الگوگیری منش و اندیشه امام(ره) از مکتب پیامبر(ص) / تربیت قرآنی؛ لازمه دستیابی به عدل
کد خبر: 3975638
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
آیت‌الله دژکام اظهار کرد:

الگوگیری منش و اندیشه امام(ره) از مکتب پیامبر(ص) / تربیت قرآنی؛ لازمه دستیابی به عدل

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تیتر اصلی وصیت امام(ره) را حدیث ثقلین پیامبر مکرم اسلام(ص) برشمرد و گفت: اگر امام خمینی(ره) مرد میدان و پیشوای انقلابیون و آزادگان و مبارزان بر علیه ظلم و بی عدالتی شد، الگو از مکتب پیغمبر(ص) گرفت.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 14 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن سفارش به رعایت تقوای الهی، برخی از آیات قرآن در خصوص روز قیامت و حسابرسی یادآور شد و گفت: اگر به اندازه یک ذره‌ای که در هوا معلق است، خیر انجام داده باشیم روز قیامت همان عمل ما جلو می‌آید و اگر به اندازه یک ذره، کار شر انجام داده باشیم آن هم در روز قیامت حساب می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی از مواقع ما تنها ظاهر وقایع را می‌بینیم، افزود: امروز عده‌ای می‌خواهند بر کرسی‌های شورای شهر و یا ریاست جمهوری بنشینند، هر کسی هم در این راستا تلاش می‌کند اما اگر تلاش خیر یا شر است، حساب می‌شود و این‌گونه نیست که دیگری این بار را به دوش بکشد زیرا طبق آیات قرآن روز قیامت هیچکس بار دیگری را به دوش نمی‌کشد، پس توجه داشته باشیم اگر به حمایت از کسی وارد میدان می‌شویم و یا به مخالفت با کسی به واسطه اینکه دلیلی داریم، برمی‌خیزیم باید پاسخ تمام این‌ها را روز قیامت به درگاه خداوند دهیم.

آیت‌الله دژکام بر ضرورت حفظ آبروی افراد در انتخابات تأکید کرد و در این زمینه بیانات رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و گفت: معظم‌له تصریحاً به این مسئله تأکید کردند که توهین به افراد و شخصیت افراد را کم و زیاد کردن و به ناحق به کسی حرف زدن درست نیست و باید در آن دنیا در این باره پاسخگو باشیم و اگر کسانی این کارها را انجام دادند باید در همین دنیا بروند آن را اصلاح کنند زیرا روز آخرت پاسخ به این اعمال بسیار سخت‌تر است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه قرآن کریم و رفتار اهل بیت(ع) برای ما در این زمینه‌ها درس است، به فرا رسیدن سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در این روز خوب است محورهای اصلی وصیت‌نامه امام راحل را مرور کنیم.

تیتر اصلی وصیت‌نام امام(ره)

وی تیتر اصلی وصیت امام(ره) را حدیث ثقلین پیامبر مکرم اسلام(ص) برشمرد و گفت: امام انقلاب اسلامی، مسلماً برای اندیشه‌های انقلابی خویش مبانی و اسناد و مدارک دارد و برای منش انقلابی خودش الگو دارد. مبانی اندیشه انقلابی و الگوی رفتار انقلابی امام(ره) کیست که این‌ها را در وصیت‌نامه توضیح داده است.

 آیت‌الله دژکام با ذکر این نکته که کسی ادعای انقلابی‌تر از امام(ره) نداشته باشد و از خودش اندیشه‌ و منش انقلابی را تبیین نکند، گفت: آن که پیشوای همه انقلابی‌های این عصر و قرن بود، تمام اندیشه‌ و منش و رفتارش را در یک حدیث از خاتم انبیا(ص) خلاصه کرد که همه باید بدانند اگر خمینی(ره) مرد میدان و پیشوای انقلابیون و آزادگان و مبارزان بر علیه ظلم و بی عدالتی شد، الگو از مکتب پیغمبر(ص) گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه پیامبر(ص) دو ثقل قرآن و اهل بیت(ع) را برای ما به یادگار گذاشته است، گفت: اگر می‌خواهیم پیرو پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و امام راحل یا رهبر معظم  انقلاب باشیم راه همین است و دو مطلب باید اندیشه و منش ما را بسازد که نخست قرآن کریم و دوم اهل بیت(ع) است.

قرآن را درس اصلی اندیشه انقلابی خود بدانیم

وی با تأکید بر اینکه باید قرآن کریم را به عنوان روش زندگی و درس اصلی اندیشه الهی، دینی و انقلابی یاد گرفته و از آن الگو بگیریم، گفت: امسال دو مرتبه سالروز ولادت امام زمان(عج) داریم و در آغاز سال تأکید کردم که بدین مناسبت باید سال قرآن و عترت داشته باشیم زیرا امام زمان(عج) شریف‌القرآن است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه هر سال و هر روز ما باید سال و روز قرآن و اهل بیت(ع) باشد، گفت: در سال جاری تلاش کنیم تا بیشتر با قرآن و مکتب اهل بیت(ع) آشنا شویم و دل به فرامین امام زمان(عج) بسپاریم و در این راستا از همه تشکل‌های قرآنی و اهل بیتی استدعا کردیم تا همکاری و کمک کنند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) تأکید کرد: اگر از قرآن و اهل بیت(ع) فاصله بگیریم، هرچه شعار انقلابی دهیم توخالی است زیرا انقلاب ما با بقیه انقلاب‌ها تفاوت ماهیتی دارد و ماهیت انقلاب ما این است که الهی و قرآنی است و به پیروی از اهل بیت پیامبر مکرم اسلام(ص) شکل گرفته است لذا این اگر در این انقلاب بخواهیم بدون قرآن و اهل بیت(ع) حرکت کنیم، به مرور ماهیت خود را از دست خواهد داد پس باید بر محور قرآن و اهل بیت(ع) حرکت کنیم.

فعالیت‌های سیاسی بر مبنای قرآن و عترت باشد

وی با تأکید بر اینکه اگر وارد عرصه فعالیت سیاسی و یا اقتصادی می‌شویم باید بر محور قرآن و دستورات اهل بیت(ع) باشد، گفت: همین‌طور اگر در راستای عدالت شعار می‌دهیم و حرف می‌زنیم باید عدالتی باشد که قرآن می‌گوید نه عدالتی که لیبرال دموکرات‌ها و کمونیست‌ها می‌گویند زیرا حقیقت جز در پرتو قرآن مشخص نخواهد شد و این همان است که امام راحل برای ما روشن و واضح ترسیم کرد و ادامه راه پیامبر(ص) است.

آیت‌الله دژکام با یادآوری فرازهای دیگری از وصیت‌نامه امام(ره) گفت: امام(ره) می‌فرماید قرآن انسان‌ساز است و این نگاه عمیق به فلسفه سیاسی دین ماست. ما از نگاه فلسفه سیاسی اسلامی به فرد اهمیت دهیم یعنی تا انسان عادل به درد بخور تربیت نشود، جامعه عدالت‌پرور درست نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از نظر اجتماعی 70 سال کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها تلاش کردند اما به کجا رسیدند، افزود: تا آدم تربیت نشود نمی‌توان توقع داشت که جامعه ساخته شود. قرآن فرد را تربیت و جامعه را هدایت می‌کند و این دو با هم است. بعد از آن امام راحل می‌فرماید قرآن کریم نازل شده است که بشریت را به آن چه باید برسد، برساند و این ولیده علم‌الاسما را از شر شیاطین و طاغوت‌ها نجات دهد زیرا آدم اسماءالله را می‌فهمد اما سئوال اینجاست ما چند اسم الهی را می‌فهمیم و مظهرش هستیم. تا دانا به این اسماء الهی نباشیم، کاری برای خود نکرده‌ایم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: آنکه می‌خواهد حکومت و مدیریت کند و در میدان‌های سیاسی وارد شود و سکان اداره امور و نظارت مجموعه را به دست گیرد، باید خود قدم را در راه علم‌الاسما کند وگرنه ظاهر درست می‌کند اما باطن درست نیست چون کاری با خدا ندارد پس باید مراقب باشیم زیرا خداوند در روز قیامت درباره همه این موارد سئوال می‌پرسد.

تربیت قرآنی؛ لازمه دستیابی به عدل

وی با بیان اینکه باید ابتدا تربیت قرآنی داشته باشیم و در این صورت جهان به قسط و عدل می‌رسد، گفت: برای این کار باید ابتدا از خودمان شروع کنیم یعنی اول با یاد خودمان را نجات دهیم اما برخی زورشان به خودشان نمی‌رسد ولی می‌خواهند همه عالم را درست کنند.

آیت‌الله دژکام با یادآوری مناقب حضرت شاهچراغ(ع) و بُعد امین ولایت بودن ایشان گفت: هرچه حضرت احمدبن موسی(ع) عزت پیدا بر سر همین مسئله است زیرا بر سر نفس خود امیر بوده است پس ما هم باید بر سر نفس خودمان نهیب بزنیم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) بیان کرد: امام(ره) در وصیت‌نامه سیاسی و الهی خویش این حرف‌ها را می‌زند که بر نفس خود امیر باشید و اگر پیرو قرآن باشید، ولیده علم‌الاسماء می‌شوید و وقتی ولیده الهی در انسان تجلی پیدا کرد، بندگی حق ظهور پیدا می‌کند.

وی اگر کسی به فکر انقلابی‌گری است، بدون اینکه محور اساسی قرآن و انسان‌سازی قرآن را محور قرار دهد، هم خودش و همدیگرانی که پشت سرش راه می‌افتند، را فریب می‌دهد، گفت: امروز حکومت متعلق به امام زمان(عج) است و همه چیز در دست ایشان است و اگر بخواهیم چیزی برای دنیا و آخرتمان داشته باشیم باید سر به آستان مقدس حضرت ولیعصر(عج) بگذاریم.

آیت‌الله دژکام همچنین ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: امام می‌فرماید پیرو مذهبی هستیم که می‌خواهد حقایق قرآنی که سراسر آن وحدت مسلمین و بلکه بشریت است، از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به عنوان بزرگ‌ترین نسخه نجات‌دهنده بشر از جمیع قلوبی که بر پای و دست و قلب و عقل پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند، نجات دهد و ما مفتخریم مظهر ما مکتب جعفری است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه افتخار و عظمت ما به این است که مذهبمان جعفری است، گفت: این فضایی که امام(ره) برای توجه به فقه جعفری ایجاد کرد، مربوط به فقیهی است که فقهاتش در مکتب جعفری است و نیابت از امام زمان(عج) داشته باشد و این را امروز به عنوان سند افتخار خود بازگو می‌کنیم.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه ضمن تأکید دوباره به رعایت تقوای الهی گفت: فرداشب، شب سالروز شهادت امام صادق(ع) است که در این راستا مراسمی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد که در این راستا از علاقه‌مندان جهت حضور در این مراسم دعوت به عمل می‌آید.

آیت‌الله دژکام برای همه کسانی که در مسیر مذهب جعفری و انقلاب اسلامی امام(ره) و در راه خون‌های پاک به ناحق ریخته شهدای پاک 15 خرداد قدم بر می‌دارند دعا کرد که خداوند اجر صبر و استقامت و مقاومت شما همراهی با امام صادق(ع) در روز قیامت قرار دهد.

رمز پیروزی انقلاب در کلام امام(ره)

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به اهمیت حفظ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام(ره) در وصیت‌نامه خویش فرموده‌اند رمز پیروزی انقلاب اسلامی چیست. در سال 57 عده‌ای که سن و سالی هم نداشتند از کلاس قرآن به خیابان‌ها ریختند و بر علیه رژیم ستم‌شاهی شعار دادند و برخی هم این حرکت را مسخره می‌کردند که نتیجه‌ای ندارد اما حرکت آغاز شد و به 22 بهمن 57 رسید و پیروز شد.

وی با اشاره به تحلیل امام(ره) درباره رمز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امام(ره) فرمودند دو چیز بیشتر رمز پیروز انقلاب اسلامی بوده است؛ نخست اخلاص، نیت و انگیزه الهی و کار برای خدا بود نه برای دنیا. دوم اجتماع ملت؛ مردم هم متحد به وسط میدان آمدند و این دو باعث شد که انقلاب پیروز شود و امام(ره) فرمودند برای ادامه انقلاب هم باید این دو مورد باشد و اگر نیت خراب شد، زمین می‌خوریم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اهمیت پیروی از ولایت و رهبری و اخلاص داشتن در کارها بیان کرد: امام(ره) فرمود از ما نیست کسی که از خود حساب نکشد، پس از خودمان حساب بکشیم که آیا این کار انجام دادیم خدا از ما راضی است یا خیر.

در انتخابات تنها رقابت است نه دشمنی

وی با بیان اینکه سعی کنیم با همدیگر متحد باشیم، گفت: متأسفانه در عرصه مردم‌سالاری و برگزاری انتخابات برای اینکه به دنیا ثابت کنیم که مردم پای حرف  خویش ایستادند، شیطان می‌آید و در عرصه انتخابات بین برادرها اختلاف و کینه و ناراحتی ایجاد می‌کند، حواسمان باشد که اینگونه نباشد. رقابت در انتخابات هست اما کینه و دعوا نیست.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه اختلاف تنها بین ما و دشمنان نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که هنوز هم بعد از گذشت 42 دست از تحریم و تهدید ملت ایران بر نمی‌دارند و ما تنها با آن‌ها دعوا داریم، گفت: در انتخابات رقابت می‌کنیم و ان‌شاءالله بهترین‌ها انتخاب می‌شوند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در ادامه وصیت امام(ره) را درباره انتخابات یادآور شد و افزود: رهبر معظم انقلاب هم امروز به صورت مفصل در این باره سخنرانی کردند و توضیح بیانات امام(ره) در فرمایشات ایشان به صورت مفصل بود و باید چندین باره به سخنان ایشان گوش داده و آن‌ها را اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: امام راحل فرموده است وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات در صحنه باشند، لذا هر کسی که به امام(ره) اردات داشته و ایشان را قبول دارند در عمل نشان دهند. برخی از جریانات سیاسی ادعا می‌کنند که پیرو خط امام(ره) هستند، پس در عمل نشان دهند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: بعد از آن امام فرمودند همه ملت از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام هستند و چه بسا که در برخی از مقاطع عدم حضور در صحنه و مسامحه گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است لذا مراقب باشیم کشور در مقابل دشمنان را تضعیف نکنیم زیرا تضعیف موضع نظام مسلماً گناه است و عدم شرکت نکردن در انتخابات هم همین است.

امام جمعه شیراز از برخی از اظهارنظرهای کاندیداهای رد صلاحیت شده در انتخابات انتقاد کرد و گفت: ممکن است کسی خوب برای رئیس شدن، سینه می‌زند اما وقتی به او بگویند صلاحیت شما احراز نشده است، می‌گوید من رأی نمی‌دهم؛ این اداها برای چیست و شما چه کاره هستید که بخواهید در این مسائل برای مردم خط و نشان بکشید. امام انقلاب که شما هرچه دارید از صدقه سر اوست فرموده است این کار گناه کبیره محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید اصل قضیه انتخابات را زیر سئوال ببریم زیرا گناه بزرگی است و در اینجا بحث اسلام است و حق نداریم به اسلام و نظام اسلامی لطمه بزنیم زیرا روز قیامت از ما حساب خواهند کشید، گفت: همه باید در انتخابات پیش رو حاضر باشند و حمایت کنند تا ان‌شاءالله در 28 خردادماه شاهد یک انتخاب باشکوه بسیار جدی و خوب که نتیجه‌اش حضور نیروهای ارزشی حزب‌الهی دلسوز برای اسلام و مسلمین در مسئولیت‌ها باشد و مشکل مردم با سعی آن‌ها حل شود، رقم بزنیم.

انتهای پیام
captcha