چرا فارس ظرفیت قطب قرآنی شدن كشور را دارد
کد خبر: 3963129
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۸

چرا فارس ظرفیت قطب قرآنی شدن كشور را دارد

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور با بیان اینكه استان فارس یكی از استان‌های محوری قرآن در عصر حاضر است، به بیان برخی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قرآنی كه در این استان و به خصوص شیراز برای جایگاه قطب قرآنی كشور وجود دارد، پرداخت.

حجت‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با بیان اینكه استان فارس یكی از استان‌های محوری قرآن در عصر حاضر است، گفت: فارس به لحاظ فعالیت‌های تربیت حافظان و تأسیس مراكز شبانه‌روزی حفظ قرآن واقعاً یكی از استان‌هایی است كه دائماً مورد مراجعه از اقصی نقاط كشور است.

وی با تصریح اینكه فارس از نظر تربیت اساتید و مبلغان قرآنی هم سرآمد است، گواه این ادعا را وجود حوزه علمیه قرآن‌محور در این استان و همچنین مدارس شبانه‌روزی حفظ یك‌ساله قرآن كریم كه برخی از حافظان قرآن امروز چهره‌های شناخته شده ملی و بین‌المللی هستند، دانست.

شاهسونی اظهار كرد: استان فارس و به خصوص به لحاظ قدمت هم در مباحث قرآنی بسیار قوی و عالی است. به‌عنوان مثال بزرگ‌ترین نماد شهری قرآنی در كشور در شیراز قرار دارد و دروازه قرآن از قرون گذشته به یادگار مانده است.

عضو اتحادیه تشكل‌های قرآنی كشور، وجود دروازه قرآن در شیراز را یك نماد دانست كه نماد ورود و خروج این شهر را نشان می‌دهد و ادامه داد: قطعاً دروازه قرآن یك نماد سمبلیك نبوده است بلكه حكایت از عمق معرفتی بوده كه نسبت به قرآن در شهر شیراز وجود داشته است.

وی به كهن‌ترین مسجد فارس یعنی مسجد جامع عتیق با قدمت بیش از یك هزار سال اشاره كرد و گفت: در این مسجد محلی به نام خدای خانه قرار دارد كه در آن قرائت و كتابت قرآن انجام می‌شده است و در هیچ یك از مساجد كشور چنین مكانی مشاهده نمی‌شود و این نشان می‌دهد كه مردم شیراز و فارس در گذشته چقدر به قرآن اهمیت می‌داده‌اند.

شاهسونی اظهار كرد: همچنین شخصیت بزرگی مانند كه به خاطر حفظ قرآن به این نام شهره یافته است، یك ظرفیت منحصر به فرد جهانی است، چرا كه او تنها شاعری است كه به حافظ قرآن ملقب شده است و این برگ زرین دیگری در تاریخ قرآنی مردم شیراز و فارس است.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) ادامه داد: از سوی دیگر استان فارس و شیراز هم علمای قرآنی بسیاری تربیت كرده است و امروزه بزرگ‌ترین و بهتر تفسیر به زبان فارسی تفسیر نمونه است كه تحت درایت و مدیریت و راهنمایی آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی از بزرگان استان فارس و شیراز تدوین شده است.

وی با بیان اینكه از سوی دیگر در بعد هنرهای قرآنی هم فارس و شیراز سرآمد كشور هستند، گفت: گفته می‌شود كه میرزا احمد نی‌ریز بهترین نوع كتابت قرآن را در قرون اخیر داشته است و شاید تنها خطاط فارسی زبان باشد كه این‌قدر در زمینه كتابت قرآن شهره جهانی دارد.

شاهسونی بیان كرد: طی سال‌های اخیر هم تربیت هزاران حافظ قرآن در جای جای استان فارس و از سوی دیگر مراجعه علاقه‌مندان برای حفظ قرآن به این استان، صبغه قرآنی استان فارس را پررنگ‌ كرده است و یك فضیلت را به فضیلت‌های این استان افزوده است.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور افزود:‌ همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب فروده‌اند شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است و از سوی دیگر این كلان‌شهر لایق آن است كه به‌عنوان قطب قرآنی كشور شناخته شده و الگویی برای سایر استان‌ها و شهرها معرفی شود و امیدواریم چنین جایگاهی برای فارس و شیراز تثبیت شود.

انتهای پیام
captcha