وداع عاشقانه با ماه خدا
کد خبر: 3971069
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
شرحی بر دعای 45 صحیفه سجادیه/

وداع عاشقانه با ماه خدا

یک مدرس حوزه علمیه به تفسیر دعای 45 صحیفه سجادیه در باب وداع حضرت سجاد با ماه رمضان پرداخت و گفت: وداع کردن علامت اشتیاق به چیزی است در این دعا امام سجاد می‌فرماید «چه دشوار است وداع با ماهی که دل‌ها در آن نرم شده بود».

وداع؛ علامت اشتیاق / چه دشوار است وداع با ماهی که دل‌ها در آن نرم شده بودحجت‌الاسلام علی‌اکبر عبادی نیک، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه دعای 44 صحیفه سجادیه، دعای ویژه امام سجاد(ع) برای ورود به ماه مبارک رمضان است، اظهار کرد: دعای 45 نیز در باب وداع با ماه مبارک رمضان گفته شده است.

وی تصریح کرد: اساساً وداع با کسی یا جایی اتفاق می‌افتد که فرد وارد آن محل یا بین آن افراد شده باشد، بنابراین وداع با ماه مبارک رمضان را نیز کسانی رقم می‌زنند که حقیقتاً وارد ماه مبارک شده و از آن بهره‌مند شده باشند.

عبادی گفت: هر چه اتصال به این ماه بیشتر باشد وداع هم پرمعناتر خواهد شد، امام سجاد(ع) در اوج این بهره‌مندی قرار دارد، بنابراین وداع بسیار سوزناکی نیز دارند.

این مدرس حوزه علمیه با تأکید بر اینکه وداع کردن علامت اشتیاق به آن چیز است، افزود: اگر برای فردی جدایی از چیزی سخت باشد وداع عاشقانه‌تری خواهد داشت چراکه معرفت بیشتری نسبت به آن چیز کسب کرده است، کسی که معرفت حقیقی نسبت به این ماه پیدا کرده باشد با اتمام ماه مبارک مانند کسی است که از عزیزی جدایش کرده باشی ناراحت و غمگین است، پیامبر اکرم(ص) در این باره می‌فرمایند «اگر کسی جایگاه این ماه را می‌دانست آرزو داشت هرماه سال، ماه رمضان باشد.»

عبادی نیک برای دعای 45 صحیفه سجادیه پنج محور برشمرد و گفت: در محور اول این دعا حمد و ثنای الهی است، ستایش خداوند توسط امام سجاد(ع) متناسب با آنچه در محورهای بعدی از او خواستار است از آداب هر دعایی است با این مضمون که «ای خدایی که از بخششت پشیمان نمی‌شوی و... .»

وی ادامه داد: در فراز دوم حضرت هدایت الهی را به‌عنوان مهم‌ترین تفضلات خداوند بیان می‌کند، با این مضمون که «خدایا تو ما را با دین برگزیده‌ات هدایت کردی و... .»

عبادی نیک اضافه کرد: امام سجاد(ع) در ادامه بیان این تفضلات، یکی از مظاهر هدایت را ماه مبارک رمضان معرفی می‌کند و می‌فرماید «یکی از رحمت‌های تو بر ما درک ماه مبارک رمضان است و...» این فرازها از فقره 20 تا 22 دعای وداع ادامه دارد که از فراز 23 وداع با ماه مبارک را آغاز می‌کند با این مضمون «چه دشوار است وداع با ماهی که دل‌ها در آن نرم شده بود و در آن گناه هم کم و... .»

این مدرس حوزه علمیه حمد و ثنای خداوند همراه با اقرار به کوتاهی را محور چهارم این دعا بیان کرد و گفت: امام سجاد(ع) در حمد پایانی با اقرار به کوتاهی به طلب بخشش و استغفار از خداوند می‌پردازد و می‌فرماید «خدایا مرا ببخش اگر کوتاهی کردم اگر حق این ماه را آن‌طور که باید به‌جا نیاوردم و... .»

وی در پایان به تشریح محور پایانی دعای وداع با ماه مبارک پرداخت و گفت: حضرت در محور پایانی این دعا تصمیم به طهارت پس از این ماه می‌گیرد با این مضمون که «خدایا کمک کن پس از این ماه بر مسیر درست حرکت کنم و توبه و استغفار را ادامه دهم» امیدواریم ما نیز همچون امام سجاد(ع) پس از این ویژگی‌های کسب شده در این ماه را در ابتدای امر نگه داریم و سپس آن را ادامه دهیم.

انتهای پیام
captcha