یکی از وظایف طلاب مأنوس کردن مردم با قرآن است
کد خبر: 3967482
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶

یکی از وظایف طلاب مأنوس کردن مردم با قرآن است

طلبه حافظ قرآن حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس گفت: جامعه امروز با تلاش دشمنان اسلام از کلام الهی دور مانده و مانوس کردن مردم با نور الهی و ابلاغ مفاهیم ناب این کتاب عظیم همگی از وظایف اصلی طلاب علوم دینی است.

یکی از وظایف مانوس کردن مردم با قرآن طلابخداوند در آیه 9 سوره اسراء می‌فرماید:«إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً؛ همانا این قرآن (خلق را) به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می‌دهد». ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای مأنوس شدن بیش از پیش با قرآن است.

به همین مناسبت خبرنگار ایکنای آذربایجان‌غربی، با مهدی قینرلو، یکی از طلاب حافظ قرآن حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس در مورد نقش و جایگاه این کتاب آسمانی در زندگی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ تأثیر قرآن در زندگی فردی و اجتماعی شما چگونه بود؟

کلام الهی مؤثرترین پدیده‌ای است که روزنه‌ امید را در زندگی برای من باز کرده و جالب آن است که این تأثیرگذاری هیچ‌وقت معلوم‌الحال نبوده و به تعبیر دیگر چرایی و چگونگی تأثیر قرآن با حواس ظاهری چندان قابل درک نیست اما در بزنگاه‌ها نقش خود را نامحسوس نشان داده است. سختی‌های زندگی، فشارهای روانی، وسوسه‌های شیطانی و دنیوی همگی حتی اگر  با کلام الهی  خنثی  هم نشوند به طور چشمگیری از شدتشان کاسته می‌شود که این بازهم از کم ظرفیتی ما انسان‌ها است، چرا که قرآن نور است و نور الهی قابلیت رفع تمام سختی‌ها و مشکلات را دارد.

قرآن تنها کتابی است که آیاتش تکراری نیست و قابلیت صدق در تمام ادوار و هر شرایطی و در هر موضوعی را دارد و شبهات اعتقادی و کلامی و حتی شبهات روز که مطرح می‌شوند همگی با خود قرآن رد و باطل می‌شوند، لذا کمترین وظیفه ما جوانان به‌ویژه قشر مذهبی و طلاب، حفظ و ترویج حفظ آیات الهی است. جامعه امروز ما، با تلاش معاندین و دشمنان اسلام، از کلام الهی دور مانده و مأنوس کردن مردم با نور الهی و ابلاغ مفاهیم ناب این کتاب عظیم همگی از وظایف اصلی طلاب علوم دینی است.

ایکنا ـ وظیفه شما در برابر قرآن چیست؟

این نکته باید قابل توجه قرار گیرد که لازمه این وظیفه مهم، مأنوس بودن طلبه با قرآن و معارف آن است و بهترین وسیله برای دوستی و انس با قرآن، حفظ کلام الهی است و در نهایت اینکه همه دنیا می‌دانند وضعیت جهان اضطراری است و نیاز خود را به ظهور منجی بشریت احساس می‌کنند.

ما به‌ عنوان مدعیان سربازی و سرداری حضرت، وظیفه خطیری برعهده داریم و ید و کلام حضرت هستیم لذا وظیفه همگی ما ابلاغ  اسلام ناب محمد(ص) به سراسر این کره خاکی است. پس ما هرچه بیشتر در این امر سرمایه‌گذاری کنیم، شمشیر نطقمان در برابر هجمه شبهات برّنده‌تر و ندای قرآنی‌مان در راستای رساندن معارف الهی به سرتاسر عالم، رساتر خواهد بود.

ایکنا ـ آیا همزمان با دروس حوزوی حفظ قرآن را هم انجام می‌دادید؟

بله در کنار درس‌های حوزوی قرآن حفظ می‌کردم و در تلاش بودم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنم و بیشتر با کلام حق مأنوس شوم.

ایکنا ـ تا به حال در مسابقات قرآن شرکت کرده‌اید؟

بله درمسابقات شهرستانی و استانی نیز شرکت کردم.

ایکنا ـ برای حفظ بهتر قرآن باید به چه نکاتی توجه شود؟

حفظ کلام حق جدیت و استمرار می‌طلبد کمیت چندان مهم نیست بلکه اگر کم اما پیوسته و مستمر دنبال شود، هم در کیفیت هم در کمیت معجزه می‌کند.

ایکنا ـ انگیزه اصلی شما برای پرداختن به حفظ قرآن چه بود؟

به‌عنوان طلبه وظیفه خود دانستم که با کلام الهی آشنا شوم و سرمشق عقل درونی‌ام را عقل و کلام الهی قرار دهم همچنین از استعدادی که خدا عنایت کرده نهایت استفاده را کنم و علاوه‌ بر آن که حافظان قرآن در روز قیامت به اندازه‌ هر آیه‌ای که حفظ هستند، مرتبه شان بالا می‌رود.

در این راه مشوقان اصلی حوزه علمیه قرآنی امام علی(ع) سلماس و دوره‌های قرآنی حضرت بقیةالله به مدیریت حاج‌آقا طاهری و با استادی عزیزانی مثل حاج‌آقا کوهکن بودند.

ایکنا ـ به نظر شما زیباترین آیه قرآن کدام و چه تأثیری بر شما داشته است؟ و بهترین خاطره‌ از دوران حفظ و انس با قرآن را بیان کنید؟

همه آیات الهی به‌ شکلی در زندگی ما تأثیر بی‌حد و مرزی دارند، ولی آیه‌ای که مرا هشیار کرده و تلنگر می‌دهد، آیه ۵۳ سوره مبارکه یوسف است آنجایی‌که یادآوری می‌کند که نفس آدم دائماً امر به سوء و بدی می‌کند.

خاطرات بسیاری در این ایام حاصل‌ شده است اما شیرین‌ترین لحظات آن‌جایی بود که در دوره‌های قرآنی، ۲ ساعت ورزش اجباری داشتیم که بسیار لذت‌بخش بود چون این ۲ ساعت باعث می‌شد در تکالیف قرآنی مجد و دائماً پر انرژی باشیم.

ایکنا ـ تجربه خاصی در روند حفظ قرآن دارید که برای علاقه‌مندان به این حوزه مفید باشد؟

برای حفظ قرآن راه‌های بسیار زیادی است که هر شخص با توجه به روحیات و ویژگی‌های شخصیتی و ظرفیت خود می‌تواند سبکی برای حفظ قران انتخاب کند. اما پیشنهادم به عزیزانی که می‌خواهند در این عرصه قدم بگذارند این است که از روش‌های اساتیدی مجرب که معرفی می‌کنند استقبال کنند، چرا که بشر زمان زیادی ندارد که همه روش‌ها را تجربه کند بلکه باید از تجربه بزرگان استفاده کرد. من هم سعی کرده‌ام همیشه از روند حفظی که حاج‌آقا طاهری مسئول سابق حفظ حوزه‌های علمیه قرآنی ارائه کرده‌اند پیروی کنم.

ایکنا ـ از موفقیت‌های قرآنی‌ و اینکه آیا در این مسابقات شکست خورد‌ه‌اید؟ و چه درس‌هایی گرفتید؟

آدمی تا شکست نخورد اراده‌اش قوی نمی‌شود و به موفقیت‌ دست نمی‌یابد. درسی که در مسابقات قرآنی آموختم این است که باید پشتکارم برای انجام هرچه بهتر تکالیف قرآن بیشتر باشد، تا بتوانم به قله‌های موفقیت دست یابم.

انتهای پیام
captcha