مدیریت علمی در مسیر تولید با نگاه مانع‌زدایی انجام شود‌ / برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی برای شعار سال
کد خبر: 3962306
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴

مدیریت علمی در مسیر تولید با نگاه مانع‌زدایی انجام شود‌ / برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی برای شعار سال

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: مطمئناً با نگاه مانع‌زدایی كه به حق، رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید دیده‌اند، می‌توان مدیریت علمی در مسیر تولید اعمال كرد و با این اقدام سرعت تأسیس شركت‌ها، راه‌اندازی خط تولید و اتصال به بازار سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: معظم‌له قریب 11 سال است كه شعارهای اقتصادی را برای نام‌گذاری سال‌ها انتخاب می‌كنند و این مسئله نشان از اهمیت توجه به مسئله اقتصاد دارد.

وی با تأكید بر اینكه باید شعار سال را در عمل محقق كنیم و برای اقدام عملی هم باید ظرفیت‌ها را به‌خوبی شناسایی كرده و از آن‌ها استفاده بهینه كرد، افزود: شالوده و اساس اقتصاد هر كشوری تولید است و برای پیشرفت باید اقتصادی مبتنی بر تولید داشته باشیم و به‌ همین دلیل رهبر معظم انقلاب بارها بر این قضیه تأكید داشته و دارند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تأكید بر اینكه تولید باید بر اساس مباحث فناورانه و مبتنی بر توسعه و پیشرفت علمی باشد تا بتوانیم هم نیازهای اصلی كشور را برطرف كرده و هم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، گفت: جهاددانشگاهی به‌واسطه ماهیت اصلی خودش كه حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است، به این مباحث ورود كرده است.

وی با یادآوری اینكه رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته از طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی حمایت ویژه كرده و در این مسیر بودجه‌های خاصی هم پیش‌بینی كرده‌اند، گفت: قطعاً با كار جهادی و همچنین تلاش برای موانع و تقویت پشتیبانی‌ها می‌توانیم در تحقق شعار سال نقش عمده‌ای ایفا كنیم.

بابایی، حفظ انقلاب اسلامی را از مهم‌ترین اهداف جهاددانشگاهی دانست و گفت: پشتیبانی و رفع موانع تولید نیازمند همدلی و همگرایی تمام اركان نظام جمهوری اسلامی اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه است كه به تبع تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هم برای این كار باید بسیج شوند تا بتوانیم شعار سال را در عمل به منصه ظهور برسانیم.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس اظهار كرد: در جهاددانشگاهی فارس همواره تلاش كرده‌ایم تا به سهم و وسع خویش اقداماتی را در راستای حمایت از تولید و اشتغال‌زایی به خصوص برای نسل جوان كه آینده‌سازان این كشور هستند، انجام دهیم و راه‌اندازی مركز نوآوری‌ها و همچنین پارک صنایع نرم از جمله اقداماتی هستند كه طی سال‌های اخیر برای تحقق این اهداف در واحد استان فارس انجام داده‌ایم.

وی با تصریح اینكه بحمد الهی تاكنون استقبال خوبی از سوی جوانان از این مراكز انجام شده است، گفت: مسلماً برای تقویت و به ثمر نشستن این تلاش‌ها و ریل‌گذاری‌ها نیاز به حمایت همه جانبه دستگاه‌های مختلف هستیم تا بتوانیم با همدلی و همیاری یكدیگر گام مؤثری برای آینده این كشور برداریم.

بابایی با بیان اینكه در سال جاری یک سری برنامه‌ریزی‌ها را برای اجرای طرح‌های فناورانه در استان فارس در نظر گرفته‌ایم، راه‌اندازی خط تولید عصاره گل محمدی، راه‌اندازی پژوهشكده سلامت و غیره را از جمله این طرح‌ها برشمرد.

وی اظهار كرد: اكنون در كشورمان اقدامات خوبی در بخش‌های فناوری و شركت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های فناورانه انجام می‌شود اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای ثبت شركت‌ها فراهم نیست و بروكراسی‌های اداری مانع ایجاد كرده یا تسهیلات مدنظر جهت استفاده بخش خصوصی محقق نمی‌شود و این‌ها موانعی در راه تولید هستند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با یادآوری اینكه این نهاد یک مجموعه دانش‌بنیان و علمی است، اما هنوز هم در اخذ برخی مجوزها و انجام كارها درگیر بروكراسی‌های اداری می‌شود، گفت: علی‌رغم اینكه شركت‌های دانش‌بنیان محصولات خوبی دارند اما در مسیر تولید كه قرار می‌گیرند این بروكراسی‌های اداری باعث می‌شود فرایند تولید آن‌ها به تعلیق بیفتد، لذا متولیان امر باید این موانع را برطرف كنند.

وی تأكید كرد: مطمئناً با نگاه مانع‌زدایی كه به حق، رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید دیده‌اند، می‌توان مدیریت علمی در مسیر تولید اعمال كرد و با این اقدام سرعت تأسیس شركت‌ها، راه‌اندازی خط تولید و اتصال به بازار سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، اقتصاد و فرهنگ را زیربنای جوامع بشری دانست و افزود: در سایه توجه به دو مقوله فرهنگ و اقتصاد است كه می‌توان شاهد تعالی و رشد یک جامعه بود، لذا باید در سیاست‌گذاری‌ها، ریل‌گذاری‌ها، تصویب قوانین و اجرای آن‌ها در عمل به این مسئله توجه ویژه داشت.

وی اهمیت توجه به اقتصاد فرهنگ را هم متذكر شد و بیان کرد: توجه به اقتصاد فرهنگ موجب ارتقای تولیدات می‌شود و با توجه به شرایطی كه كشور دارد، این مقوله جزو مواردی است كه می‌توان بر روی آن سرمایه‌گذاری كرد.

بابایی استفاده از ظرفیت‌های مجازی را در این عرصه مثمر ثمر دانست و گفت: برای انجام كارهای جدید در حوزه‌های دانش‌بنیان باید فرایند جدید و بروزی در نظر گرفت تا با موانع كمتری روبه‌رو شده و در نهایت بتوانیم به جایگاه مدنظر در بحث تولید علم و صنعت دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha