ادعای ملاقات نیابتی با امام زمان امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 3961607
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
در عصر غیبت کبری؛

ادعای ملاقات نیابتی با امام زمان امکان‌پذیر نیست

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان گفت: در عصر غیبت امکان ملاقات نیابتی و دائمی با امام زمان(عج) وجود ندارد اما دیدار عادی و یا مشاهده در حالت خواب منکری ندارد.

ادعای ملاقات نیابتی با امام زمان امکان‌پذیر نیستحجت‌الاسلام جواد جعفری، مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد امکان ملاقات با امام زمان(عج) در دوران غیبت، اظهار کرد: بسیاری از کسانی که به صداقت و تقوای آن‌ها ایمان داریم اذعان کردند که با حضرت ولیعصر(عج) ملاقات داشتند و دیدار با حضرت امر ثابت شده‌ای است.

وی تصریح کرد: در این بین برخی با استناد به بعضی روایات می‌خواهند بگویند که ملاقات با امام زمان(عج) امکان ندارد که این برداشت درستی از روایات نیست؛ به عنوان مثال امام زمان(عج) در نامه‌ای خطاب به نائب خاص خود می‌فرمایند: «وسياتی شيعتی من يدعی المشاهدة الا فمن ادعی المشاهدة قبل خروج السفيانی والصيحة فهو كذاب مفتر ... چه بسا افرادی از شيعيان ادعا كنند كه مرا مشاهده کرده‌اند، آگاه باشيد هر كس قبل از خروج سفيان و صيحه آسمانی، چنين ادعايی كند دروغگو و افترا زننده است» و برخی با توجه به این روایت امکان ارتباط با حضرت حجت را غیرممکن می‌دانند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه ادامه داد: با بررسی دقیق‌تر این روایت مشخص می‌شود که این نامه برای نایب خاص امام زمان(عج) صادر شده و ایشان در ابتدای نامه ذکر کردند که نیابت خاصه تمام شده و نایب چهارم نمی‌تواند فرد دیگری را جایگزین خود کند؛ چراکه غیبت نوع دوم و کبری آغاز شده است و ادعای مشاهده مربوط به ادای نیابت و رابط بودن با امام است و کسی نمی‌تواند به شکل مرتب با امام دیدار کند.

وی ابراز کرد: در واقع کسی که ادعای دیدار دائمی، اختیاری، پیام‌رسان و پیام‌آور داشته باشد دروغگو است اما دیدار عادی که یک بار اتفاق افتاده و دیدارکننده مدعی دیدار نیابتی نیست، امکان دارد و این نامه شامل حال آن‌ها نمی‌شود. برداشت ناصحیح و ناقص از روایات این شبهه را به وجود آورده که در عصر غیبت ملاقات با امام زمان امکان‌پذیر نیست در حالی که اسناد زیادی داریم که دیدارهایی اتفاق افتاده و حضرت راهنمایی و بیاناتی داشتند.

جعفری یادآور شد: همچنین منظور از این دیدار، ارتباط فیزیکی و شفاهی است یعنی فرد با بدن فیزیکی و چشم سر بتواند امام را ملاقات کند. اما کسی منکر ملاقات در عالم خواب نیست و اینکه کسی بتواند در مکاشفه، حالت معنوی و عالم غیب امام عصر(عج) را مشاهده کند، منکری ندارد.

وی در مورد رابطه ظهور منجی با رحمانیت پروردگار، بیان کرد: صفت رحمانیت خداوند جنبه عام دارد به عنوان مثال پروردگار همه را از نعمت سلامتی برخوردار کرده و هوا و روزی برای همه در نظر گرفته است و شامل همه موجوات می‌شود. رحیم جنبه خاص را دربرمی‌گیرد و نیازمند زمینه‌هایی است مثلاً بهره‌مندی از امام رحمت خاص به‌شمار می‌رود.

این کارشناس دینی نزول قرآن و مبعوث شدن پیامبر(ص) را رحمت عام خداوند دانست و گفت: برای بهره‌مند شدن از رحمت خاص باید انسان بیشتر تقوا و ایمان را در خود تقویت کند. هدایت هم بعد عام و خاص دارد. بحث ظهور هم این چنین است و شامل رحمت خاص خداوند می‌شود و لازم است انسان منتظر تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه‌های ظهور به کار گیرد تا این رحمت پروردگار شامل حال بندگان شود.

وی در مورد زمینه‌های ظهور حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: پرورش یاران امام عصر از این مؤلفه‌ها به‌شمار می‌رود و جامعه منتظر باید بتواند یاران کارآمد که سنگینی بار ظهور و حکومت عدالت‌گستر را به دوش بکشد را پرورش دهد که در زمان ظهور امام را یاری کنند. مورد مهم دیگر پذیرش عمومی در جامعه است و اکثریت مردم دنیا باید آماده پذیرش معنویت، عدالت و حقیقت باشند، البته این به معنی نیست که همه مردم جهان مسلمان و شیعه شوند، بلکه تشنه عدالت و معنویت شوند.

جعفری اظهار کرد: وقتی مردم جهان سرگرم مسائل دنیوی شوند و به فکر پیشرفت و معنویت جهان نباشند، طبیعی است که پذیرش ایجاد نشده است بلکه باید اکثریت مردم دنیا از خواب غفلت بیدار شوند و به اخلاق پناه ببرند در این حالت است که آماده پذیرش ظهور می‌شوند و همه وظیفه داریم زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha