آرامگاه لسان‌الغیب میزبان «دولت قرآن» می‌شود
کد خبر: 3968601
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

آرامگاه لسان‌الغیب میزبان «دولت قرآن» می‌شود

معاون فرهنگی نهاد نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس از برگزاری طرح «دولت قرآن» در دهه آخر ماه مبارک رمضان در جوار آرامگاه خواجه اهل راز خبر داد.

«دولت قرآن» عنوان طرحی است كه اجرای آن طی دهه اخیر به‌ صورت پراكنده در شیراز به گوش می‌رسد؛ طرحی كه برگرفته از بیت معروف «صبح‌خیزی و سلامت‌طلبی چون حافظ؛ هرچه كردم همه از دولت قرآن كردم» حافظ است.

طی این سال‌ها مؤسسات قرآنی، قاریان و حافظان، ادارات تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی و از همه مهم‌تر نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همواره بر اجرای طرح «دولت قرآن» كه در قالب آن آیات وحی در جوار آرامگاه خواجه اهل راز همراه با غزلسرایی اشعار و تفسیر آیات و روایات انجام می‌شود تأكید و بر اجرای چنین طرحی اهتمام داشته‌اند. اما این طرح در سه سال اخیر علی‌رغم تأكیدات نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس و همچنین پیگیری‌های خبرنگار ایكنا از مسئولان مربوطه اجرایی نشد ضمن اینكه شیوع كرونا هم مزید بر این علت شد. البته مراسم جزءخوانی قرآن به جز رمضان سال گذشته در جوار آرامگاه حافظ برپا شده است اما برپایی محافل قرآنی در طول سال به فراموشی سپرده شده بود.

اكنون با تشكیل شورای قرآن و عترت در استان فارس با ریاست آیت‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس و امام جمعه شیراز و با عضویت دستگاه‌های مختلف در این شورا كه تأكیدات فراوانی بر اجرای برنامه‌های قرآن و عترت در سال 1400، دوباره اجرای طرح «دولت قرآن» از سوی معاونت فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان كلید خورده است و در نهایت این طرح به تصویب شورای قرآن و عترت استان رسید و تمام دستگاه‌های عضو شورا ملزم به همكاری در اجرای این طرح شدند.

مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، عصر دیروز، 11 اردیبهشت‌ماه در این رابطه گفت: یکی از الزامات جدی فرهنگی در شهر شیراز، بازیابی هویت اصیل معنوی سرمایه‌های فرهنگی این شهر است و حضرت حافظ نیز یکی از همین سرمایه‌های فاخر معنوی و ماندگار شهر شیراز است که باید تلاش کنیم هویت قرآنی و اسلامی این شخصیت برجسته تاریخی را بار دیگر متجلی و برجسته کنیم.

وی افزود: در همین راستا، با همکاری دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط در تلاش هستیم تا طی سلسله برنامه‌های فرهنگی در بازه‌های زمانی مختلف، ضمن مقابله با تحریف شخصیت حقیقی خواجه حافظ شیرازی، به تبیین وجوه مختلف قرآنی و عرفانی این شاعر گران‌سنگ بپردازیم.

معاون فرهنگی دفتر امام جمعه شیراز در ادامه با اشاره به ویژه برنامه «دولت قرآن» در دهه انتهایی ماه مبارک رمضان در آرامگاه حافظ گفت: ویژه برنامه‌ای با عنوان «دولت قرآن» از یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه تا چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه در جوار آرامگاه حافظ با حضور قاریان بین‌المللی قرآن کریم و اساتید برجسته‌ای چون منصوری لاریجانی و آیت‌الله دژکام برگزار خواهد شد که در طی این سلسله برنامه‌ها، ضمن قرائت فاخر آیاتی از قرآن کریم، اساتید مدعو به تبیین نکات عرفانی و تفسیری از اشعار قرآنی حافظ خواهند پرداخت.

مشفقیان بیان كرد: به‌ دلیل استمرار وضعیت قرمز کرونا در شهر شیراز، این برنامه بدون حضور جمعیت برگزار شده و علاقه‌مندان هر روز می‌توانند این برنامه را ساعت ۱۲:۳۵ ظهر از شبکه استانی سیمای مرکز فارس مشاهده کنند.

انتهای پیام
captcha