حالت‌های صدا در القای مفهوم آیات بسیار تاثیرگذار است
کد خبر: 3975674
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶

حالت‌های صدا در القای مفهوم آیات بسیار تاثیرگذار است

قاسم مقدمی، تقلید در قرائت را یک ضرورت دانست و گفت: در ابتدای تقلید، فرد فقط باید شنونده باشد و پس از آن تلاوت استاد مورد نظر را قطعه قطعه کرده و مرحله به مرحله آن را تقلید کند.

قاری

به گزارش ایکنا از خوزستان، قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی قرآن در برنامه جمعه شب‌های موسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته 14 خردادماه از فضای مجازی پخش شد، اظهار کرد: استعداد در تلاوت قرآن کریم در خیلی از افراد وجود دارد اما شاید تاکنون دید ما نسبت به تلاوت قرآن حرفه‌ای نبوده است. شاید قاریان کمتر خودشان را در این جایگاه قرار می‌دهند که یک مبلغ هستند و مخاطب انتظار دارد که آنها تلاوت‌های معنا‌محور و در خور شأن مفاهیم قرآنی ارائه دهند.

وی بیان کرد: معمولاً گفتارها و رفتارها در راستای فن یا تخصص تلاوت قرآن کریم نیستند؛ ممکن است فرد خیلی کم برای خواندن وقت بگذارد و فقط برای یک محفل آمادگی را در خود ایجاد کند و در طول زمان تمرین نداشته و این همت را از خود نشان ندهد و این یک ضعف است. قاری همیشه باید خود را آماده و رو به جلو نگه دارد و به آن چیزی که دارد قانع نباشد و سعی و تلاش بر آن باشد که خواندن‌ها هر روز بهتر از دیروز باشد.

مقدمی با بیان اینکه آموزش‌ در قرائت بیشتر باید عملی باشد تا تئوری، گفت: در گذشته اینگونه بود که قاری در محضر استاد قرائت خود را ارائه می‌داد و همانجا هم اشکالاتش اصلاح می‌شد که آن شیوه تأثیرگذاری بیشتری دارد.

این قاری بین‌المللی، تقلید را یک ضرورت دانست و افزود: تقلید فرآیند و مرحله‌ای است که حتماً باید قاری و قرآن‌آموز آن را با کیفیت و تعمق سپری کند.  موضوع اصلی در تقلید، انتخاب قاری مقلَد است؛ انتخابی که متناسب با ظرفیت‌های فرد باشد. علاقه و سلیقه مهم هستند اما مهمتر از همه اینها موضوع برخورداری از مولفه‌های لازم قرائت است؛ چنانچه بخواهیم از کسی تبعیت کنیم باید با مولفه‌های بسیاری از او همخوانی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: صداها به چند نوع تقسیم می‌شوند؛ صداهایی که کامل هستند و صداهایی که ناقص هستند. صداهای کامل عموما صداهای مطلوب‌تری هستند که آن صداها کم هستند اما صداهای ناقص یا در اوج مشکل دارند یا در بم. وقتی که این صدا به محضر یک استاد عرضه شود نقاط قوت و ضعف‌ پیدا شده و متناسب با آنها الگوی کار معرفی شده و تقلید انجام می‌شود. 

مقدمی ادامه داد: در ابتدای تقلید، فرد فقط باید شنونده باشد و پس از آن تلاوت استاد مورد نظر را قطعه قطعه کرده و مرحله به مرحله آن را تقلید کند. ظرافت‌های دیگری غیر از بحث تقلید در صدا وجود دارد که معمولا آنها مغفول هستند. خیلی‌ها لحن، آهنگ و ملودی را تقلید می‌کنند و از ظرافت‌ها و حالت‌هایی که حامل مفاهیم است غافل هستند. حالت‌های صدا در القای مفهوم و معنا بسیار تاثیرگذار است. چنانچه قاری به این موضوع دقت کند در انتخاب الگوی مناسب در خروجی صدا می تواند برایش راه‌گشا باشد.

قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: بعضی از قاریان بعد از سالهای سال که قاری هستند هنوز جایگاه درستی برای خروجی صدایشان پیدا نکردند و این یک ضعف است؛ دلیل این امر آن است که شاید تقلید درستی نداشته‌اند. لازم است که قاری انواع و اقسام خروجی صداها را بشناسد و آنها را پیاده کند و با تمرین و تکرار زیاد می‌تواند جایگاه درستی را به عنوان پایه صدای خود در سراسر تلاوتش پیاده کند.

انتهای پیام
captcha