چگونگی محبت نسبت به امام زمان(عج) / منتظران مظهر تلاش و امانت‌داری هستند
کد خبر: 3963254
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶

چگونگی محبت نسبت به امام زمان(عج) / منتظران مظهر تلاش و امانت‌داری هستند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به وظایف فردی منتظران به بیان نكاتی درباره وجوب محبت امام زمان(عج) با استفاده از حدیثی از امام صادق(ع) پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 20 فروردین‌ماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با موضوع وظایف منتظران به بیان نكاتی درباره وجوب محبت امام زمان(عج) پرداخت و گفت: در مطالب پیشین سخن از وظایف فردی منتظران ظهور به میان آمد كه یكی از این وظایف به حوزه عاطفی بازمی‌گردد و باید ببینیم به‌عنوان یک فرد منتظر از نظر عاطفی چه وظیفه‌‌ای را نسبت به امام خودمان داریم.

وی حدیثی از امام صادق(ع) را در این رابطه یادآور شد و افزود: آن امام همام فرمودند خداوند تبارک و تعالی محبت و دوستی و ولایت ما را بر شما مردم واجب كرده است. محبت ما بر شما واجب و ولایت ما هم بر شماها واجب و اوجب طاعتنا علیکم. اطاعت ما را نیز خدا بر شما واجب قرار داده است. هرکسی که خودش را از ما به حساب می‌آورد و خودش را از ما می‌داند، باید به ما اقتدا و پیروی کند، به ما تأسی بجوید و از ما دنباله‌روی كند.

حدائق با تأكید بر اینكه قطعاً هر کسی که ادعای دوستی امام زمان(عج) را می‌کند باید در رفتار زندگی فردی و اجتماعی خودش و در همه‌ ابعاد، اقتدایش به ایشان باشد، گفت: در ادامه حدیث امام صادق(ع) سه نکته را بیان می‌فرمایند که از شئونات اهل بیت (ع) است، یکی پارسایی از گناه، دوم اجتهاد و همان روحیه‌ تلاش و کوشش و فعالیت و سوم پرداخت امانت نسبت به انسان‌های نیکوکار.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز بیان كرد: از این روایت استفاده می‌شود که یکی از وظائف هر منتظری، دوست داشتن امام زمان(عج) است و این دوستی را ابراز  و بیان کند، بنابراین باید محبت را اظهار كرد. همین ادعیه‌‌ای که نسبت به امام زمان(عج) می‌خوانیم، این‌ها بیان یک نوع ارادت و دوستی ما به محضر مبارک حضرت است.

وی اظهار كرد: در این روایت امام صادق(ع) می‌فرماید: خداوند محبت ما را واجب قرار داده است. چرا اصلا ائمه را دوست بداریم؟ چرا محبت این‌ها واجب است؟ قطعاً کسی که ما را دوست می‌دارد، ما هم باید متقابلا به او محبت کنیم. اگر کسی در حق شما خدمتی کرد، قرآن می‌فرماید: « هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ؛ مگر پاداش احسان جز احسان است» (آیه 60 سوره الرحمن) پاداش نیکی، نیکی است، پاداش خوبی، خوبی است.

مهربان‌ترین انسان‌ها

حدائق با بیان اینكه در نظام خلقت، مهربان‌ترین انسان‌ها رهبران الهی بوده‌اند، گفت: انبیا و اولیای الهی به‌عنوان مهربان‌ترین انسان‌ها نسبت به نه تنها انسان‌ها بلکه مخلوقات الهی بوده‌اند. اسوه‌ رأفت و مهربانی، رسول خدا(ص) است. اسوه‌ رأفت و مهربانی، انبیا بوده‌اند و اسوه‌ مهربانی، ائمه‌ معصومین(ع) بوده‌اند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: امروز هم در عصر غیبت، اسوه و الگو و شاخص در مهربانی نسبت به عموم انسان‌ها، وجود مقدس ولی عصر(عج) است. این امام زمانی که ما را دوست می‌دارد و در ادعیه که برخی از بزرگان توفیق تشرف به محضر حضرت را پیدا کرده‌اند دیدند که امام در حال دعا بوده‌اند، برای عموم انسان‌ها و شیعیان حضرت دعا می‌کردند. امامی که به یاد ماست، امامی که بشریت و انسان‌های مستضعف و مظلوم را دعا می‌كند و قطعاً انسان‌ها نیز باید این پیشوای مهربان را دوست بدارند و این شخصیتی که ما را بیش از خودمان دوست می‌دارد، ما هم باید او را بیش از خود دوست بداریم و ولایت این‌ها بر ما واجب است چون ولایت این‌ها را خدا لازم فرموده است و خدا واجب کرده است.

وی با اشاره به آیه 59 سوره نساء « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ...؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏‌اید خدا را اطاعت كنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت كنید...»، گفت:‌ طبق این آیه شریفه اطاعت از این افراد هم واجب است.

حدائق با بیان اینكه اطاعت بی‌چون و چرای از امامان انسان را به ساحل نجات و سر منزل مقصود خواهد رساند، گفت: این در قسمت نخست حدیث که اشاره به دوستی و محبت امام به‌عنوان یک اصل در زندگی و در آن بعد حوزه‌ عاطفه‌ ما نسبت به امام زمان(عج) خودمان، ابراز محبت و دوستی داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز یادآور شد: در قسمت دوم حدیث، امام صادق(ع) می‌فرماید: هرکسی که به ما علاقه‌مند است و ما را دوست می‌دارد باید به ما تأسی و اقتدا كرده و پیروی کند. آیا در این ابراز محبت، فقط محبت کافی است؟ آیا اینکه فقط به امام زمان(عج) بگوییم ما شما را دوست می‌داریم یا به ائمه در دعاها و گفتارهایمان اظهار دوستی کنیم این کفایت می‌کند؟ یا این محبت باید شکل جامع‌تری به خودش بگیرد و به یک شکل کامل‌تری خودش را نشان بدهد.

كامل‌ترین شكل محبت

حدائق با بیان اینكه یك بعد محبت لسانی است که در گفتار انسان پیدا می‌کند، گفت: یک شکل دیگر محبت، محبت درونی است که انسان در درون کسی را دوست می‌دارد و کامل‌ترین شکل محبت، محبت رفتاری است، یعنی ما در رفتار نشان دهیم که آن کسی را که ادعا می‌کنیم محبوب ماست، واقعا محبوب ماست، در رفتار به این معنا که کاری نکنیم که خاطر او را آزرده کنیم. اگر به پدرم و مادرم و یا عزیزی اظهار می‌کنیم که شما را دوست می‌داریم باید رعایت کنیم، گفتار، درون و رفتارمان آمیخته با کارهایی باشد که مورد نظر او است. با بیان خویش اظهار دوستی نکنیم، اما در عمل خاطر او را نگران کنیم. در بندگی خدا هم همین طور است.

وی ادامه داد: گاهاً نماز می‌خوانیم و عبادت الهی را انجام می‌دهیم، اما در عمل یک کارهایی هم از ما مشاهده می‌شود که خدا نمی‌پسندد و راضی نیست، این محبت، محبت کامل نیست. امام صادق(ص) در این قسمت پایانی حدیث، شکل کامل محبت را عنوان می‌فرماید که هرکسی که ما را دوست می‌دارد باید از ما پیروی كرده و تأسی کند و شأن ما ائمه این است. یک ورع است. ما رهبران الهی با خدا نافرمانی نمی‌کنیم، با خدا بیگانگی نمی‌کنیم و هرکسی که ادعا می‌کند ما را دوست می‌دارد باید ورع داشته باشد و دوری از گناه.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در ادامه دومین نكته حدیث امام صادق(ع) اجتهاد را توصیف كرد و گفت:‌ ائمه مظهر تلاش و کوشش و فعالیت بوده‌اند. کسانی که قطعاً ائمه را دوست می‌دارند باید انسان‌هایی تلاش‌گر و فعال باشند البته خداوند تلاش در حد امکانات و توان خودمان می‌خواهد. چنانچه فرموده است « لَا یكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا...؛ خداوند هیچ كس را جز به قدر توانایى‏ اش تكلیف نمى ‏كند....» (آیه 286 سوره بقره) در حد وسع او انتظار دارد، انسان‌ها در حد وسع و بضاعتی که دارند و امکاناتی که دارند تلاش کنند و ان‌شاءالله در مسیر خداوند از این فرصت‌ها و امكاناتشان مانند ثروت، علم و آبرو، قدرت، قلم، توانایی و از همه‌ این‌ها در مسیر خدا استفاده کنند، چنانچه ائمه چنین بوده‌اند.

وی سومین نكته را در رابطه حدیث امام صادق(ع) اداءالامنه برشمرد و افزود: امام صادق(ع)فرمودند ما اهل بیت(ع) مظهر امانت‌داری هستیم، ما انسان‌هایی امینی هستیم، امانات را به صاحب امانات بر می‌گردانیم. چه صاحب امانت نیکوکار و چه صاحب امانت گنهکار باشد ما رد می‌کنیم. کسانی که ما را دوست می‌دارند، این‌ها نباید خائن در امانت باشند.

حدائق با بیان اینكه امانات به دو دسته تقسیم می‌شوند، امانات مادی و امانت معنوی، گفت: امانات مادی همین اماناتی است که در اختیار ماست، منزل، وسیله نقلیه. هرچه سر ما می‌بیند و مشاهده می‌کنیم، این‌ها امانت‌های مادی است که چند صباحی دست ماست و بعد هم باید به دیگران بسپاریم و برویم. امانت‌های معنوی مانند قرآن، ولایت، نماز و فرزندان هستند، همچنین عمر ما امانت است لذا از این فرصت‌ها خوب استفاده کنیم و قطعاً کسانی که در امانت‌داری در مسائل معنوی، انسان‌های موفقی هستند، در امانت‌های مادی هم انسان‌های امینی هستند و این‌ها خیانت، تعدی، دست‌اندازی، دست‌درازی به مال و آبروی مردم نمی‌کنند، چون این‌ها در امانت‌های معنوی انسان‌های موفقی بوده‌اند.

انتهای پیام
captcha