تمدن اسلامی باید بر پایه دستورات قرآن بنا شود / تبیین لازمه پیمودن مسیر قدرت و عزت انقلاب
کد خبر: 3974172
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
آیت‌الله دژکام:

تمدن اسلامی باید بر پایه دستورات قرآن بنا شود / تبیین لازمه پیمودن مسیر قدرت و عزت انقلاب

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به آیات 14 و 15 سوره حجرات که خداوند در آن ویژگی‌های مؤمنان حقیقی را برمی‌شمارد، گفت: غیرمومنان در تمدن‌سازی اسلامی نمی‌توانند نقشی ایفا کنند زیرا تمدن اسلامی بر پایه دستورات خداوند در قرآن کریم باید بنا شود.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 7 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به آیات 14 و 15 سوره حجرات، گفت: عمده مسائل فردی، دینی اجتماعی و سیاسی باید بر محوری که قرآن کریم در این آیات فرموده است، تطبیق شود.

وی به شأن نزول این دو آیه اشاره کرد و افزود: عده‌ای در مدینه ادعای مسلمانی داشتند که گویا نیازهای مالی داشتند و احساس کرده بودند که پیامبر(ص) می‌تواند این نیازهای آنان را برطرف کنند و به تعبیر این روزها می‌گویند بوی مال و مقام به مشامشان خورده بود و نزد پیامبر(ص) گفتند ما مؤمن هستیم، سهم داریم؛ البته مؤمن نه به معنای آنکه خدا را پرستش می‌کنیم و قیامت را قبول داریم بلکه به آن معنا که ما هم سهم داریم و بدهید.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه متأسفانه در ایام انتخابات چنین مسائلی را زیاد می‌بینیم، گفت: برخی تا می‌بینند یک شخص رأی دارد، می‌خواهند نفر اول ستادش باشند. این‌ها کسانی هستند که به جز ظاهر زندگی دنیا چیزی نمی‌بینند و نه قلباً خدا را قبول دارند، نه قرآن و نه قیامت. این‌ها امتحان خود را به درگاه خدا پس می‌دهند و زمانی که رفوزه شدند، می‌روند.

ویژگی‌های مؤمنان واقعی

امام جمعه شیراز با یادآوری فرازهای دیگر آیات مذکور گفت: خداوند در این آیات می‌فرماید شما هنوز ایمان نیاورده‌اید و دلتان هنوز تسلیم فرمان خدا نیست. اگر قلب جای خدا شد، مؤمن هستیم وگرنه داریم خودمان را فریب دهیم زیرا نمی‌توان خدا را که فریب داد لذا قلب و دل باید جای محبت خدا و ترس از عقاب الهی باشد. سپس خداوند فرمود بگویید ما مسلمان هستیم یعنی تسلیم شدیم و اگر به جای این ظاهرسازی مسلمانی، واقعاً مطیع خدا و پیامبر(ص) شوید و دنبال کارهای نیک باشید و فرمان خداوند متعال را ببرید، هیچ که ضرر نمی‌کنید، خداوند به شما عنایت هم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه خداوند در آیه 15 سوره حجرات هم ویژگی‌های مؤمن واقعی را برمی‌شمارد، افزود: 42 سال است که انقلاب اسلامی پیروز شده است و افراد زیادی ادعا می‌کنند که انقلاب را قبول دارند اما سئوال اینجاست که چه کسانی مؤمن واقعی هستند و این افراد باید مشخص شوند و اگر می‌خواهیم واقعاً مؤمن شویم، خود را با این شرایط قرآنی تطبیق دهیم.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید مؤمن کسی است که واقعاً خدا را قبول دارد. در این عالم رب و اداره‌کننده کیست؟ افراد زیادی می‌گویند آمریکا. این افراد هنوز ایمان نیاورده‌اند. کسی ایمان آورده است که می‌گوید خداوند این دنیا را اداره می‌کند و اگر مقدرش نباشد، آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در این آیه خداوند می‌فرماید مؤمن کسی است که ایمان به ربوبیت خدا دارد، خدا رب است و جز او پروردگار و اداره کننده عالم نیست. ما بندگی می‌کنیم و می‌دانیم در بندگی خدا هیچ ضرری نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در آیه مذکور خداوند تأکید می‌کند ایمان به پیامبر(ص) که هرچه او فرموده است، خیر و صلاح ماست و هرچه در قرآن آورده است برای دنیا و آخرت بشر بهترین است، گفت: باید این‌ها را باور کنیم نه اینکه نسخه‌های باطل شده فرهنگ‌ها و تمدن‌های از خدا برگشته اروپایی و آمریکایی را ترجمه کرده و بگوییم باید این کار کنیم. در صورتی که دستور خدا چیز دیگری است. چنین فردی ایمان ندارد و گمان می‌کند تمام علم آنجاست و دستور زندگی بشر آنجاست به همین دلیل مرتب ترجمه می‌کند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه خداوند می‌فرماید هرچه برایتان لازم بوده است، گفته‌ام اما افراد مذکور باور نمی‌کنند، گفت: چنین افرادی در تمدن‌سازی اسلامی نمی‌توانند نقشی ایفا کنند زیرا تمدن اسلامی بر پایه دستورات خداوند در قرآن کریم باید بنا شود.

در مسیر خدا شک نکنیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تصریح اینکه خداوند در این دو آیه پس از ایمان به خدا و پیامبر(ص) دو ویژگی دیگر را ذکر می‌کند که بسیار مهم است، ادامه داد: نخستین ویژگی آن است که خداوند می‌فرماید شک نکنید، کارتان درست است. این ضعف دنیاست که وقتی چند رسانه خارجی کافر که دین را قبول ندارند، حرفی می‌زنند، عده‌ای فریب می‌خورند، کسی که فریب می‌خورد، قطعاً ایمان ضعیفی دارد.

وی تأکید کرد: شک نکنید مسیری که در انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام و با پایمردی شهدای عزیز شروع کرده‌ایم، راه درستی است. تمام قدرت‌های دنیا نتوانستند علیه این انقلاب کاری کنند و بعد از 42 سال هنوز هم تهدید می‌کنند و به یاری خدا در روز 28 خرداد رأی خواهیم داد تا این نظامی که به برکت خون شهدا راه انداختیم و خون شهید سلیمانی‌ها راهش را تضمین کرده است، حفظ خواهیم کرد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه نباید در این مسائل تردید کنیم زیرا ما راه الهی را طی می‌کنیم و طبق دستور خدا حرکت می‌کنیم. گفت: نائب امام زمان(عج) در رأس انقلاب ایستاده است و نباید تردید کرد. این ملت صبار و شکور ایران به یاری خدا در 28 خردادماه نشان خواهد داد که جامعه مؤمنی است و پای حرف خود محکم ایستاده است و شک به دل خود راه نمی‌دهد که باید این مسیر را محکم ادامه دهد.

وی ویژگی دوم را در آیات مذکور یادآور شد و افزود: حالا که می‌دانیم مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم برای اینکه این مسیر به نتیجه نهایی برسد که ظهور امام زمان(عج) است، مجاهدت و تلاش کنیم و منتظر نمانیم و بگوییم که بالاخره طوری می‌شود. باید مجاهدت قهرمانانه در وسط میدان مانند شهید سلیمانی و در ادامه راه ایشان باشد. این تلاش و جهاد برای خدا که هرکس، هر کاری در این نظام انجام می‌دهد، هدفش فی سبیل الله باشد نه برای خودش و گرفتن مقام باشد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه کار برای خدا را نیت کرده و دنبال کنیم زیرا کار برای خدا نه تنها هیچ گاه ضرر ندارد بلکه سود هم دارد، گفت: کسی که می‌گوید مؤمن است باید سوای اینکه خداوند، پیامبر(ص) و قرآن را قبول دارد، باید این دو ویژگی را برای خود ایجاد کند؛ نخست اینکه نباید شک کرد که راهمان درست است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز تمام دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن علیه انقلاب اسلامی بسیج شده‌اند اما امام راحل می‌فرماید این‌ها همه تلاش می‌کنند تا در دلتان شک ایجاد کنند لذا نباید شک کرد و در این راه محکم و قاطع بود.

برای رأی دادن نیت خود را الهی کنیم

وی با بیان اینکه در گام دوم باید برای خدا کار کرد، گفت: برای رأی دادن هم باید نیت برای خدا داشته باشیم و اصولاً هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم نیتش برای خدا باشد تا نتیجه دهد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه آیه ذکر شده در مورد وجود مقدس حضرت علی(ع) نازل شده است، گفت: ابن عباس گفته است که تمام خوبی‌های این آیه در وجود مقدس حضرت علی(ع) جمع است و آن حضرت این آیه را در ابتدای جنگ صفین تلاوت کرد و به مردم گفت که با کید معاویه به شک نگفتید.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: مسائل واضح است؛ آنکه مرام علی‌بن ابیطالب(ع) را می‌شناسد، هم می‌داند که علی مع الحق و الحق مع علی و هم اینکه ادامه‌دهندگان راه حضرت را شناخته و همراه می‌کند لذا این مسیر نورانی را با کمک هم ادامه دهیم و در گام دوم انقلاب اسلامی موفق باشیم که زمینه ظهور حضرت بقیةالله(عج) را فراهم کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خداوند همگان را مأمور به اجرای عدالت فرموده است، گفت: آنچه که دغدغه عموم مؤمنین در این سال‌هاست این است که عدالت آن طوری که ما به عنوان پیروان علی(ع) مدنظر داریم متأسفانه در جامعه امروز پیاده نمی‌شود و رهبر عظیم‌الشأن انقلاب در بیانیه گام دوم اکیداً در این مسئله صحبت فرموده‌اند که باید برای اجرای عدالت بیش از این تلاش کنیم.

لازمه تحقق عدالت اسلامی

آیت‌الله دژکام، لازمه چنین کاری را تقوا و خدا ترسی و عالم و آگاه بودن به قضا و حکم خدا دانست و افزود: گاهی ممکن است یک نفر عالم باشد اما از خدا نمی‌ترسد لذا معامله می‌کند. کسی هم هست تقوا دارد اما علم ندارد. سئوال اینجاست که عدالت چگونه اجرا شود؟ برخی‌ها گمان می‌کنند که در محکمه بشینند و دو نفر بیایند طرح دعوا کنند، به راحتی می‌توانند عدالت را اجرا کنند در صورتی که اجرای عدالت سوای از تقوا و خداترسی، علم هم می‌خواهد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: اگر کسی که قضاوت می‌کند به مواضع حق علم نداشته باشد نمی‌تواند عدالت را اجرا کند لذا برای تحقق عدالت باید به فکر پرورش نسل عالم به احکام الهی باشیم. یکی از کارهای حوزه‌های علمیه همین است که باید کار اصلی هم باشد و کسانی تربیت کند که پس از مدت تحصیل بتواند احکام الهی را شناخته و طبق آن حکم کرده و به دیگران هم یاد دهد و در صدد اجرای احکام الهی باشد.

وی با یادآوری اینکه این ایام مصادف با ثبت‌نام حوزه‌های علمیه است، گفت: جوانان با استعداد خداپرست باید جذب حوزه‌های علمیه شوند زیرا علم دین گستره وسیعی دارد به خصوص فقه و باید تقریباً چند کارشناسی ارشد کنار هم جمع شده تا فردی فقیه شود. بنابراین استعداد معمولی نمی‌تواند از عهده این کار برآید و به همین دلیل می‌بینیم افراد زیادی جذب حوزه‌های علمیه می‌شوند اما فقیه نمی‌شوند و تنها افرادی که استعداد بالایی دارند موفق  می‌شوند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه برای فقیه شدن تقریباً یک دوره تحصیل 20 ساله می‌خواهد، افزود: برای اجرای عدالت به این موارد نیاز داریم وگرنه عدالت اسلامی و عدلی که سیره خاتم انبیا(ص) است محقق نمی‌شود بنابراین باید به این موارد تأکید کنیم و کسانی که این استعداد دارند از نظر الهی و دینی موظف هستند و ما هم آنان را تشویق و دعوت کرده تا در مراکز حوزوی حضور پیدا کرده و بتوانند در اثر تحصیل به جامعه دینی ما در راستای اجرای عدالت خدمت کنند.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود مکر و حیله‌های دشمنان را یادآور شد و گفت: در طول سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان اسلام به تعبیر قرآن، هر ساعت یک خط و نشانی برای شما کشیده‌اند و هر صحنه‌ای از صحنه‌های انقلاب که پیش آمده است، آنان گفته‌اند که چنان می‌کنیم یا چنان می‌شود تا هراس به دل مؤمنان کشانند.

مردم از بی عدالتی خسته شده‌اند

وی تصریح کرد: در طی این سال‌ها مشاهده کردیم که هر صحنه‌ و انتخاباتی که می‌خواهد در کشورمان برگزار شود، دشمنان برای ما چنین سخنانی زده‌اند. این سخنان واقعاً تکراری شده است اگر حرف دیگری دارند، بزنند. تاکنون هزار بار گفته‌اند که مردم دیگر پای صندوق‌های رأی نمی‌آیند اما دیدند که مردم می‌آیند و رأی می‌دهند. همچنین تاکنون هزار گفته‌اند که مردم خسته شده‌اند، درست است ممکن است مردم از بی عدالتی خسته شده باشند اما می‌دانند ذات انقلابشان برای عدالت است لذا از آن حمایت می‌کنند.

آیت‌الله دژکام افزود: مردم از یکسری رفتارهای انسان‌هایی که برای خدا کار نکرده‌اند خسته شده‌اند اما به این معنا نیست که انقلاب و اصل حرکت آن را بی ارزش می‌دانند. مردم برای کار امام و شهدا و زحمات ایثارگران احترام قائل بوده و هستند.

با کیک و آبمیوه مردم 40 سال استقامت نکرده‌اند

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اضافه کرد: دشمنان وقتی می‌بینند که مردم در انتخابات حضور پیدا کرده‌اند می‌گویند به آن‌ها پول یا کیک و آب میوه داده‌اند در صورتی که با کیک و آب میوه‌ نمی‌توان کسی را 40 سال در عرصه مبارزه با آمریکا نگه داشت. مردم با خدا معامله کرده‌اند. دشمنان چه بخواهند یا نخواهند، مردم حرف‌های کهنه آنان را گوش نمی‌دهند و مسیر انقلاب اسلامی دارد تجدید سازمانی می‌کند که چله دوم انقلاب را در راستای اهداف مقدس این نظام به خوبی به نتیجه برساند و کار انقلاب به مرحله نهایی خودش برسد که ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور است.

وی اظهار کرد: در این راستا گاهی اوقات نهادی از نهادهای انقلاب اسلامی زیر فشار قرار می‌گیرد مانند وضعی که این چند روز شورای نگهبان داشت که طبیعی است. بالاخره کسی که می‌خواهد کار انقلابی کند، قطعاً مورد هجمه دشمنان قرار می‌گیرد و باید بدانیم که دشمن بیکار نمی‌نشیند.

آیت‌الله دژکام ضمن تقدیر از زحمات شورای نگهبان بیان کرد: اگر شورای نگهبان برخی را تأیید می‌کرد و بعد از انتخابات مردم رنجش پیدا می‌کردند که چرا شورای نگهبان آنان را تأیید کرده اما اکنون دیگر چنین کاری نکرده است. البته در این اثنی برخی درباره مشارکت مردم در انتخابات سخن می‌گویند که برای جذب مشارکت باید دولت کاری کند تا مردم علاقه‌مند شوند به پای صندوق‌های رأی بیایند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه خستگی مردم از جای دیگر است اما عده‌ای آن را به پای شورای نگهبان می‌نویسند، گفت: مردم از دست کارهای دیگران خسته هستند وگرنه اصل صحبت مردم در این چند سال اخیر این بوده است که چرا شورای نگهبان این افراد را تأیید کرده است.

شورای نگهبان به قانون عمل کرده است

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان عمل به قانون کرده است که حق قانونی آن هم بوده است و مردم هم باید اکنون وظیفه خود را انجام دهند، معضل معیشت را مسئله اصلی این سال‌ها توصیف کرد و گفت: اگر با پای کار آوردن یک دولت جوان حزب‌اللهی بتوانیم معضل معیشت را حل کنیم، بقیه مسائل انقلاب اسلامی حل خواهد شد چرا که بحمد الهی از جهات دیگر مسیر قدرت و عزت را پیموده‌ایم.

آیت‌الله دژکام، لازمه پیمودن مسیر قدرت و عزت انقلاب اسلامی را روی کار آمدن یک دولت قوی حزب‌الهی پای کار برشمرد و گفت: همه همت خود را این بگذاریم که بهترین انتخاب را داشته باشیم و خدا هم به این کار جهادی برای خدا، برکت خواهد داد و نتیجه هم مطلوب خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با یادآوری اینکه امروز روز قانون و مجلس شورای اسلامی است، گفت: بدین مناسبت رهبر معظم انقلاب سخنرانی بسیار پربهره‌ای را شب گذشته با نمایندگان مجلس داشتند که ابعاد گوناگون این صحبت و سخنرانی باید مرتب تبیین و مورد بررسی قرار گیرد.

وی از دلسوزان نظام جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس خواست تا سخنان معظم‌له را مرتب مرور کرده و چارچوب‌هایی که درباره عمل دستگاه قوه مقننه فرموده‌اند، اجرایی شود و سپس افزود: دو سرفصل در سخنرانی رهبر معظم انقلاب بود. یکی اینکه فرمودند در انتخابات پیش رو مسئله فرعی را جای مسئله اصلی قرار دهند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: معظم‌له فرمودند مسئله اصلی مردم فضای مجازی نیست؛ درست است که فضای مجازی مهم است اما بحث جای دیگری است. ایشان فرمودند مشکل بیکاری جوانان است. چند سال است که ایشان مکررا تکرار می‌کنند که مشکل در داخل کشور است و نیایید بگوید در روابط با کشورهای دیگر چه می‌خواهید بکنید. سئوال این است که در روابط با سایر کشورها کسانی که ادعا می‌کردند که ایجاد می‌کنند، به کجا رسیده‌ایم.

مشکلات اصلی مردم را جابجا نکنیم

امام جمعه شیراز با بیان اینکه بحث این است که درون کشور با اتکا به توانمندی‌های خود می‌توانیم مسئله اقتصاد و معیشت و سایر مسائل را حل کنیم و باید برای این‌ها راه حل داد و نباید این‌ها را جابجا کنیم، گفت: چند سال گفتند برای اینکه گذرنامه ایرانی قرب و اعتبار داشته باشد، تلاش کرده‌ایم اما اکنون چند نفر از مردم می‌خواهند سفر خارجی داشته باشند و کسانی که سفر خارجی رفتند پاسخ دهند آیا واقعاً گذرنامه ما اعتبار پیدا کرد.

وی ضمن هشدار نسبت به کید دشمنان باز هم بر ضرورت اتکا به توانمندی‌های داخلی تأکید کرد و گفت: باید مراقب باشیم دولتی انتخاب کنیم که این ویژگی‌ها را داشته باشد.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس فرمودند نمایندگی مجلس ممکن است آسیب‌هایی داشته باشد و باید به فکر این باشیم که این آسیب‌ها دامن شما را نگیرد زیرا هرجا انسان قدرت دارد شیطان می‌خواهد او را فریب دهد. امیدواریم مجلسی که مجلس انقلابی است بتواند در این جهت هم یک پیشرفت خوبی برای کشور حاصل کند و خودشان را درگیر مسائلی که فایده‌ای ندارند، نکند.

انتهای پیام
captcha