مهندسی فرهنگی که رئیس مکتب جعفری انجام داد / برپایی سوگواری یکپارچه هیئات مذهبی فارس
کد خبر: 3975661
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴

مهندسی فرهنگی که رئیس مکتب جعفری انجام داد / برپایی سوگواری یکپارچه هیئات مذهبی فارس

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس با بیان اینکه هدایت تشریعی و احیای تفکر اسلامی لازمه امامت است، گفت: بعد از امام باقر(ع) با پیگیری‌های مداوم امام جعفر صادق(ع) راه و روش علمی - کلامی آن امام گرامی به ثمر نشست و حاصل آن، پایه‌گذاری مکتب علمی - کلامی تشیع شد.

رضا محمدیان، رئیس شورای هیئات مذهبی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، سالگرد ارتحال امام و 15 خردادماه گفت: امام صادق(ع) به عنوان رئیس مکتب شیعه جعفری، همواره جایگاه خاصی برای شیعیان جهان داشته و دارد.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در طول عمر پر برکت خویش هزاران شاگرد را تربیت کرد و همواره مورد ستایش تمامی عالمان عصر خویش بود، افزود: در متون دینی شیعه، چندین هزار روایت از آن حضرت در تفسیر، اخلاق و به ویژه فقه رسیده که باعث عظمت حدیث شیعه و موجب تقویت بنیه علمی آن است.

محمدیان با ذکر این نکته که آگاهی از معارف دینی و علوم بشری در راستای هدایت تشریعی، احیای تفکر اسلامی و فرهنگ غنی اسلامی به منظور اداره امور مسلمین در ابعاد فردی و اجتماعی، لازمه امامت است، گفت: بی شک اقدامات علمی امام صادق(ع) مرهون وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی منحصر به فرد آن عصر و اقدامات امام محمد باقر(ع) در راستای اعتلای فرهنگی و تمدنی و زمینه‌ساز برای تأسیس دانشگاه بزرگ جعفری است.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس تأکید کرد: به گواهی مورخان و محققان اسلامی حضرت امام باقر(ع) در شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در آن مقطع حساس تاریخ اسلام نقش مهمی داشته است و بعد از امام باقر(ع) با پیگیری‌های مداوم فرزند بزرگوارش، امام جعفر صادق(ع) راه و روش علمی - کلامی آن امام گرامی به ثمر نشست و حاصل آن، پایه‌گذاری مکتب علمی - کلامی تشیع شد.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) همچنین در عمر پربرکتش موضوع فرهنگ فاطمیه و عزاداری فاطمی را احیا کرد، گفت: موضوع دیگری که امام صادق(ع) بدان اهتمام ویژه داشت بحث مهدویت بود چنانچه دعای ندبه و دعای عهد از امام صادق(ع) به ما رسیده است و امروز هم هیئات مذهبی و متدینان جامعه همواره تلاش می‌کنند تا راه و منش ائمه اطهار به خصوص امام صادق(ع) را زنده نگه دارند.

محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های هیئات مذهبی فارس در ایام سوگواری سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری پرداخت و گفت: هیئات مذهبی فارس در این ایام در فضاهای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم‌های سوگواری سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری خواهند کرد.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس اظهار کرد: در شهر مقدس شیراز نیز مانند روال هر سال مراسم سوگواری در صبح سالروز شهادت آن حضرت در مدرسه علمیه خان با سخنرانی آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی با حضور هیئات مذهبی برگزار می‌شود و بعد از آن دسته‌های سوگواری و عزاداری هیئات مذهبی در یک حرکت نمادین به سمت بست احمدی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نیز دسته‌های هیئات مذهبی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی سوگواری یکپارچه و متحدی را برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha