راهی جز ارتقای سواد رسانه‌ای برای حفظ انقلاب اسلامی نداریم
کد خبر: 3964741
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

راهی جز ارتقای سواد رسانه‌ای برای حفظ انقلاب اسلامی نداریم

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت فضای مجازی گفت: امروز جبهه انقلاب اسلامی باید با قدرت و قوت بتواند در عرصه فضای مجازی نقش‌آفرینی کند و اگر بخواهیم قدرت داشته و نقش‌آفرینی کنیم و مثمر ثمر و تأثیرگذار در فضای مجازی باشیم هیچ راهی نداریم جز اینکه سواد و علم خود را بالا ببریم و تخصص به دست آوریم.

به گزارش ایکنا از فارس، محمد صحت، رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس شامگاه چهارشنبه، 25 فروردین‌ماه، در نشست مجازی افتتاحیه و معرفی ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی این استان گفت: اگر ادعای سربازی رهبر معظم انقلاب داریم باید گوش به فرمان ایشان باشیم و منویات معظم‌له را گام به گام اجرا کنیم.

وی با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت فضای مجازی افزود: معظم‌له در این زمینه فرمودند که باید در تمام زمینه‌ها قوی شویم و یکی از این زمینه‌ها را فضای مجازی اشاره کرده و در این زمینه جملات زیاد و شفاف و صریحی فرمودند.

صحت با تأکید بر اینکه امروز جبهه انقلاب اسلامی باید با قدرت و قوت بتواند در عرصه فضای مجازی نقش‌آفرینی کند، گفت: اگر بخواهیم قدرت داشته و نقش‌آفرینی کنیم و مثمر ثمر و تأثیرگذار در فضای مجازی باشیم هیچ راهی نداریم جز اینکه سواد و علم خود را بالا ببریم و تخصص به دست آوریم و هر کاری که در فضای مجازی انجام می‌دهیم با تخصص و به‌صورت کاملاً عالمانه انجام دهیم.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر به دست آوردن تخصص و مهارت را نیازمند کسب دانش دانست و گفت: باید دانش موضوعاتی که با آن مواجه هستیم را داشته باشیم و از آن‌ها استفاده و تمرین کرده و در نهایت مهارت کسب کنیم و تبدیل به تخصص شود لذا باید هر کسی به این فضا وارد می‌شود دوره‌ای بگذارند و اقداماتی انجام دهد تا بتواند در این فضا تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بدین‌منظور یکسری دوره‌های آموزشی در مرکز نسرا سازمان فضای مجازی سپاه ویژه ماه مبارک رمضان و بعد از آن تدارک دیده شده است، به تشریح این دوره‌ها پرداخت و گفت: نخستین دوره طرح هادیان رسانه است که به‌منظور ایجاد انسجام، هم‌افزایی،‌ تجربه‌نگاری و توانمندسازی 40 شعبه نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی در سطح استان به‌صورت گام به گام طی ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

صحت با تصریح اینکه این دوره در 5 گام اجرا می‌شود که دو گام در ماه مبارک رمضان و سه گام بعد از ماه مبارک رمضان است، گفت: دوره دیگری که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود دوره سواد رسانه‌ای رسانه پلاس به‌منظور تربیت مدرسین سواد رسانه‌ای برگزار خواهد شد و دارای سرفصل‌هایی نظیر آسیب‌شناسی فضای مجازی، تربیت رسانه‌ای، امنیت در فضای مجازی، مبانی سواد رسانه‌ای و غیره است و این دوره طی روزهای اول تا 22 اردیبهشت‌ماه و به‌صورت آنلاین و مجازی اجرا می‌شود.

مشاور فرهنگی جهاددانشگاهی فارس، دوره سوم را دوره تولید محتوا با تلفن همراه برشمرد و گفت: به‌عنوان سربازان انقلاب نباید به‌هیچ بهانه‌ای کوتاه باییم و حتی با کمترین امکانات باید بیشترین کارها و تأثیرگذارترین آن‌ها را انجام دهیم بنابراین تولید محتوا با تلفن همراه که دائماً در دسترس است، یک نیاز ضروری است و کسانی که در این دوره شرکت می‌کنند توانایی این را خواهند داشت که با گوشی همراه خود عکس‌نوشت، پوستر، استوری موشن و غیره را تولید کنند.

وی همچنین گفت: دوره چهارم دوره کنشگری مؤثر در شبکه‌های اجتماعی است که به‌صورت آنلاین و آفلاین با موضوع آشنایی با شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌شناسی آن‌ها، نصب و راه‌اندازی،‌ تنظیم اولیه، افزایش فالوور و جریان‌شناسی شبکه‌های اجتماعی،‌ تولید محتوا مؤثر و غیره برگزار خواهد شد.

صحت بیان کرد: یکی از موضوعاتی که نیاز امروز ماست و باید بدان بپردازیم بحث رسانه‌های محله است که باید در هر محله‌ای رسانه داشته باشیم تا مردم آن محله با هم در این فضا ارتباط داشته باشند و موضوعات مرتبط با خود را بدانند و از این طریق هم روشنگری‌های لازم را انجام دهیم.

این مدرس دانشگاه همچنین از برگزاری دوره خبرنگاری و عکاسی خبر داد و گفت: در این دوره شرکت‌کنندگان با مباحثی نظیر خبرنگاری، رسانه‌های خبری، ارزش‌ها و عناصر خبری، نحوه تنظیم خبر، ویژگی‌های خبرنگاری آنلاین، مفاهیم عکاسی، آشنایی با دوربین‌های عکاسی، عکاسی خبری با موبایل و غیره آشنا خواهند شد.

وی دوره بعدی را دوره آموزش مجازی سواد رسانه جهت خانواده‌ها با عنوان خانواده ایمن در فضای مجازی اعلام کرد و گفت: در این دوره که ویژه تمام خانواده‌ها برگزار می‌شود کلیات سواد رسانه، سبک زندگی، آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی، روابط همسر و فضای مجازی، ازدواج و طلاق و غیره تدریس می‌شود.

صحت در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در فضای مجازی نیازمند انجام کارهای قوی و تأثیرگذار هستیم که مرزها را از بین ببرد، گفت: امروز در فضای مجازی دیگر مرز جغرافیایی مفهومی ندارد و با گوشی همراه و پلفت فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توان با اقصی نقاط دنیا ارتباط برقرار کرد و این ارتباط هم یک امر لازم است و نباید از غفلت داشت.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر ادامه داد: ما می‌خواهیم از طریق فضای مجازی با دنیا ارتباط برقرار کنیم و حرفمان را که حرف انقلاب اسلامی و ویژگی‌های آن است را به دنیا منتقل کنیم به‌همین دلیل نیاز است که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشیم بنابراین یکی دیگر از دوره‌هایی که پیش‌بینی کرده‌ایم دوره آموزش زبان انگلیسی است که در ماه رمضان اجرا خواهد شد.

وی به برگزاری دوره آموزش زبان عبری طی ماه مبارک رمضان هم اشاره کرد و گفت: ما یک دشمن هم در فضای حقیقی هم مجازی داریم که برای دشمنی کردن خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کند و از هر طریقی که می‌تواند تلاش می‌کند تا به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ضربه بزند به‌همین دلیل به سربازان و عروسک‌های خود زبان فارسی را آموزش می‌دهد تا در فضای مجازی با زبان فارسی برای ملت ایران تولید محتوا کرده و پیام‌های مدنظر خود را منتقل کنند و برای این کار هم معمولاً از احساسات و عواطف و هیجانات استفاده می‌کنند لذا ما هم باید کار متقابل انجام دهیم و به زبان دشمن جوابش دهیم و دشمن باید بفهمد که با یک لشکر از نیروهای جوان انقلابی مستعد روبه‌رو است که برای دفاع از انقلاب هر کاری که نیاز باشد انجام می‌دهند به‌همین دلیل دوره آموزش زبان عبری را طراحی کردیم که از اول هفته آینده آغاز می‌شود.

صحت اظهار کرد: علاوه بر این‌ها در ماه مبارک رمضان یکسری برنامه‌های روشنگری و اعتقادی نیز توسط کلیه شعب نسرا در سطح استان برگزار خواهد شد که اطلاعیه‌ها آن‌ها به نوبت درج می‌شود.  

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: امروز در فضای مجازی نیاز به قوی شدن داریم و برای این کار هم باید متخصص باشیم و این تخصص نیاز به آموزش و تمرین دارد.

انتهای پیام
captcha