً مجوزهای لازم را از سازمان اوقاف دریافت کرده باشند، بنابراین در  چنین شرایطی در آینده قطعاً با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و به نفع آن‌هاست که در فرصتی که وجود دارد تقاضا دهند و برای این امر به ادارات اوقاف مراجعه کنند.

به گفته وی، طی سه سال اخیر ۲۲۵ مورد مجوز با موضوعات مختلف از جمله تبدیل به احسن، اضافه و کاهش مساحت املاک اوقافی، حق تملک اعیان، تغییر کاربری و... برای استان فارس صادر شده است است و این رقم خود نشان از گستردگی دایره موقوفات این استان دارد.

حسنی‌نیا با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش می‌کند ضمن رعایت حقوق شرعی وقف تا حد امکان با متصرفین همکاری کند تا در ضمن صدور مجوزها مشکلات مردم هم حل شود و هم حقوق موقوفات تعیین تکلیف شود، گفت: البته نسبت به متصرفین که مدت طولانی املاک و اراضی موقوفه را در تصرف دارند و هیچگونه اقدامی جهت پرداخت حقوق موقوفه نکرده‌اند و هم اکنون نیز اراده‌ای برای پرداخت حقوق شرعی وقف ندارند، قطعاً در برابر این افراد اقدام قضایی می‌شود.

وی در ادامه در خصوص تسهیلات و تخفیفات در در دو سال اخیر که کشور با مسئله شیوع کرونا مواجه بوده است، نیز گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام شیوع کرونا صرفا برای کسبه‌هایی که با توجه به آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در این ایام نتوانستند فعالیت کنند تخفیفات در نظر گرفته است و لیست این مستاجران احصاء شده است و به مدت یک تا دو سال مورد طرح بخشودگی قرار گرفته‌اند به نحوی که در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد تومان از اجاره بهای مستأجرین موقوفات کشور با مجوز نماینده ولی فقیه بخشیده شده است.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله اقدامات شاخص این سازمان در دوران مدیریت جدید را راه‌اندازی و تشکیل کمیسیون املاک و کمیسیون بهره‌وری اقتصادی موقوفات بوده است که این کمیسیون‌ها کمک بسیاری در شفافیت موضوعات پیرامون وقف داشته‌اند.

وی اضافه کرد: از آنجا که همه اعضا ستادی سازمان از مسئولین بازرسی، تحقیق، حراست معاونت‌های بهره‌وری اقتصادی و حقوقی  ثبتی در این کمیسیون‌ها عضو هستند، این مسئله خود به کم کردن زمان صدور مجوزها و تسهیل در کار ارباب رجوع شده است. البته همواره توصیه می‌کنیم کارشناسان ادارات اوقاف در مواجهه با ارباب رجوع و مراجعه کنندگان آن‌ها را راهنمایی و ارشاد کنند که با قوانین وقف به درستی آشنا شوند و معتقدیم اگر مردم با قوانین وقف آشنا شوند بسیار استقبال می‌کنند و خیلی سریع اراضی را که در تصرف دارند به صورت منطقی، شرعی و قانونی مشکلات پیرامون آن را حل و فصل می‌شود.

انتهای پیام
captcha