ارتشی كه برای دفاع از یک مكتب قوام یافت / حماسه‌آفرینی‌ها را برای جوانان بازگو كنیم
کد خبر: 3965268
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶

ارتشی كه برای دفاع از یک مكتب قوام یافت / حماسه‌آفرینی‌ها را برای جوانان بازگو كنیم

امروز، 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی است. ارتشی كه ثابت كرد نه تنها در عرصه دفاع از میهن اسلامی بلكه دفاع از یک مكتب و آرمان و خدمتگزاری به مردم هموار در كنار نیروهای خدوم بسیج، سپاه و ناجا قرار داشته و در این راه همواره حماسه می‌آفریند.

42 سال از آن روز می‌گذرد. روزی كه بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) با بینش الهی و آینده‌نگری خویش روزی را به نام ارتش قهرمان و جانفشان نام‌گذاری كردند. ارتشی كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به صف مردم و انقلابیون پیوست تا یكی از حساس‌ترین نقش‌ها را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا كند. بعد از آن هم در برهه و عرصه‌ای كه نیاز بود وارد میدان شد.

كیست كه از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های ارتشیان در حفاظت از كیان و ناموس و خاک این مملكت نشنیده باشد. كیست از نقش مهم و تأثیرگذار ارتش همیشه قهرمان جمهوری اسلامی كه روز به روز به قدرت دفاعی خویش می‌افزاید بی‌خبر باشد. ارتشی كه ثابت كرد نه تنها در عرصه دفاع از میهن اسلامی بلكه دفاع از یک مكتب و آرمان و خدمتگزاری به مردم هموار در كنار نیروهای خدوم بسیج، سپاه و ناجا قرار داشته و در این راه همواره حماسه می‌آفریند.

در دوران دفاع مقدس كه برگ زرینی از حماسه‌آفرینی مردترین مردان این سرزمین رقم خورد، ارتش در كنار نیروهای بسیج و سپاه حماسه‌های جانانه‌ای آفرید و شهدای بسیاری در این راه تقدیم كرد به‌طوری كه شمار شهدای ارتش در جنگ هشت ساله ۴۸ هزار نفر اعلام شده است.

امروز نیز ارتش همیشه قهرمان جمهوری اسلامی به‌عنوان یكی از اصلی‌ترین بازوان توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و مستمری را با فداكاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز كرد. بدون تردید ارتشی كه بر اساس دین‌داری، اخلاق‌مداری و كارآیی و دفاع از مرز و بوم مملكت ایران اسلامی تشكیل شده و ملت را سرمایه اصلی خود می‌داند، قادر است در تمامی عرصه‌های مدیریتی، سازندگی و دفاعی مدافع راستین نظام مبتنی بر ولایت فقیه و حامی مستضعفین عالم باشد.

به‌مناسبت فرارسیدن 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی دقایقی را با سرهنگ عباس عطاءالهی، فرمانده تیپ37 زرهی شیراز هم‌كلام می‌شویم.

ارتشی كه برای دفاع از یك مكتب قوام یافت / حماسه‌آفرینی‌ها را برای جوانان بازگو كنیم

ایكنا ـ كمی از تاریخچه تشكیل تیپ 37 زرهی بگویید.

تیپ ۳۷ زرهی قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به‌عنوان تیپ پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش زرهی تشکیل شده بود و البته در زمان پیروزی انقلاب اسلامی هم در كنار مردم قرار گرفت و به صف آنان پیوست.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بصیرت و دید وسیع حضرت امام خمینی(ره) اجازه نداد تا ارتش منحل شود و به فرمان حضرت امام(ره)، ۲۹ فروردین سال ۵۸ به نام روز ارتش نامگذاری شد؛ ارتش بعد از آن در مقاطع مختلف انقلاب توانست نقش مهم خود را ایفا كند از جمله مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب و ایثار و فداکاری و درخشش در هشت سال دفاع مقدس و تقدیم 48 هزار شهید والامقام به این آب و خاک.

ایكنا ـ نقش تیپ 37 زرهی در دوران دفاع مقدس چه بوده و در چه عملیات‌هایی شركت كرده است.

این تیپ متشكل از فرزندان دلیر این مرز و بوم با شروع بحران مرزی ایران و عراق در اردیبهشت‌ماه سال ۵۹ به منطقه فکه در استان خوزستان عزیمت كرد و بعد از شروع حمله ناجوانمردانه دشمن بعثی در تاریخ 31 شهریور سال 1359 به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌صورت سه گروه زرهی در منطقه فکه، دب حردان و محور جاده آبادان، ماهشهر مستقر و مراحل متوقف کردن و تثبیت دشمن را دوشادوش سایر نیروهای مسلح انجام داد.

تیپ 37 زرهی با تقویت یگان‌های خود به‌صورت یک‌جا و مستقل در بسیاری از عملیات‌های آفندی دوران دفاع مقدس مانند عملیات غرب دزفول، قائم، توکل، ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین، ادامه عملیات کربلای یک و عملیات‌های پدافندی مختلف از جمله پدافند از ساحل شرق کارون، ارتفاعات ابوغریب، ارتفاعات فکه، قصر شیرین، تنکاب، ارتفاعات میمک، دشت طلایه، جاده نفت شهر، جاده خسروی و گیلان غرب شرکت كرده است.

ایكنا ـ تعداد شهدا و جانبازان تیپ 37 زرهی چقدر بوده است.

تیپ 37 زرهی در دوران دفاع مقدس بیش از ۶۰۰ شهید والامقام، یک هزار و 637 جانباز سرافراز، ۷۰۳ آزاده دلاور و در مجموع دو هزار و 940 شهید، آزاده و جانباز را به نظام جمهوری اسلامی تقدیم كرده است.

ایكنا ـ از فعالیت‌های امروز تیپ 37 زرهی بگویید.

تیپ 37 زرهی از یگان‌های مؤثر در جنگ هشت ساله بود و امروز هم آمادگی و توان رزمی لازم را در برقراری امنیت و پاسداری از حدود و ثغور مرزهای کشور عزیزمان ایران اسلامی بنا بر اوامر مطاع مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) دارد.

این تیپ همانند سایر یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در هر زمان آماده‌ یاری و کمک به هم‌وطنانمان در بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه بوده و این کار را از وظایف خود می‌داند و در فعالیت‌های مردم یاری و امدادرسانی و کمک به هموطنان نقش بسیار خوب و ارزنده‌ای داشته و دارد.

در ایام شیوع كرونا نیز در راستای پیشگیری و پایش بیماری کرونا، تیپ ۳۷ زرهی همگام با سایر نیروهای مسلح در حوزه سلامت و کمک به مردم فعالیت خود را آغاز كرد که برپایی ایستگاه‌های سلامت و پست‌های امدادی در چند نقطه از شهر شیراز، ضدعفونی و گندزدایی برخی از بیمارستان‌ها، خیابان‌ها، معابر و اماکن شهر شیراز و شهرها و روستاهای استان از جمله این فعالیت‌ها هستند.

ایكنا ـ سخن آخر ؟

جا دارد روز 29 فروردین و روز ارتش جمهوری اسلامی را تبریک بگویم. این روز یادآور حماسه‌آفرینی‌ها و دلاورمردی ارتشیان غیور و نیروی زمینی قهرمان در پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از مرزهای ایران اسلامی است.

امروز نسل جوان ما باید تاریخ جنگ و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان، شهدا و ایثارگران در دوران دفاع مقدس را مطالعه كند و با شناخت این حماسه‌آفرینی‌ها و ایثارگری‌ها به خود ببالد که در کشوری زندگی می‌کند که با رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری و به برکت خون شهدا و ایثارگری‌های رزمندگان از استقلال، صلابت و قدرت در جهان برخوردار بوده و با تفکر و آگاهی فریب تبلیغات و دسایس دشمنان این آب و خاک را نخورند.

انتهای پیام
captcha